Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

150 KLM-ers leggen heel Schiphol plat

wilde staking

Chaos op Schiphol door wilde staking van KLM-medewerkers (foto: Joost van Doesburg via Twitter)

Een wilde staking van volgens vakbond FNV 150 bagagemedewerkers van KLM legt vandaag heel Schiphol plat. Directeur Dick Benschop roept reizigers op niet meer naar het vliegveld te komen en de marechaussee stuurt hen die toch komen zonder pardon weg.

De chaos is deze middag compleet nadat de medewerkers vanochtend vroeg het werk neerlegden. Zij eisen betere arbeidsvoorwaarden en minder werkdruk. Bovendien zijn ze geschrokken van een mailtje van afgelopen donderdag waarin hen door de KLM-directie koud werd meegedeeld dat hun afdeling zou worden uitbesteed.

Duizenden reizigers missen nu hun vlucht en KLM ziet zich gedwongen tientallen vluchten te annuleren. Omwonenden genieten van de relatieve rust op wat doorgaans één van de drukste dagen van het jaar is: de eerste dag van de voorjaarsvakantie.

De stakingen zijn een rechtstreeks gevolg van de race naar de bodem die Schiphol twintig jaar geleden inzette. Steeds goedkopere tarieven moesten leiden tot goedkopere tickets en een explosieve toename van het vliegverkeer. Dalende marges mondden uit in steeds lagere lonen voor de bulk van de Schiphol-medewerkers.

Werkdruk niet meer te doen
Bagagemedewerkers en grondstewardessen staan helemaal onderaan de hiërarchie: zij worden ‘verleid’ om op Schiphol te komen werken vanaf 11,78 euro bruto per uur – een paar cent boven het minimumloon. Daarvoor moeten ze korte en ook onregelmatige diensten accepteren. Geen wonder dat de personeelstekorten op Schiphol zo ernstig zijn opgelopen dat de overgebleven medewerkers de werkdruk niet meer aankunnen en geen andere uitweg zien dan de staking.

De gevolgen van dit wanbeleid zijn voor de vliegpassagier die niet eens meer op Schiphol wordt toegelaten vanwege de chaos die uit de hand dreigt te lopen. “Schiphol en zijn partners doen er alles aan om de situatie beheersbaar te houden”, stelt Schiphol nota bene zelf op Twitter. Newspeak voor een volledig uit de hand gelopen en gevaarlijke situatie met boze en teleurgestelde reizigers.

Weinig flatteus
Ook op Twitter uiten zich tientallen reizigers weinig flatteus over de stakende medewerkers. Dat zijn stuk voor stuk mensen die met de aankoop van hun vliegticket rechtstreeks de oorlog van Putin sponsoren – maar dat zullen ze liever niet onder ogen zien.

De vuilspuiters worden gelukkig massaal tegengesproken door weldenkender tweeps die begrijpen dat de oorzaak van de crisis ligt bij het management van KLM en niet bij de onderbetaalde en ongehoorde medewerkers.

Al met al is de situatie een nieuwe smet op het imago van KLM (en Schiphol). Op en rond Schiphol wemelt het tegenwoordig van de arbeidsconflicten. Wie herinnert zich niet de piloten die ondanks hun mega-salarissen en ondanks de miljarden euro’s aan staatssteun voor hun werkgever alsnog extra beloningen eisten. Bijna was daar de subsidieverlening nog op afgeketst.

Schade van één dag groter dan salarisverhogingen
De directe schade van de wilde staking loopt naar verwachting in één dag op tot tientallen miljoenen euro’s. Om nog maar niet te spreken van de indirecte schade door reputatieverlies (bij de reiziger, omwonenden kennen de reputatie allang). Met dat geld had KLM de 150 stakende medewerkers jarenlang een fatsoenlijker loon kunnen betalen.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 66

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ad

    De macht aan het volk i.p.v. de grote niets en niemand ontziende corporaties.
    Vaker doen dit, misschien morgen die fossiele hoofdkraan van de kerosine weer eens op slot doen?

    3
  2. ReindeR Rustema

    Mij viel het verschil in de berichtgeving (weer) op tussen NRC en de Telegraaf als het over KLM/Schiphol gaat. De eerste maakt het bovenstaande duidelijk en de tweede kiest partij voor de gedupeerde vakantiegangers en besluit met de regel dat de stakers weer aan het werk zijn gegaan “na een gesprek met de directie”. Alsof de kwajongers een tik op de vingers hebben gekregen en zich nu weer gehoorzamen. Over de reden voor de staking blijft de Telegraaf vaag. Iets met een cao waar de KLM’ers niet onder vallen. Met die summiere tekst is het conflict niet goed te begrijpen, KLM is niet het probleem…

    https://twitter.com/rrustema020/status/1517882394132549637

    10
    • ReindeR Rustema

      KLM-fangirl Yteke de Jong die daar in de Telegraaf een podium voor krijgt heeft voor de invalshoek “staking is schuld van de politiek” gekozen: https://www.telegraaf.nl/financieel/538033765/chaos-perfecte-aanleiding-voor-parijs-om-klm-uit-te-kleden

      Ze schrijft: “De politici die dit weekend via sociale media verontwaardigd op de arbeidsomstandigheden en de staking bij KLM reageerden, leken alweer te zijn vergeten dat zij twee jaar geleden eisten dat er tot 20% van de arbeidsvoorwaarden ingeleverd moest worden. De totstandkoming is door het gezaghebbende VN-orgaan ILO veroordeeld.”

      Maar de ILO is een onder de VN gehangen lobby van de luchtvaartindustrie. Opgericht in de naïeve tijd dat luchtvaart een soort nutsvoorziening was zoals voedsel (FAO), scheepvaart (IMO), telecom (ITU), cultuur (UNESCO), bankieren (WBG), gezondheid (WHO), intellectueel eigendom (WIPO), toerisme (UNWTO).

      En het lijkt me dat de politiek er he-le-maal geen problemen mee heeft als KLM salarissen binnen de organisatie anders verdeelt maar in totaal wel op de afgesproken nullijn houdt. Dus ten koste van het management, piloten en in mindere mate het cabinepersoneel maar ten gunste van personeel in de kerkers. Gaat niet gebeuren natuurlijk.

      Er zijn nogal wat mensen in het land nog in de ontkennende fase dat KLM gewoon een staatsbedrijf is.

      Zou wel geniaal zijn als het grondpersoneel de stekker uit KLM trekt. Gans het radarwerk staat stil als het grondpersoneel het wil…

      2
  3. Het echte verhaal

    Slecht werkgeverschap
    Slecht omgevingschap

    Dat is het echte “PR” verhaal van KLM

    18

Geef een reactie

Translate