Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

Rijk geeft miljoenen uit aan boetes wegens achterhouden informatie

geld

foto: Robert Anasch via Unsplash

Ministeries geven miljoenen uit aan door de rechter opgelegde boetes omdat zij verzoeken om informatie van media en burgers niet (willen) beantwoorden. Voor vragen over de luchtvaart betaalt het Rijk vaak liever de boete dan dat het openheid van zaken geeft.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken publiceerde gisteren een overzicht van de uitgedeelde boetes vanwege het overtreden van de Wet openbaarheid bestuur, inmiddels opgevolgd door de Wet open overheid.

In totaal gaat het in 2019, 2020 en 2021 om zo’n twee miljoen euro belastinggeld. Boetes voor het niet beantwoorden van vragen over de luchtvaartsector kostten het Rijk bijna anderhalve ton.

De meeste boetes voor het achterhouden van informatie over de luchtvaartindustrie komen voor rekening van het ministerie van Infrastructuur (I&W), gevolgd door Financiën.

15.000 euro aan beroepsvereniging
Zo betaalde I&W een boete van 15.000 euro aan een ‘beroepsvereniging’ wegens het niet verstrekken van informatie over de steunmaatregelen aan KLM en zelfs tweemaal 15.000 euro aan een of meerdere burgers voor niet-beantwoorde verzoek over de verkeersverdelingsregel tussen Schiphol en Lelystad.

Aan een andere burger werd 15.000 euro uitgekeerd omdat I&W geen informatie gaf over vluchten naar zogenaamde code oranje-gebieden in verband met corona.

Een onbeantwoord WOB-verzoek naar Lelystad Airport kostte I&W opnieuw 15.000 euro en wegens het uitblijven van documenten over de corona-vouchers maakte het ministerie ruim 13.000 euro over aan een krant of rtv-programma.

De Inspectie Leefomgeving & Transport – onderdeel van I&W – betaalde een kleine boete van 600 euro voor het niet vrijgeven van documenten over de totstandkoming van het rapport ‘De staat van Schiphol 2019’.

Te druk
Financiën maakte ruim 14.000 euro over aan een vakbond die meer wilde weten over de KLM-steun, maar deze informatie niet kreeg, omdat er volgens eigen zeggen “een gebrek aan capaciteit” was om de stukken bij elkaar te zoeken.

Als reden voor het weigeren van de informatie wordt meestal aangevoerd dat het “dossier te complex” is of dat de “capaciteit onvoldoende” bleek. Ook komt het voor dat er “teveel afstemming” nodig is tussen departementen.

Daarnaast komt het voor dat de ministeries vinden te moeten overleggen met derden (lees: bedrijven uit de vliegindustrie), waarna de informatie niet wordt vrijgegeven.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 90

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Anton

    Ik herken dit gedrag. Heb zelf een paar jaar bij een ambtelijke organisatie gewerkt. De leidinggevende scheten in hun broek voor de pers. Het waren geen ernstige zaken maar toch. Wat er op rond Schiphol afspeelt tart alles. Het begint er aardig op te lijken dat er niet tegen te vechten is. Mijn enige hoop is de rechter. Daarom zou het verstandig zijn dat alle belangenclubs de koppen bij elkaar steken en zo een gezamenlijke vuist maken. Ook de centjes moeten in een pot want rechten is duur. Aan een krachtiger vuist zullen mensen ook meer bereid zijn om bij te dragen lijkt mij.

    3
  2. Jan Adrichem

    Goed artikel
    Wat heeft een wet (WOB) voor zin als je er onder uit kan komen met boetes? De hogere ambtenaren die geen dienstverleners willen zijn mogen zichzelf achter de oren krabben.
    En je kunt altijd besluiten te stoppen met manipuleren en liegen.
    En het zou dhr. Benschop gesierd hebben aan te blijven tijdens de sanering van Schiphol.

    4
  3. Hans Erik Hazelhorst

    Ik denk dat de boetes gewoon te laag zijn. Maak ze eens 5 of 10x zo hoog en kijk of het dan nog steeds lucratief is om de wet te overtreden.
    En als ik het goed begrijp fungeert de boete dus als een soort ‘afkoopsom’. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik zou zeggen: leg een boete op bij overschrijding van de responstijd, en herhaal die boete, met een incrementele opslag, elk maand net zo lang tot de informatie wel opgeleverd wordt.

    8
  4. Jaap de Groot

    De staat heeft toch een voorbeeldfunctie?

    6
  5. Stein

    Na jaren onder leiding van de vvd achter de USA te hebben aangehold,en daar ook voor een groot deel bij in de zak te zitten ,gaat het hier precies dezelfde kant op…de heilig verklaarde vrije markt werking die van Amerika al een soort derde wereld land gemaakt heeft begint hier ook z’n sporen achter te laten ,met als gevolg dit soort misdadige praktijken waarin we als burger totaal buitengesloten worden van wat de macht dus vrijelijk kan uitspoken…We zijn helaas op de weg terug wbt onze democratisch verkregen verworvenheden,de hebzucht van een paar over het paard getilde lieden is hoofdzaak en regeert helaas…En daar is zeker ook de luchtvaartindustrie een schrijnend voorbeeld van…

    18
  6. H. Bekkers

    Het artikel vind ik uitstekend.
    Het onderwerp vind ik een grote schande.
    Zijn dit de mensen, die alles over ons doen en laten te zzeggen hebben en daar zeer ruim voor betaald worden met een mooi baantje achteraf?

    13
  7. Loek

    Dit is ook gebeurd na wob-verzoeken over het kindertoeslagenschandaal. Het is te beschamend voor woorden dat een overheid zelf haar wetten willens en wetens overtreedt. Maar het past eigenlijk precies als een soort kers op de taart van wanprestaties van de overheden de afgelopen jaren.

    12
  8. rrustema

    Et voilà, een schier onuitputtelijke bron van inkomsten voor Schipholwatch.

    Maar misschien ook leuk om dit te stapelen met de WAMCA (Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie). Uitleg bijvoorbeeld hier https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34608_wet_afwikkeling_massaschade

    Dat je collectief om een schadevergoeding vraagt voor het niet vrijgeven van documenten.

    11
  9. ir. B. van Marlen

    De echte reden voor weigeren van het geven van informatie: te bedreigend voor de belanghebbenden!

    36

Geef een reactie

Translate