Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Omwonenden MAA nu alweer bedonderd met komst oude 747s

Boeing 747

foto: Nick Morales via Unsplash

Vlak voordat de Provincie Limburg moest beslissen over het lot van vliegveld Beek bij Maastricht, beloofde de directie met een plan te komen om de meest lawaaiige toestellen te weren. Nu, slechts enkele weken later, sluit de directie een contract voor vrachtvervoer met dertig jaar oude 747 Jumbojets. Bewoners zijn furieus.

De oude 747s zijn veruit de meest lawaaiige toestellen. Met hun verouderde techniek uit de jaren ’80 van de vorige eeuw, hun vier motoren per toestel en hun omvang halen ze makkelijk de 100 decibel in tuinen van omwonenden. Regelrechte “teringherrie”, zoals D66’er Raoul Boucke dit eerder in de Tweede Kamer noemde.

Het nieuwe vrachtcontract druist volledig in tegen de afspraken die gemaakt zijn in Provinciale Staten van Limburg. Daar werd onder meer besloten dat Maastricht Aachen Airport (MAA) “al op korte termijn zichtbare en merkbare acties diende te nemen om de ernstige geluidshinder tegen te gaan”.

Ook werd afgesproken dat “MAA steviger dient in te zetten op vlootvernieuwing bij haar klanten en op het weren van de meest lawaaiige toestellen”.

Het aantrekken van een nieuwe klant die met de sterk verouderde 747-400 op MAA gaat vliegen, past niet binnen die afspraken.

Simpel te weren met hogere tarieven
“Het is heel simpel om deze toestellen te weren door flink hogere luchthaventarieven te hanteren voor dergelijke herriekisten”, aldus een van de omwonenden.

MAA heeft begin september een enquête gehouden onder omwonenden en zou met een plan komen om de grootste lawaaimakers te weren. Daarom werd door burgers in de omgeving uiterst kritisch gereageerd. Het plan is er tot op heden niet gekomen en bewoners hebben sindsdien niets meer van de vliegvelddirectie gehoord, zo melden zij SchipholWatch.

“En nu komen ze aan met de mededeling van een nieuwe golf 747s en een verklaring dat dit het begin moet zijn van een langduriger contract.” Omwonenden zijn inmiddels wel op de hoogte gesteld van de nieuwe klant van MAA, maar daarbij werd verzwegen dat het gaat om de luidruchtige 747s. “Dit soort communicatie is inmiddels wel bekend bij omwonenden, de term ‘schiphollen’ hoeft niet meer aan ons te worden uitgelegd.”

Gladde verkoopdirecteur
Bewoners zijn na het bekend worden van het nieuws verhaal gaan halen bij directeur Jos Roeven van het vliegveld. Die komt niet verder dan een verklaring dat hem niets te verwijten valt omdat “vliegtuigmaatschappijen zelf bepalen welk materieel ze inzetten”. Roeven noemt zichzelf op Linkedin een “experienced vice president sales” en is kennelijk behendig in gladde doch inhoudsloze praatjes.

Het is een nieuwe klap in het gezicht van omwonenden. Waar onlangs nog mooie woorden werden gesproken over verbeteringen en waar Schiphol betere tijden beloofde, voelen zij zich nu ontmoedigd en gefrustreerd. Ze voelen zich ronduit bedonderd.

De bewoners stappen nu opnieuw naar Provinciale Staten. Daar moet binnenkort een definitief besluit worden genomen over de gedeeltelijke overname van MAA door Schiphol, maar nu al wordt er niet aan de randvoorwaarden voldaan, integendeel.

De komst van een nieuwe stroom lawaaitoestellen werd door MAA met veel tamtam aangekondigd op 5 november jongstleden. De pers werd toen triomfantelijk ingelicht over de nieuwe lawaaiklant van het noodlijdende vliegveld.

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 99

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jos Vrancken

    Hogere luchtvaarttarieven helpen niet als die lawaaimakers nergens anders terecht kunnen

    1
  2. Rob van der Jagt

    Misschien helpt het om een 24/7 geluidopname op de juiste decibellen in de tweede kamer af te spelen.

    7
  3. anton nelis

    Het houdt niet op. Sta iedere keer weer te verbazen van die openlijke leugens en bedriegerij.

    8
  4. Hans Dirix

    Wat op MAA bedreven wordt is ordinaire derde wereldeconomie en dient geen enkel doel, behalve het feit dat de ezels van de Provincie kunnen pochen dat ze een luchthaven in hun infrastructuur hebben. Het maakt hun geen bal uit of de omwonenden hier last van hebben of niet en al helemaal niet dat de veiligheid van hun ernstig in het gedrang is. MAA wordt door Schiphol gezien als hun vuilnisbak waar alle stokoude kisten aan- en afvliegen. En dan durven de bestuurders ook nog te beweren dat het niet meer lang zal duren vooraleer het electrische vliegtuig op MAA zijn intrede doet. Helaas heeft men hiervan evenveel verstand van als een koe van carnaval vieren en men beseft niet dat vrachtvluchten nog deccenia lang zullen worden uitgevoerd met stokoude verouderde vuilnisbakken. Het behoeft verder geen enkel betoog dat het geluid en infrageluid van een electrische vliegtuig niet zal veranderen, want een electrische jet motor bestaat niet en voor de voortstuwing zal gebruik moeten worden gemaakt van proppelors. Bij zware vrachten zal de ronddraaiende beweging van deze proppelorbladen ervoor zorgen dat deze beweging dermate groot is dat de ronddraaiende beweging door de geluidsbarriere gaat, dus de geluidsoverlast zal niet afnemen, vanwege dit effect. Kortom impliceert dit dat de omwonenden een rad voor de ogen wordt gedraaid. Kap dus met dat soort onzin en geeft de grond van deze utopie een nieuwe bestemming. Op deze plaats kan perfect nieuwbouw worden ontwikkeld, terwijl de stikstofuitstoot slechts een eenmalige belasting vormt in tegenstelling tot de niet aflatende stroom van het aan- en afvliegen van stokoude en derhalve zeer milieubelastende vliegtuigen. Een winstgevend MAA is niet meer dan een utopie en al helemaal het electrische vliegen. MAA is niet meer dan de vuilnisbak van Schiphol en een zeer vervuilende, grote overlastgevende en onveilige hobby van het Provinciebestuur. Stem bij de komende verkiezingen in maart 2023 niet op politieke partijen die voorstander vaan dit soort onzin zijn.

    19
  5. A. van Rijn

    En het mooie is dat de meeste vracht naar… België gaat. Daar “kunnen” de 747’s op de een of andere manier niet landen. Dus wij de herrie en de vervuiling, België de spullen.

    14
  6. rrustema

    Morgen lezen we het in https://www.limburger.nl? Of… misschien toch niet? Spannend!

    7
  7. Dick

    Beter zet je een paar tractoren voor het huis vd directeur… die zijn er vast voldoende in Limburg … wat een klerelijers zijn het toch , alles voor de centen….

    12
  8. Vd Akker

    Limburg kan het werkwoord “Schiphollen “ aan het dialect toevoegen.

    Dank aan de politiek die geen besef hebben wie ze toelaten.

    28

Geef een reactie

Translate