De GGD’s in Nederland stuurden afgelopen januari een brief aan minister Harbers (VVD, Infrastructuur) waarin zij expliciet hun teleurstelling melden over het feit dat in de ‘luchtvaartspecifieke’ kosten-baten analyses vliegherrie onvoldoende wordt meegewogen.
De brief was ons eerder ontschoten (tippen mag altijd, via [email protected]) en heeft een ronduit alarmerende toon. Als enige sector in Nederland heeft de luchtvaart een eigen manier gekregen voor het doorrekenen van maatschappelijke kosten en baten. Eerder meldden we al dat deze rekenmethode vrijwel automatisch leidt tot de conclusie ‘meer luchtvaart is beter’.
Nu blijkt dat ook de GGD’s, verantwoordelijk voor de volksgezondheid in ons land, ook grote bezwaren hebben tegen deze manier van rekenen.
Zij laten via de overkoepelende GGD-GHOR weten het spijtig te vinden dat Harbers volledig voorbijgaat aan de richtlijnen voor vliegtuiglawaai van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Die schrijven voor een maximaal jaargemiddelde van 45 decibel (dB) per etmaal en 40 dB ‘s nachts.
“Bij 45 dB gedurende het etmaal is er sprake van 10 procent ernstig gehinderden onder de bevolking. Bij 40 dB ‘s nachts wordt 11 procent van de mensen ernstig in de slaap verstoord. Dat betekent dat ook beneden de advieswaarden van de WHO mensen te maken hebben met ernstige hinder en slaapverstoring en daarmee gezondheidsrisico’s lopen”, aldus de brief.
Meeste overlast nu niet meegenomen
In de nieuwe rekenmethode raadt het ministerie van Luchtvaart aan geluidsniveaus onder de 50 decibel niet te betrekken in de calculaties. “Een groot deel van de geluidhinder wordt nu niet (economisch) in beeld gebracht”, merken de gezondheidsorganisaties terecht op.
Als smoesje om de geluidshinder onder de 50 decibel niet mee te tellen, voert het ministerie aan dat er geen kengetallen beschikbaar zouden zijn om die geluidsbelasting in geld uit te drukken. Maar dat is onjuist, zo constateren de GGD’s: “Er is een prima Engels onderzoek beschikbaar dat zo kan worden vertaald naar de Nederlandse situatie. De Engelsen maken wel gebruik van deze getallen.”
De brandbrief besluit met een welgemeend advies aan minister Harbers. “Slaapverstoring treedt op bij alle Nederlandse luchthavens, met name aan de randen van de nacht. Maak daarom gebruik van de lokale gegevens over geluidhinder en slaapverstoring door het vliegverkeer die gewoon beschikbaar zijn bij de desbetreffende GGD’s.”
Luchtvaart leidt tot enorme maatschappelijke kosten
Vorig jaar kreeg de luchtvaartindustrie als enige sector in de Nederlandse economie een eigen manier om de maatschappelijke plussen en minnen op een rijtje te krijgen. Alle andere sectoren worden op eenzelfde manier doorgerekend, maar voor de luchtvaart leidt deze werkwijze heel snel tot enorme maatschappelijke kosten vanwege klimaatkosten, milieuverontreiniging en de hier besproken gezondheidskosten vanwege het vlieglawaai.
Een berekening op basis van de normale methode mondt dan al gauw uit op een zwaar negatief saldo voor vliegen en dat is niet gewenst bij het luchtvaartminnende ministerie van Harbers. Dit bleek eerder al toen in opdracht van de Gemeente Aalsmeer zo’n analyse werd opgesteld. Daaruit bleek klip en klaar dat krimp van Schiphol beter zou zijn voor de samenleving. Vlak daarna kwam toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen op de proppen met de speciaal voor de luchtvaart aangepaste rekenmethode.
Slaaptekort is het nieuwe roken/ zorgen voor voldoende gezonde arbeidskrachten
https://www.hersenstichting.nl/blogs/slaaptekort-is-het-nieuwe-roken/:
“Slecht slapen wordt in verband gebracht met aandoeningen als een burn-out, depressie, dementie en overige hersenschade, overgewicht en hartklachten. Toch behoorlijk ernstige gezondheidsproblemen, die amper onderdoen voor de gevolgen van roken.“
“De impact van te kort slapen is groot.”
https://www.hersenstichting.nl/dit-doen-wij/voorlichting/gezonde-hersenen/slaap/:
“ Slaaponderzoekers zijn het erover eens; een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen.”
“Slapen gaat niet alleen over de slaapkwantiteit (hoeveel uur je per nacht slaapt) maar juist om je slaapkwaliteit (hoe effectief je slaap is). Tijdens het slapen spoelen je hersenen als het ware schoon. Goede slaap betekent dat je hersenen de tijd en de kans krijgen om zich te reinigen.
Ook zorgt een goede nachtrust ervoor dat je je emoties van de dag goed kan verwerken en dat je onthoudt wat je overdag hebt geleerd.“
“ Hoeveel uren je zou moeten slapen verschilt per persoon en per leeftijd. Volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation hebben de meeste volwassenen 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig.”
====> Burgers die rondom Schiphol wonen, hebben chronisch tekort aan slaap.
4-5 uur (en ook nog onderbroken) slaap per nacht is zo te kort en zo ongezond.
De GGD weet het.
Met een structureel tekort aan arbeidskrachten komend decennium, is het aan de regering om heel zorgvuldig qua gezondheid met burgers om te gaan. Want hoge ziekteverzuim percentages door uitputting en andere gezondheidsproblemen die samen hangen door de impact van de luchtvaart, helpt de staatskas niet. Een megalomane luchtvaart past totaal niet meer in een toekomstbestendig Nederland.
mcp
Die brief zit imiddels in de onderste la, onderop de stapel(s).
Mijn vakgebied is psycholoog, drs. Weliswaar met een beperkt werkterrein, het schizofrenie spectrum.
Ik ben daarom geen desundige op lawaai en slaap gerelateerde aandoeningen laat staan onderzoeker.
Wel kan ik voorzichtig meegaan in een sluipmoordenaar hypothese.
ir. B. van Marlen
Ik onderschrijf deze brief volledig, slaapverstoring is een SLUIPMOORDENAAR! Ik weet dit uit eigen ervaring.
De grens van 48 dB(A) Lden laat 100% meer vluchten toe dan redelijk gezond is! Ik heb u er al talloze malen op gewezen, dat voor Schiphol de gelijkwaardigheid van 58 dB(A) Lden met 35 Ke onjuist is en zou moeten zijn: ca. 55 dB(A) Lden.
Maar wist u dat voor RHTA (Rotterdam Airport) deze grens op 56 is gezet? Dit houdt in dat voor omwonenden van Schiphol een lagere bescherming (als die er al zou zijn, wat niet zo is) geldt, en dit is in strijd met gelijke behandeling van burgers in dit land! Dus zet die 58 terug naar 56 en zet de grens van 48 terug naar 45 om te beginnen.
Met de nieuwe aandelenemissie voor KLM worden aandeelhouders (gesteund door de staat) verleid te gaan verdienen aan het verder verzieken van onze leefomgeving en klimaat. Dit is ronduit crimineel gedrag! Laat de rechter dit nu eens eindelijk afstraffen!
M.Pool
Waar blijft de reactie van de minister op de brief van de GGDen?
Of is de strategie doodzwijgen?
Rob vd Wel
Langzaamaan komt er steeds meer begrip en steun voor de gewone overbelaste burger, weer een positief signaal.
Annoyed
115 Amsterdammers klaagden over het lawaai en de overlast van zogenaamde ‘dark store’-bezorgbedrijven in hun straat – de gemeente Amsterdam treedt op om ze uit woonwijken te weren.
https://www.dutchnews.nl/features/2022/05/battle-for-the-residential-streets-dark-stores-vs-amsterdammers/
Afgelopen week alleen al stuurden 1600 mensen klachten naar BAS
https://bezoekbas.nl/nieuws/20-05-2022-vooruit-en-terugblik-vliegverkeer/
– er is absoluut niets gebeurd !!!!!!!
fons
Het linkse college is voor uitbreiding! Vandaar!
Femke voorop!
Oplossing?
Om de 2 minuten 75 DB geluid voor de Ambtswoning.
Dat is wat er in Amsterdam Noord aan de hand is .
Ze komen tegenwoordig van verschillende kanten aanvliegen.