Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

De doodzieke patiënt Schiphol

KLM

foto: Platform Vliegoverlast Amsterdam

4.8
(105)

Schiphol is ziek, doodziek. Het lijdt onder morbide obesitas, dodelijke vetzucht. De luchthaven moet afslanken, niet van 500.000 naar 440.000 vluchten, maar richting halvering.

Deel op XDeel op Linkedin

Dat zou zorgen voor een serieuze verlichting van alle overlast, terwijl de luchtvaart weer gezond wordt voor Nederland.

Professor Fulco van der Veen trekt in de vijfentwintigste video van Platform Vliegoverlast Amsterdam de parallel met medisch handelen vanuit zijn eigen vakgebied.

25. De patiënt Schiphol

Schiphol is ziek. Schiphol heeft last van morbide obesitas. De luchthaven moet krimpen, niet tot 440 duizend vluchten, maar veel verder. Van hub naar o+d. On…

Dat gaat om de juiste diagnose stellen en daarnaar handelen. Als blijkt dat er een levensreddende operatie noodzakelijk is, zijn kleine ingrepen slechts symptoombestrijding die de patiënt niet gaan genezen.

Geen sluiting van Schiphol
Het is een misvatting dat omwonenden de luchtvaart de nek om zouden willen draaien. Integendeel, ze willen de luchtvaart juist redden.

Iedereen wil af en toe een mooie reis kunnen maken en het is evident dat buitenlanders naar Nederland willen reizen. Voor grotere afstanden kan het vliegtuig handig zijn.

Maar niemand kan verwachten dat men vanaf Schiphol rechtstreeks naar elke bestemming ter wereld kan vliegen. Met de trein moet ook wel eens worden overgestapt, daar is iedereen aan gewend.

Zou het niet logisch zijn als mensen alleen naar de nuttigste bestemmingen rechtstreeks kunnen vliegen? Naar de Middellandse Zee bijvoorbeeld, waar veel Nederlanders graag vakantievieren en naar belangrijke handelsbestemmingen.

Dat zou genoeg moeten zijn. En dan kunnen direct honderd bestemmingen worden geschrapt.

Overtuiging versus dwang
De minister heeft nu besloten het aantal vluchten een klein beetje te verminderen. Op zich ongekend, een wereldprimeur zelfs.

Maar het besluit is genomen onder dreiging van rechtszaken over de geluidshinder en de stikstofuitstoot. En er liggen meer juridische struikelblokken klaar: denk aan het klimaat en de vermeende fraude door ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wat zou het mooi zijn als het kabinet vanuit overtuiging tot het inzicht zou komen dat patiënt Schiphol beter geholpen moet worden.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 105

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. rrustema

    De informatie-visualisatie van dit betoog kan wel een crowdfunding gebruiken. Info-vis is toch echt een vak apart, maar kan goed helpen bij het verspreiden van een boodschap.

    1
  2. Haes

    het artikel besluit met de verzuchting: ” wat zou het mooi zijn als het kabinet uit overtuiging tot het inzicht zou komen etc….”
    schiphol is al tientallen jaren een beerput van leugens en bedrog en daarbij links en rechts gefaciliteerd door de overheid. Na al die jaren slaat zo’n verzuchting nergens meer op. Een fata morgana.

    4
  3. Frans

    Prima berichtgeving steeds van jullie, petje af en bedankt

    14
  4. ir. B. van Marlen

    Zeker het hub- of mainportbeleid is fnuikend, dat ben ik met Fulco eens, met het ‘Metropool Regio Amsterdam (MRA)’ bureau en de ‘Holland Metropool’ gaat men door in deze ‘ratrace’ met groei, groei en nog eens groei.

    Politiek rechts heeft onlangs massaal op twee moties gestemd om Lelystad Airport toch later te openen en om de rammelende geluidsnormering en handhaving over te nemen in de nieuwe Omgevingswet en gaat dus door met het verzieken van het (leef)klimaat en de gezondheid van honderdduizenden Nederlanders. Alle mooie woorden ten spijt, ik moet nog maar zien of die vermindering tot 440k er ook werkelijk komt. Intussen staat het ‘vliegvee’ weer in grote getale op de luchthavens, weliswaar in hinderlijke wachtrijen, maar men lijkt niets te hebben geleerd.

    Maar dit is niet het enige. Verzuimd is om een werkelijk goede economische basis te leggen met het meenemen van alle externe kosten, ook in vele andere bedrijfsprocessen, waardoor het vliegen idioot goedkoop is gemaakt.

    Men is er ook naar gaan leven, de marathon lopen in New York, feestvieren in Albufeira, een weekendje Barcelona, winkelen in Milaan, enz. Hebben we niet juist teveel vrijheid genomen?

    Onderbelicht is m.i. ook nog steeds de volkomen onterechte uitzonderingspositie van de luchtvaart in geluidemissies, het aanvankelijk niet meerekenen van alle geluid onder 65 dB(A) in de Ke-maat en het gelijkwaardig maken van Lden hieraan. Hieraan gekoppeld: het opzetten van een zwak controle en handhavingsstelsel, en dit later nog verder afzwakken (NNHS, Alders Tafel) om die groei maar mogelijk te blijven maken.

    De bedenkers van al dit kwaad hebben er zelf nooit onder hoeven te lijden, dat is ook weer typisch hoe de (Nederlandse) politiek werkt. Hoogstens zegt men later ‘het spijt me’, maar zonder welk gevolg dan ook. Ook aandeelhouders, waaronder velen in China of de VS zal het een zorg zijn, men kijkt alleen naar het rendement. Dit is een economisch systeem waarbij problemen kunnen worden afgeschoven en negatieve effecten kunnen worden afgewenteld op anderen (en op de toekomstige generaties). We staan letterlijk aan het begin van een mondiale klimaatramp, wat steeds duidelijker wordt, en wordt versterkt door de oorlog in Oekraïne. Naast betere regels is ook gedragsverandering nu hard nodig. Zelf kom ik niet meer op Schiphol, behalve voor demonstraties, en vlieg ik totaal niet meer! Nu u nog!

    41

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate