Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

Dagvaarding RBV versus de Staat veel breder dan alleen geluid

laag vliegen

foto: Joseph Liu via Unsplash

De dagvaarding die de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) deze week heeft ingediend is maar liefst 203 pagina’s dik en gaat veel verder dan alleen de geluidsoverlast, maar bij voorbeeld ook over de uitstoot van kankerverwekkende stoffen.

Met de dagvaarding start de Aalsmeerse stichting een rechtszaak tegen het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat wegens onrechtmatig handelen van de Staat.

Om onder meer deze zaak te pareren vroeg minister Mark Harbers een week geleden 60 miljoen euro extra aan minister Sigrid Kaag van Financiën voor de formatie van een advocatenteam.

Boos, heel boos
Het doorlezen van de 203 pagina’s maakt boos, heel boos. De opstellers van de dagvaarding, een team advocaten van mensenrechtenspecialist Prakken d’Olivera, brengen duidelijk en compleet in beeld wat omwonenden in de verre omtrek van Schiphol nu al decennialang wordt aangedaan.

RBV is van mening dat de nietsontziende geluidsoverlast van Schiphol onterecht wordt geaccepteerd door de overheid. Alle argumenten die de Staat oplepelt, worden vakkundig onderuitgehaald. Het smoesje van het ‘economisch belang’ van het vliegveld is ruim onvoldoende onderbouwd en gebaseerd op valse gegevens, zo meldt het stuk.

Dat minister Harbers pro-actief Schiphol tijdelijk wil krimpen naar 440.000 vliegbewegingen per jaar, doet daaraan niets af, zo betogen de advocaten. Ook na die krimp worden alle normen ruimschoots overschreden. “Er is geen afweging gemaakt van belangen, slechts vastgesteld dat Schiphol minimaal dit aantal nodig heeft om als hub te overleven.”

Niet in verhouding
Kort gezegd betoogt RBV dat de overlast en aangerichte schade niet in verhouding staat tot de belangen van de vliegindustrie. Behalve aan een overdaad aan geluid, worden mens, natuur en klimaat blootgesteld aan ultrafijnstof, kankerverwekkende emissies, grote veiligheidsrisico’s in het geval van ‘air crashes’, kooldioxide en stikstofoxiden.

Bovendien belemmert het overmatige vliegverkeer in sterke mate de woningbouw in een regio waar de maatschappelijke roep om woonruimte immens is.

Een belangrijk onderdeel van het betoog is dat gehinderde omwonenden ongelijk worden behandeld aan andere burgers. Voor mensen die wonen onder de aan- en afvliegroutes geldt immers geen maximum aan geluidsbelasting. Het ontbreken van iedere wettelijke grondslag is de advocaten een doorn in het oog. Het ‘anticiperend handhaven’ duurt al veel te lang en is in strijd met de grondwet.

Gewonnen van Shell in Nigeria
De aanklacht aan I&W is zeer deskundig en uiterst nauwkeurig onderbouwd door Prakken d’Olivera. Deze zelfde advocaten wisten de grote mensenrechtenzaak tegen Shell in Nigeria te winnen ten gunste van de bevolking aldaar. Ook daar werden de rechten van individuele burgers met voeten getreden door het meedogenloze optreden van de oliemaatschappij.

Schiphol maakt evenzeer inbreuk op de mensenrechten, zo stelt de dagvaarding. De eis is dan ook dat de Staat een einde maakt aan de ernstige hinder en slaapverstoring door het vliegverkeer van en naar Schiphol, dat daarbij niet langer de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie worden overschreden en dat burgers onder de vliegroutes voortaan een gelijke bescherming krijgen van de wet als burgers elders in het land.

De stichting RBV is afhankelijk van donaties om deze zaak tot een goed einde te brengen. Gezien het enorme bedrag van 60 miljoen euro dat minister Harbers onder meer voor deze zaak wil inzetten, is het hard nodig om RBV te steunen. Deze zaak zal nog veel inzet vergen van vrijwilligers, maar ook van de advocaten. Steun de stichting daarom met ieder bedrag dat u kunt missen.

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 135

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Complimenten dagvaarding en wel een echt economisch belang

    Wat een zorgvuldige dagvaarding, 203 pagina’s. Een heel degelijk onderbouwd geheel van de advocaten van Prakken d’Olivera en iedereen die eraan mee gewerkt heeft. Complimenten!

    Ik heb alleen de inhoudsopgave gelezen en daarvan zou de overheid toch al serieus moeten gaan nadenken 🤨: “we hebben de plofluchtvaartconsequenties te lang ongebreideld over onze inwoners heengestrooid onder het mom van ‘economisch belang’”, terwijl de balans naar de negatieve effecten veel te sterk is doorgeslagen.” Of iets vergelijkbaars.

    Want als we het dan toch over economisch belang hebben, er is een écht economisch belang voor de komende, vele jaren. En dat is: goed zorgen voor iedereen en iedereen’s gezondheid om aan de economie te kunnen bijdragen.

    Want de tekorten op de arbeidsmarkt zijn structureel. Niet tijdelijk. Voor zover nu bekend zullen er voor de komende 30 jaar tekorten zijn in vrijwel alle sectoren. En niet alleen in Nederland.

    Dus, dit betekent dat het nog belangrijker is dat iedereen:
    a. Voldoende slaapt (volwassenen, kinderen en ook mensen in ploegendiensten)
    b. Voldoende rusttijd heeft (volwassenen, kinderen en ook mensen in ploegendiensten)
    c. Kan ontspannen in eigen huis, tuin en leefomgeving
    d. Een gezonde leefomgeving heeft
    e. Voldoende rust krijgt bij herstellen bij ziektes (bijv. bij overspannenheid/ burn-out en andere langdurige ziektes)
    f. Mensen en kinderen in natuurgebieden, Natura2000 en recreatiegebieden in eigen (vakantie)land kunnen opladen
    g. Iedereen in weekenden en op feestdagen rust heeft van vliegtuigherrie
    h. Jonge kinderen en studenten voldoende mogelijkheid hebben om zich zonder vliegtuigherrie te kunnen concentreren, dingen te leren en hiervoor wakker te kunnen blijven overdag.
    i. Baby’s zich in de buik gezond ontwikkelen en voldoende en ook rustig/ ontspannen kunnen slapen.
    j. Iedereen, zonder giftige uitlaatgassen, gezond blijft.

    Dus vliegherrie boven de WHO norm en vliegvervuiling die volwassenen en kinderen op grote schaal beperkt, ziek maakt en uitput, kan echt niet meer anno 2023. Zeker niet voor het economische belang!

    15
  2. Jaap de Groot

    Heel goed dat alle schadelijke effecten van de luchtvaart aan de orde komen. Ook die effecten maken deel uit van de economie! Niet alleen werkgelegenheid, vestigingsklimaat en winst voor bedrijven. Je moet kijken naar wat de luchtvaart per saldo opbrengt, resp, per saldo kost, want in deze omvang kan luchtvaart per saldo geen positieve bijdrage aan de economie leveren.

    10
  3. Sandra

    Net weer een donatie overgemaakt naar RBV! Ik vind het geweldig wat ze doen. Hoop doet leven. De wal zal het Schip(hol) wel keren!

    17
  4. Rob

    Wat een fantastisch bericht en vooruitzicht.
    En wat een zielige man die Harbers om ipv zich te verdiepen in de overlast en kankerverwekkende luchtvaart , zich al te wapenen met 60 miljoen om alles weer te willen pareren.
    I&W is een nietsontziende organisatie die absoluut niets heeft met omwonenden en Schiphol altijd op nummer 1 heeft staan.

    31
  5. Haes

    wat een goed bericht na zoveel jaren uitzichtloze herrie en dove, arrogante bestuurders! Hoop doet leven!

    30
  6. Hannes

    De 60 miljoen voor het advocatenteam van het ministerie, dat is zeker belastinggeld…?

    29
    • Thomas

      Tuurlijk! Niet alleen de landelijke overheid, maar ook op provinciaal en gemeentelijk niveau wordt eindeloos geprocedeerd van onze centen. Heb jij een kwestie met bijv. de gemeente? Dan betaal jij en de andere burgers de proces kosten.

      16
  7. Rob van der Wel

    Jaaaaaa

    15
  8. Jeroen

    Ik steun deze stichting al vanaf het begin. Zeer goed initiatief. Zou veel bredere aandacht mogen krijgen.

    31

Geef een reactie

Translate