Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

Minister Harbers overtuigt bewoners niet: stichting RBV zet door

RBV bij IenW

RBV bij I&W. Van links naar rechts advocaat Elles ten Vergert, voorzitter Jan Boomhouwer en advocaat Channa Samkalden (foto: RBV)

Het bestuur van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) was gisteren uitgenodigd voor een gesprek met minister Mark Harbers. De stichting heeft een dagvaarding klaarliggen van bijna 200 pagina’s waarin zij concrete maatregelen eist tegen de overlast van het vliegverkeer en voor verbetering van de rechtspositie van omwonenden.

Kort gezegd: de minister bleek niet in staat de zaak van tafel te krijgen. Volgens bestuurder Jan Boomhouwer kon Harbers niet uitleggen hoe bewoners in de toekomst echt beschermd gaan worden tegen de overlast en vervuiling van Schiphol.

Weinig concreet
“Concrete verbeteringen, zoals vermindering van de overlast en een betere rechtsbescherming, blijven toekomstmuziek”, vertelt Boomhouwer aan SchipholWatch. “De minister heeft wel voorstellen gedaan, maar die waren weinig concreet en onduidelijk over de termijn waarop ze in werking zouden treden.”

“De nieuwe grens van 440.000 vliegbewegingen is niet ingegeven door de belangen van omwonenden, maar wordt bepaald door de noodzakelijk geachte hubfunctie van Schiphol.”

De stichting is dan ook bezorgd dat de hubfunctie ook de komende jaren weer volop “gegoochel met cijfers” oplevert waarbij omwonenden “opnieuw de sluitpost” zullen blijken.

Nog voor het zomerreces
RBV neemt daarom het zekere voor het onzekere en zet de voorbereiding van de rechtszaak onverminderd door. De dagvaarding wordt nu nagelopen naar aanleiding van de nieuwste stapel rapporten en brieven over de krimp naar 440.000 vluchten die Harbers vorige week vrijdag aan de Tweede Kamer stuurde. De stichting wil de dagvaarding nog voor het zomerreces indienen.

Het is van groot belang dat een rechter zich uitspreekt over de rechten van omwonenden. Burgers staan al jaren met lege handen. De overlast is enorm en de schadelijke gezondheidseffecten zijn allang wetenschappelijk aangetoond.

Met de zaak wil RBV afdwingen dat er eindelijk rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners in de regio rond Schiphol. Boomhouwer zegt overigens wel blij te zijn met de nieuwe denkrichting van minister Harbers.

Ontbrekende wetgeving
De rechtszaak van RBV tegen het Ministerie van Infrastructuur draait om de plicht van de overheid om de leefomgeving van burgers te beschermen. Die verplichting spruit voort uit het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Gezien de enorme overlast en vervuiling die Schiphol veroorzaakt, vindt RBV dat de overheid die plicht verzaakt. Ook stoort het bestuur zich aan het feit dat omwonenden nauwelijks mogelijkheden wordt geboden om bij de rechter het gelijk te halen.

Voor de luchtvaartindustrie in ons land ontbreekt wetgeving en worden veel beslissingen slechts vastgelegd op basis van algemene maatregelen van bestuur. Tegen dergelijke maatregelen is geen beroep aan te tekenen. Met de nieuwe rechtszaak hoopt de stichting daar verandering in aan te brengen.

Meer rechtszaken
De zaak van RBV is niet de enige rechtszaak in voorbereiding. Zo werkt MOB onder leiding van Johan Vollenbroek aan een procedure wegens de stikstofuitstoot van het vliegverkeer en heeft belangengroep SATL aangifte gedaan van fraude door onder meer ambtenaren van het ministerie en ingehuurde adviesbureaus.

Ook is een groep burgers bezig met een aangifte bij justitie tegen individuele leden van de Schiphol-directie wegens vermeend moedwillig schaden van de gezondheid van omwonenden.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 137

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. @M: wat meer toelichting

    Het uurloon van een advocaat heeft bv te maken met dat de opleiding duur is en in totaal 7 jaar duurt. En ook omdat er kantoorkosten bij zitten (secretaresse, juridisch medewerker bv die de advocaat ondersteunen met planning, afstemming, onderzoek en met stukken). Ook moeten ze hun arbeidsongeschiktheids- en aansprakelijksverzekering zelf betalen en dan ben ik vast nog kosten vergeten.

    Ik heb een aanname qua uurloon gedaan. En weet niet wat de betrokken advocaten, die ingehuurd worden door Stichting RBV, verdienen. Het kan ook een lager (maatschappelijk ingegeven) tarief zijn.

    Wat ik wel zeker weet, is dat een advocatenkantoor die een zaak van zo’n groot maatschappelijk probleem aan gaat, een grote investering in uren maakt. Ze weten vooraf nooit of ze hun uren (kosten) eruit krijgen.

    Zulke advocaten(kantoren) zijn onbetaalbaar vind ik. Dus wat mij betreft nog steeds goede reden om te storten en hun te helpen. Net zoals zij ons helpen.

    5
  2. Johan

    Ik zou graag willen weten of die andere rechtszaken ook met crowdfunding acties ondersteund worden. Is het mogelijk eens een verzameling van de rechtszaken in een overzicht te zetten en daarbij aan te geven hoe we bij deze verschillende rechtszaken financiële ondersteuning kunnen geven?

    6
  3. Haes

    Eindelijk naar de rechter. Het kan niet anders met het soort overheid dat wij hebben. Respect voor de burger is nul. We zullen zien of de veelgeroemde “rechtsstaat “ ook bestaat voor de slachtoffers van schiphol.

    20
  4. ir. B. van Marlen

    Dit klopt volledig, de overheid heeft volstrekt gefaald bij het beschermen van burgers tegen vliegtuigherrie. Vanuit de eigen belangen van de overheid, de sector en de aandeelhouders heeft men een rammelend normen en handhavingsstelsel opgetuigd, dat toelaat dat tienduizenden moeten lijden onder steeds meer herrie door iets minder lawaaiige toestellen. De facto is hier geen echte grens aan het aantal vliegbewegingen, omdat de Lden- en Lnight norm te hoog zijn. Het minderhinderplan zal ervoor zorgen, dat er voor velen een onleefbare situatie ontstaat onder de herriegoten. Dit is al begonnen op de zgn. Polderbaan en de Kaagbaan.

    Steeds weer beloofde men minder hinder, maar dit is nooit echt gerealiseerd. De negatieve gezondheidsaspecten van vliegtuiglawaai werden steeds gebagatelliseerd.

    Deze handelswijze van de overheid is conform die bij de toeslagenaffaire, het stikstofprobleem, de gaswinning en noem maar op.

    Ga door RBV!

    34
    • Protection of the law

      Al die geitenpaadjes die de regeringen in het Schipholdossier hebben verzonnen. Al die jaren. Het zijn er ondertussen zoveel dat ze door elkaar heen lopen. Kris kras. En ze zijn ondertussen hopeloos verdwaalt op al die paadjes. Gelukkig is Stichting RBV dat niet.

      Een dagvaarding van bijna 200 pagina’s. Wat een knap werk. En wat een bewijsvoering zal daar in zitten! Om ze te ondersteunen voor zulk zorgvuldig en hard werk moeten we geld blijven storten. Het uurloon voor een advocaat ligt al snel rond de €300 of hoger en wat een uren zullen er in het onderzoek en de dagvaarding zitten zeg.

      Bedankt namens alle omwonenden. Ook degenen die niet bij monde zijn om voor zichzelf op te komen en degenen die de wegen hiervoor niet kunnen bewandelen.

      En om met Montesquieu te spreken:
      “In the state of nature… all men are born equal, but they cannot continue in this equality. Society makes them lose it, and they recover it only by the protection of the law.”

      24
      • M

        Een uurtarief van €300 vind ik overigens ook niet fris. Het is knap werk en voor extra knap werk mag goed betaald worden maar dergelijke – hoewel gangbare – tarieven vind ik buitenproportioneel.

        3
  5. Michiel

    Ik heb al enkele keren gedoneerd aan RBV wat ik op dat moment kon missen, vooral als ik in één nacht meerdere keren werd gewekt door vliegtuigen die vertrokken van Schiphol. Niet te beschrijven hoe je je dan de volgende dag voelt. Nog erger is het gevoel van machteloosheid en falen als ik een kreetje of piepje uit de kamer van mijn dochtertje hoor komen terwijl er een vliegtuig door de nacht raast. Ze lijkt niet volledig wakker te worden maar een meisje van 3 zit vol in haar ontwikkeling en daar hoort goede nachtrust bij. Niet ‘s nachts elke 2 uur een vliegtuig en ook niet tussen 5:00 en 7:00 50 vliegtuigen! De nachtrust wordt haar en vele kinderen in onze wijk afgenomen. Zolang een ander huis kopen schier onmogelijk is kunnen we maar één ding doen, gerechtigheid eisen.

    De pagina van RBV, in het bijzonder waar mensen kunnen doneren, ontbreekt in bovenstaand artikel. Daar zal een goede reden voor zijn maar ik wil wel even oproepen om deze zaak te steunen. Hierbij:

    https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/als-donateur/

    46

Geef een reactie

Translate