Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

Volgende ronde in gevecht stikstofvergunning vliegvelden: naar de rechter

vliegveld Beek

foto: beeldbank Maastricht Aachen Airport

4.9
(115)

Vliegveld Beek in Zuid-Limburg beschikt nog altijd niet over een stikstofvergunning. Desondanks weigert de minister al drie jaar te handhaven. Mobilisation for the Environment (MOB) vindt het welletjes en stapt naar de rechter.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een beroepsschrift dat MOB gisteren aan de bestuursrechter in Gelderland heeft gestuurd. Volgens de milieubeschermers is het onbegrijpelijk dat het vliegveld zich al tien jaar lang niet aan de wet houdt.

Deze zelfde situatie speelt in onder meer Rotterdam en Amsterdam. Ook daar beschikken de vliegvelden niet over de benodigde vergunningen en zijn ze zelfs in bedrijf zonder wettelijk verplicht luchthavenbesluit.

De procedures tegen de vliegvelden startten in september 2019. Toen verzocht MOB-voorzitter Johan Vollenbroek de minister van Landbouw om de vliegvelden aan hun vergunningplicht te houden en anders te sluiten.

Drie jaar lang uitvluchten
Keer op keer kwam de minister met uitvluchten en vertragingstactieken, maar nu bijna drie jaar later nog steeds geen zicht bestaat op de vergunningen, wil MOB dat de minister alsnog overgaat tot handhaving.

De redenering van Vollenbroek is in de basis heel simpel: de overheid heeft de plicht regels te handhaven, er is sprake van overtredingen vanwege het niet beschikken over de natuurvergunning en een luchthavenbesluit, er is geen zicht op legalisatie en er bestaat geen aanvraag voor een vergunning die aan de regels voldoet.

Kort gezegd, er bestaat geen enkele reden om niet te handhaven en de minister moet dus eindelijk eens maatregelen nemen. Temeer omdat er voldoende redenen te vinden zijn om wél te handhaven: de voortdurende vervuiling en verzuring van de natuur, de lange duur van de overtredingen en het ontbreken van het luchthavenbesluit.

Minister loopt vast
Uit het beroepsschrift blijkt dat de minister zich langzamerhand vast heeft gedraaid in het dossier stikstofvergunningen voor vliegvelden. Zo spreekt zij zichzelf meermaals tegen, komt zij terug op eerdere beslissingen en is er sprake van afwijkingen tussen de aangevraagde vergunning en de actuele situatie.

Hoewel vliegveld Beek al sinds september 2019 weet dat het een stikstofvergunning moet aanvragen, is het nog steeds niet gelukt een volledige en correcte aanvraag in te dienen. Keer op keer moest de minister aanvragen terugsturen en het vliegveld maar wéér uitstel verlenen. Kortgeleden heeft Beek voor de vijfde keer uitstel gekregen, nu tot 1 september 2022.

De andere vliegvelden is het evenmin gelukt een correcte aanvraag in te dienen en ook zij hebben keer op keer uitstel gekregen. Het is dan ook te verwachten dat binnenkort goed onderbouwde bezwaren volgen tegen het niet-handhaven van Rotterdam, Schiphol en Eindhoven.

MOB staat nog een hele reeks procedures tegen vliegvelden te wachten met als doel handhaving van de Wet natuurbescherming. Wilt u deze zaken steunen, dan kan dat via een kleine of grotere donatie aan MOB. Uw donatie is aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 115

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ad

    betrouwbare overheid?? gelijkheidsbeginsel?? oogsten wat je zaait!

    2

Geef een reactie

Translate