Liefst driekwart van de Nederlandse bevolking vindt dat het aantal vluchten van en naar ons land omlaag moet. Redenen? Het milieu, de gezondheid van omwonenden en de overlast. Bovendien zijn er voldoende alternatieven om op vakantie te gaan.
Dit zegt onderzoeksbureau Citisens na een enquête onder ongeveer 3.000 Nederlanders. De resultaten werden eerder deze week gepubliceerd.
Maar liefst twee derde van de mensen geeft aan liever een ander voertuig te kiezen voor vakanties dan het vliegtuig. Slechts 16 procent heeft wél een voorkeur voor vliegen.
Vrijwel iedereen beseft inmiddels dat vliegen slecht is voor het milieu. Niet minder dan 95 procent van de ondervraagden geeft aan dat milieuschade de belangrijkste reden is om niet te vliegen. Ook de gezondheid van omwonenden en de overlast door het vliegverkeer wordt door zes op de tien mensen genoemd als reden om niet te vliegen.
Vliegen uit de gratie
In het onderzoek blijkt één op de drie deelnemers het afgelopen jaar minstens één keer het vliegtuig te hebben gepakt, maar slechts één op de vijf wil dat komende zomer weer doen, vooral omdat zij naar een bestemming willen reizen die niet op een andere manier te bereiken is. Van de mensen die dichterbij huis blijven, kiest 60 procent deze zomer voor de auto, aldus Citisens.
Opmerkelijk is ook dat de helft van de ondervraagden die blijven vliegen zeggen dat de prijs van het ticket daarbij niet erg van belang is. Ook bij hogere prijzen, bij voorbeeld als gevolg van extra belastingen of heffingen vanwege de grote CO2-uitstoot, zouden ze het vliegtuig blijven kiezen.
Voorbarig
Dit bewijst dat de vliegindustrie nogal voorbarig is met haar protesten tegen dergelijke heffingen. Veel van hun klanten tillen er niet zo zwaar aan. Ook de stakingen op Schiphol hebben relatief weinig impact op hun gedrag: slechts 30 procent van de vliegende ondervraagden geeft aan wegens de stakingen minder te gaan vliegen.
Onderzoeksbureau Citisens geeft aan dat het onderzoek representatief is voor heel Nederland en dat de resultaten gewogen zijn naar leeftijd, geslacht, stedelijkheid en provincie.
De resultaten zijn een grote steun in de rug voor de Coalitie Krimp Luchtvaart, waarin een groeiend aantal milieu-, klimaat- en burgerorganisaties samenwerken om het vliegverkeer boven ons land in te dammen. Deze coalitie was géén opdrachtgever van het onderzoek.
jan pieter janse
Bomenridders Groningen zijn verheugd met doorlopende aandacht en uitkomsten lobby en acties. Ooit nam een onzer actief deel aan het planten van het Bulderbos..
Was ok actief tegen illegaal
lozen bluswater en glycol op sloten en vaarten om Schiphol.
Steun voor allen die Schiphol Watch uitvoeren. Stop ook Eelde en Rotterdam. Eelde voert samen met overgebleven aandeelhouders actieve lobby met luchtvaartsector en groenlinks in de flanken en VVD en CDA en PvdA++ om vakantie en pretvluchten over te nemen. Gaarne als mogelijk Eelde en andere reionalen meenemen in berichten.