Massale verontwaardiging over de toegenomen overlast door Schiphol-filiaal Brisbane Airport heeft in die Australische stad geleid tot een politieke aardverschuiving. De Groenen wonnen de verkiezingen van afgelopen zaterdag onverwacht en met overmacht.
In juli 2020 opende Brisbane Airport een extra startbaan die extreem veel overlast veroorzaakt voor tienduizenden bewoners van de stad aan de oostkust van Australië. Brisbane telt zo’n 2,5 miljoen inwoners en is daarmee de derde stad van het land.
In de aanloop naar de verkiezingen bleek al snel dat de nieuwe startbaan een probleem zou worden voor de zittende regering van rechtse liberalen. Bewoners voerden actief campagne voor de klimaatpartij The Greens die zich steeds had verzet tegen uitbreiding van het Schiphol-filiaal.
“We hebben sinds 2020 een supersnelweg boven onze wijken waar we voorheen geen enkele last hadden van vliegtuigen. Bewoners zijn volledig in het duister gelaten over deze ontwikkeling. Nu vechten we terug, en hebben we de Brisbane Fight Path Community Alliance gevormd”, vertelt Karen Wotherspoon aan SchipholWatch.
Veel loze beloften, geen resultaten
“De federale overheid heeft geen enkele actie ondernomen tegen de vliegtuigoverlast. Veel loze beloften, maar geen enkel tastbaar resultaat. Daarom hebben we in de aanloop naar de verkiezingen kiezers gemobiliseerd om te stemmen op een partij die de geluidsoverlast voor bewoners wel wil terugdringen. Dat heeft de zittende regering de kop gekost”, aldus een opgetogen Wotherspoon.
In de drie meest geteisterde kiesdistricten in Brisbane – Brisbane zelf, Griffith en Ryan – werden de zittende bestuurders compleet weggestemd.
Lokale kranten noemen de overwinning van De Groenen compleet onverwacht. De liberale LNP was al 25 jaar onafgebroken aan de macht, maar moeten nu het veld ruimen. Behalve de vliegherrie speelde ook klimaatverandering in het algemeen een belangrijke rol in deze verkiezingen. Brisbane heeft dit jaar vanwege de rijzende zeespiegel al twee keer te maken gehad met overstromingen.
Het is voor het eerst dat De Groenen deze zetel winnen. De overlast van het vliegverkeer wordt gezien als belangrijkste oorzaak van de politieke aardverschuiving.
Burgers ook daar voor de gek gehouden
Net als in ons land zijn de mensen in Australië woedend over de gang van zaken rond de uitbreiding van het vliegveld. Ze zijn niet gehoord, hun argumenten zijn terzijde gelegd en ze hebben vooraf foute informatie ontvangen.
De dagelijkse leiding van Brisbane Airport is in handen van een voormalig commercieel directeur van Schiphol, ene Gert-Jan de Graaff, die de werkwijze van Schiphol heeft geëxporteerd naar Australië. Exact dezelfde strategie van sjoemelberekeningen en misinformatie heeft hij daar gebruikt om de groeiplannen door te drukken.
De maatschappelijke weerstand liep daarbij zo hoog op dat de liberalen nu het veld moeten ruimen en plaatsmaakt voor een regering die wel oog heeft voor het welzijn van de burgers.
Kortgeleden werd de werkwijze van Brisbane Airport streng veroordeeld door de Australische Aircraft Noise Ombudsman. De vliegroutes zijn volgens die instantie slecht ontworpen en de communicatie met omwonenden ver onder de maat.
Jaap de Groot
Komt me bekend voor. Is mij ook overkomen. En met mij zovelen, die dachten ergens rustig te kunnen wonen totdat ook over hen een snelweg met vliegtuigen kwam te liggen. In Australië heeft het kennelijk het een en ander teweeg gebracht. Nu hiier nog.
Kijk naar de toekomst
“Sociaal-democratie” is volledig vergroeid met HUB Schiphol / “Holland Metropool”
Binnen een zorgvuldig door Schiphol opgebouwde strategisch netwerk fungeren talloze bestuurders van PvdA en GL huize die de nagestreefde “Holland Metropool” – met de groei-HUB Schiphol als middelpunt – mede helpen realiseren. Terwijl aan de basis en op ledenniveau tot een reset en sanering wordt opgeroepen, volgt men op bestuursniveau gedwee de PvdA en GL voorzitters van de ingestelde Metropoolregio’s Noord en Zuid: de burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam.
Door een internationaal consultant in Londen (!) en VVD prominent/ mentor van Mark Rutte werd onlangs de MRA 2.0 met kantoor op de Zuid As bedacht en doorgevoerd. Het organisatiemodel is direct afgekeken van de R’damse Haven (!) en alle 33 aangesloten gemeenten gaan braaf macht en middelen overhevelen naar deze steunpilaar voor genoemde “Holland Metropool”. Deze MRA 2.0 en de Schiphol regio zijn intussen ook nog tot prioritair NOVEX gebied uitgeroepen waarbij de Provincie NH en de aangesloten gemeenten alle missives gedwee uit zullen gaan voeren, zo ligt in de bedoeling.
Bij dit alles is een hoofdrol weggelegd voor de kongsi van (internationale) luchtvaart en vastgoedbedrijven die hele ministeries en vaak verzelfstandigde bestuursorganisaties aan zich hebben gebonden.
Het lijkt erop dat alleen enige rechterlijke instanties af en toe nog corrigerend op kunnen treden, het grootste deel van de politiek lijkt echter te zijn ingepakt.
Rekel
Helaas, het te verdienen Geld spreekt nog steeds….
Henk Visser
Dit bericht past in het kader van de landelijke verkiezingen in Australië waarin de conservatieve partij van Prime Minister Scott Morrison een gevoelige nederlaag leed.
Vergelijkbaar met Nederland (Rutte) dicteerde hij een decennia lang de landspolitiek met het zwaartepunt op economie. Australië heeft zich zwaar afhankelijk gemaakt van de export van grondstoffen naar m.n. China. Daarin draagt het land in flinke mate bij aan de opwarming van de aarde dat als een boemerang […] terugkomt. ‘Down Under’ is de afgelopen paar decennia met toenemende mate geteisterd door koraal sterfte, bosbranden in ongekende schaal, overstromingen en hittegolven. Het land ervaart aan den eigen lijve de gevolgen van klimaatverandering.
En dat heeft de Aussies aan het denken gezet, vertaald in de verkiezingsuitslag.
De nieuw verkozen centrum linkse Prime Minister, Anthony Albanese, belooft een omslag. Een reductie in de Co2 uitstoot met 43% rond 2030 en een 0% tegen 2050.
Ambitieuze plannen die ongetwijfeld op verzet zullen stuiten van de eco lobbyisten.
Ook Nederland had na de recente verkiezingen meer naar ‘groen’ moeten opschuiven.
Gezien de acute dreigende klimaatcrisis zou een kabinet van nationale eenheid gevormd moeten worden waarin de globale dreiging door overstromingen en verhogende zeespiegel, in het bijzonder bedreigend voor laagland Nederland, politiek een primair issue moeten zijn. Maar de politiek regeert in kortzichtigheid, naar gelang de zitting (4 jaar). Daarbij zijn we in de laatste kabinetsformatie ook nog eens met onze neus op de realiteit van ‘democratische’ machtspolitiek gestuit. De combi PvdA / GL werd op voorhand uitgesloten. Alléén afzonderlijk wilde de grootste partij met hen onderhandelen. Het groene klimaatblok op voorhand uitgesloten. Juist in een tijd waarin aandacht voor klimaat en milieu zó nadrukkelijk om aandacht roepen.
Hierin zien we nu dat de democratie haar grenzen heeft gevonden. In het eind stadia van de ontwikkeling sinds de 19de eeuw is het verworden tot de dictatuur van de meerderheid. Beïnvloed, feitelijk geïmpregneerd door lobbyisten van het groot mondiale industriële complex. In de media 24/7 gepropageerd als de levensader voor onze welvaart. Doorbrengt met leugens door o.a. Schiphol. Maar ook Shell en Tata Steel.
Zolang electoraal Nederland in verkiezingen niet massaal afrekent met de liberaal rechtse partijen, zoals in Australië, zal de kloof tussen welvaart en welzijn steeds groter worden. En wordt het democratische politieke stelsel tot op het bot vernietigd.
ir. B. van Marlen
“We hebben sinds 2020 een supersnelweg boven onze wijken waar we voorheen geen enkele last hadden van vliegtuigen.
“De federale overheid heeft geen enkele actie ondernomen tegen de vliegtuigoverlast. Veel loze beloften, maar geen enkel tastbaar resultaat. Daarom hebben we in de aanloop naar de verkiezingen kiezers gemobiliseerd om te stemmen op een partij die de geluidsoverlast voor bewoners wel wil terugdringen. ”
•Dit geldt precies eender sinds 2003 (eigenlijk ook al daarvoor!), met de Leugen(Polderbaan). Waarom laat ieder zich zo besodemieteren?
•En waarom stemmen al die iditoten toch weer VVD, CDA, D66 en PvdA en laten ze zich door mooie verhalen inpakken?
•En niet te vergeten, waarom komt dat (vooral jonge) vliegvee en masse weer naar Amster-dam, om de stad weer te verstikken? Zijn er nog mensen die wel nadenken?
Het Schiphollen is dus een internationale bezigheid. Dit protestmodel spreekt me wel aan! Wegstemmen die schoften!