Vandaag voerde Extinction Rebellion maar liefst twee keer actie tegen KLM: in Utrecht bij de Urban Trail en op Schiphol bij de incheckbalies.
De actievoerders vinden het onbestaanbaar dat grote sportevenementen als de Urban Trail Series in zee gaan met sponsoren die actief meewerken aan de opwarming van de aarde. Om diezelfde reden protesteerde XR ook al eerder bij andere edities van de Urban Trail, onder meer in Groningen en Den Bosch.
Volgens een zegsman geeft het geen pas dat een evenement gericht op de gezondheid van de deelnemers wordt misbruikt als reclame voor een bedrijf dat die gezondheid juist in gevaar brengt.
Op Schiphol werd rond het middaguur gedemonstreerd in de vertrekhal, vlakbij de incheckbalies van KLM. “Geen hub voor KLM club”, viel te lezen op de spandoeken, en “Klote Liegende Minkukel”.
Demonstreren tegen rechtszaak
De demonstratie op het vliegveld richt zich vooral tegen de rechtszaak die KLM heeft gewonnen tegen krimp van Schiphol. Door het vasthouden aan het huidige aantal vluchten wordt de klimaatcrisis versneld en wordt omwonenden een loer gedraaid. Zij blijven nu nog langer zitten in de herrie en vervuiling van het overmatige vliegverkeer.
Volgens eigen cijfers van KLM is zo’n zeventig procent van alle passagiers een overstapper. Deze mensen hebben in principe niets te zoeken op Schiphol, maar gebruiken het vliegveld als plek om door te reizen met een volgende vlucht. KLM lokt dit vlieggedrag uit door overstaptickets fors goedkoper aan te bieden dan tickets voor rechtstreekse vluchten.
Ooit werd dit bedrijfsmodel verzonnen om vluchten naar courante bestemmingen mogelijk te maken. Omdat de Nederlandse thuismarkt niet groot genoeg was om die vluchten vol te krijgen, haalde KLM op beperkte schaal overstappers uit het buitenland.
Maar inmiddels is deze strategie volledig uit de hand gelopen en zijn overstappers de belangrijkste groep passagiers voor KLM geworden. De hub is geen middel meer om het doel te bereiken, instandhouding en groei van de hub is het doel geworden. Dit blijkt klip en klaar uit de cijfers: op veel vluchten naar oorden waarvan de gemiddelde Nederlander nog nooit heeft gehoord is meer dan 90 procent van de passagiers overstapper.
Elders overstappen
Deze overstappers voegen nagenoeg niets toe aan de Nederlandse economie. Ze betalen minder voor hun ticket dan Nederlanders die vanaf Schiphol rechtstreeks vliegen, ze doen een plas en drinken een kop koffie op Schiphol en vliegen verder naar hun eindbestemming. Wat achterblijft is de herrie en vervuilig, veroorzaakt door de extra tussenstop.
KLM ‘verkoopt’ dit bedrijfsmodel aan de samenleving door te stellen dat zonder de overstappers veel bestemmingen onmogelijk zouden zijn. Omwonenden vragen zich af wat Nederland heeft aan bestemmigen waar minder dan 10 procent van de passagiers uit ons land komt. Het is veel effectiever om deze kleine groep reizigers elders te laten overstappen – bij voorbeeld op een luchthaven die niet ligt opgesloten tussen de woonwijken.
De transferpassagiers zorgen bovendien voor veel nachtelijk vlieglawaai. Immers landen veel intercontintentale en feeder-vluchten van KLM vroeg in de ochtend, zodat de passagiers op tijd binnen zijn voor hun vlucht naar de eindbestemming.
Schiphol investeerde honderden miljoenen euro’s belastinggeld om dit hubmodel voor KLM mogelijk te maken. Het peperdure bagagesysteem in de kelders van het vliegveld is volledig ingericht om de koffers van de transferpassagiers zo snel mogelijk van het ene naar het andere vliegtuig te transporteren.
Overstappers gaan vóór
Afgelopen zomer bleek dat Nederlanders in lange rijen voor hun vlucht moesten wachten, terwijl de overstappers nergens last van hadden. Terwijl gezinnen met jengelende kinderen urenlang in de rij stonden, werden vakantievluchten geschrapt in het voordeel van transfervluchten.
Extinction Rebellion protesteerde vandaag tegen de misstanden. Het is de rebellen een doorn in het oog dat de vliegindustrie in maart ruim twintig advocaten optrommelde om de herrie en vervuiling door het vliegverkeer ongestoord te laten voortduren, ten koste van omwonenden, de natuur en het klimaat.
De demonstratie op Schiphol werd rond 2 uur vanmiddag beëindigd door de Marechaussee. Er werden drie actievoerders gearresteerd. Op het moment van schrijven is nog niet bekend hoe het hen vergaat en of zij nog steeds worden vastgehouden.
SchipholWatch dankt de demonstraten van Extinction Rebellion, mede namens vele omwonenden, voor hun inzet en actiebereidheid. Op naar de volgende actie!
ad
SUPER XR!
gerrit
Hub, weg ermee!
Pendelen, pendelen, pendelen
Iedere dag zien we hier de klm pendeltjes overvliegen uit onbeduidende dorpjes/stadjes in Scandinavië, zoals Billund, Bergen, Aalborg, Gothenburg, etc. tot wel 6x per dag.
Terwijl de landen zelf ook vele malen op SchipHel vliegen met hun eigen clubs.
Wie kan eens onderzoeken hoeveel overstappertjes er nu helemaal gebruik maken van deze verlieslatende business ‘strategie’? Vliegen er echt 1000 mensjes per dag heen en weer naar iedere plaats? Ik kan het me niet voorstellen dat hier ook maar een cent op verdiend wordt. En zo gaat het ook naar Duitsland (Frankfurt, Hamburg etc), naar Engeland (zowat iedere kustplaats en 60x naar Londen) naar Polen (Gdansk), naar Italië langs de hele kust, etc. Wat is de werkelijke bezetting van de stoelen in de pendeltjes?
Fons
Doneren mensen.Doneren mensen!
Gang naar de rechter mogelijk maken.
En doe eens mee .
Extinction Rebellion Nederland
Goed doel
Wij zijn gewone mensen, uit alle hoeken van het land en van alle leeftijden die zich ernstig zorgen maken over de klimaat- en ecologische crisis.
linktr.ee/ExtinctionRebellionNederland
Klaas-Jan
Weer een goed verhaal!
Zoveel mogelijk negatief afschilderen, Schiphol en KLM.
Heeft SchipholWatch misschien ook cijfers over de inkomsten die Nederland misloopt vanwege geen accijnzen op kerosine?
SchipholWatch
Uiteraard Hans. Lees bij voorbeeld https://schipholwatch.nl/2019/03/16/staat-loopt-2-a-3-mld-aan-accijnsinkomsten-mis/.
Klaas-Jan
Bedankt voor de link!
Haiku
Geboren vandaag
Baby blij en gelukkig
En de wereld stuk
Bedankt Extinction Rebellion….
en blijf rebelleren want de wereld zoals die nu is opgebouwd/ opgezet is beland aan het einde van z’n levensduur. Het moet anders.
Marcel HvH
Uitstekende actie van XR en een uitstekende analyse van Schiphol Watch!
RobK
Hub, hub, hub, weg met die overstap club.
Kick Out Zwarte Piet is het uiteindelijk ook gelukt, dus hoogste tijd voor: Kick Out KLM.
Jonathan de B
KOK= Kick Out KLM
KOS= Kick Out Schiphol
Uit het nieuws van afgelopen week:
Schiphol 1300x meer giftige uitstoot dan toegestaan
Opwarming zeewater sterker dan berekend heeft nadelig effect op klimaat en weer in Europa.
Dus STOP met vliegen en pretvakantiereisjes. Ga fietsen naar de Veluwe of Waddeneilanden.