Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

MOB in geweer tegen weigering kankerverwekkende uitstoot te handhaven

uitstoot vliegtuig

De uitlaatgassen van vliegtuigen bevatten tal van kankerverwekkende stoffen (foto: NASA, Edward Winstead)

4.9
(118)

De Inspectie Leefomgeving & Transport (IL&T) wil niet handhaven op de uitstoot van kankerverwekkende stoffen door het vliegverkeer van en naar Schiphol. Mobilisation for the Environment (MOB) komt in het geweer.

Deel op XDeel op Linkedin

De inspectiedienst is van mening dat zij niet bevoegd is om de uitstoot van ‘zeer zorgwekkende stoffen’ (ZZS) door het vliegverkeer te handhaven of te doen verminderen. De dienst stelt dat alleen de uitstoot op Schiphol die niets te maken heeft met vliegbewegingen kan worden gehandhaafd, maar dat de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de Gemeente Haarlemmermeer.

Als die redenering klopt, dan bestaat er een handhavings- en regelgevingsvacuüm voor de giftige uitstoot van vliegtuigen, zo contstateert MOB. Nota bene terwijl Schiphol zelf toegeeft dat 99,9 procent van de kankerverwekkende uitstoot vrijkomt bij het vliegen. Slechts de resterende 0,1 procent zou dan gereguleerd zijn en moet volgens de wet worden teruggebracht.

Reëel gezondheidsrisico
“Deze situatie heeft als resultaat dat omwonenden een reëel risico lopen op gezondheidsschade. Van ZZS staat per definitie vast dat zij gevaarlijk zijn voor mens en milieu. Op grond van de artikelen 2 en 8 van het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM) geldt dat in geval van reëel en onmiddellijk dreigend gevaar de overheid preventieve maatregelen moet nemen”, stelt MOB.

Hoewel er nauwelijks iets over ZZS in de Luchtvaartwet staat, moet op grond van het EVRM de inspectiedienst alsnog optreden, vindt MOB. “Het EVRM staat immers boven de regelingen waarop IL&T zich beroept om niet te hoeven handhaven.”

Die plicht geldt volgens de juristen van MOB des te meer nu de dienst zelf te kennen heeft gegeven dat controle op de giftige uitstoot op geen enkele andere wijze geborgd is.

Kunstmatige scheiding
De door het ministerie van Infrastructuur kunstmatig aangebrachte scheiding tussen de uitstoot van grondoperaties op Schiphol versus die van het vliegverkeer, is bovendien onlogisch en niet vol te houden. “In het kader van de Wet natuurbescherming worden de effecten van vliegveld Schiphol wel als geheel beoordeeld. Het is niet te volgen dat de minimalisatieverplichting voor ZZS slechts zou gelden voor een klein onderdeel van Schiphol.”

Mobilisation for the Environment verzoekt IL&T op basis van deze redenering de beslissing te herzien om niet te handhaven en alsnog Schiphol te houden aan zijn minimalisatieverplichtingen. Alleen zo kan de uitstoot van kankerverwekkende stoffen – volgens berekeningen zo’n 280.000 kilogram per jaar in de directe omgeving van het vliegveld – worden teruggebracht en worden gewerkt aan een schonere leefomgeving.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 118

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Typische houding van de luchtvaart: overal een uitzonderingspositie weten te creëren. Dit was al bekend i.v.m. geluidshinder en klimaatbeleid, maar dus ook voor uitstoot van ZZS.

    Dit moet nu eindelijk maar eens afgelopen zijn! Goed werk dus van MOB.

    8
    • Anne-Marie Kappen

      Volledig mee eens bewust schade toebrengen wat betreft gezondheid van mensen de dieren en de natuur ; moet zwaar bestraft worden !

      3
  2. Anton

    We weten allemaal dat het gruwelijk mis is. Ook de overheid. Daarom is het zo frustrerend.

    7
  3. Joris

    Ik heb mijn hoop ook gevestigd op een juridische procedure. Laten we dus allemaal ook meebetalen aan de crowdfunding voor deze rechtszaak. Goede advocatenkosten er nou helemaal veel geld.

    17
  4. Rob

    Langs de Polderbaan kan je elke week je ramen en kozijnen afnemen van zwarte aanslag van de vliegtuigen.
    Ook de kerosine lucht is vaak heel overheersend aanwezig.
    Allemaal niet erg gezond. Belachelijk dat de overheid ons hier als burgers in de kou laat staan. Geen onderzoek willen doen omdat men de uitkomsten wel degelijk al weet.
    Struis vogel politiek daar weten ze goed raad mee op Schiphol en Den Haag.

    24
  5. W. Piepers

    Ik woon nu 14 jaar in A’dam Westerpark, maar ik kan me niet herinneren dat hier zoveel vliegtuigen overvlogen als de laatste paar maanden. Het rijst werkelijk waar de pan uit.

    16
    • Joris

      Dat zal wel komen omdat de aalsmeerbaan in groot onderhoud is. Daarom is het ten zuid-oosten van Schiphol op dit moment redelijk rustig.

      3
  6. G Bierma

    Naar de rechter als onze overheid het laat liggen. Het is ongelooflijk wat er de afgelopen 3 weken over oud west in Amsterdam is uitgestrooid.

    16
    • Haes

      een overheid die de vijand is van zijn eigen burgers….
      als de rechtsstaat nog enigszins functioneert zou deze kwestie bij de hoge raad tot acute sluiting van schiphol moeten leiden… In de stikstof affaire waren ze toch ook zo flink?

      15

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate