Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Limburgs bestuur dreigt te happen in de worst van Schiphol

Vrachtvliegtuig

Schiphol wil een belangrijk deel van het luidruchtige vrachtverkeer dumpen in Zuid-Limburg (foto: Justin Hu via Unsplash)

Omwonenden van vliegveld Beek maken zich ernstig zorgen over de ontwikkelingen in de Limburgse politiek, waar zich sinds de avances van Schiphol een meerderheid lijkt af te tekenen voor uitbreiding van het vliegveld voor zware vracht.

Het vliegveld in Zuid-Limburg was eigenlijk al ten dode opgeschreven. Gebrek aan ruimte, het niet kunnen voldoen aan ICAO-regels, de geluidsoverlast door proefdraaien, stijgen en landen en de jaarlijkse verliezen leken maar tot één conclusie te kunnen leiden: sluiten, en wel zo snel mogelijk om verdere verliezen te voorkomen.

Totdat enkele maanden geleden de Schiphol Groep het gesprek opende over vergaande samenwerking of zelfs overname van Beek. Opportunistische politici geloven ineens weer in de gouden eieren die al decennialang beloofd zijn, maar nimmer geleverd.

Lede ogen
De omwonenden zien het aan met lede ogen. Zij dreigen opgescheept te raken met de luidruchtige, vervuilende en verouderde vrachttoestellen die Schiphol liever kwijt dan rijk is. De vaak zwaarbeladen toestellen hebben meestal iedere meter baanlengte van het Limburgse miniatuurvliegveld nodig om genoeg snelheid te kunnen maken om het luchtruim te kiezen.

Daarbij zijn al meer dan eens de dakpannen van de daken geblazen. Ook verliezen toestellen soms onderdelen boven de woonwijken: cargo-vliegtuigen zijn meestal niet van de jongste generatie en worden vaak geëxploiteerd door onbekende bedrijfjes uit obscure staten.

Verliezen stapelen zich op
Los daarvan is er geen droog brood te verdienen met het vliegveld. Sterker nog: Beek draait jaar na jaar verlies en ieder jaar moeten die verliezen worden aangezuiverd met gemeenschapsgeld – afkomstig van eigenaar Provincie Limburg.

Sinds 2014 is er jaarlijks 8 miljoen euro subsidie verbrast. In dat jaar werd bovendien 4,5 miljoen euro extra geïnvesteerd om een zeker faillissement af te wenden. Voorzien voor dit jaar is een extra uitgave van minstens 50 miljoen euro (!) voor groot onderhoud van de enige startbaan.

Overal hommeles
De buren van het vliegveld vrezen de komst van de Schiphol Groep naar het zuiden. Ze kennen de onbetrouwbare reputatie van het bedrijf en wijzen hun provinciebestuurders dan ook met klem op de problemen die het bedrijf creëert met de omwonenden van iedere vestiging: Schiphol, RTHA, Lelystad en Eindhoven. Overal is het hommeles, omdat de onderneming zich niet houdt aan afspraken en geen enkel oog heeft voor de belangen van omwonenden.

“Zelfs oud-minister Pieter Winsemius gaf in Buitenhof aan dat hij zich bedonderd voelt door Schiphol en dat hij vindt dat het bedrijf de omwonenden ‘piepelt’.”

De burgers in Zuid-Limburg weten werkelijk waar niet wat de provincie met het vliegveld moet. “De baten slaan straks neer in het westen, en wij blijven zitten met de herrie en vervuiling.”

Vliegherrie kost goud geld
Die herrie zal toeristisch Limburg bovendien veel geld gaan kosten. Er werken daar bijna 28.000 mensen fulltime in het toerisme die gezamenlijk een omzet verzorgen van 2,2 miljard euro per jaar. Daarbij vallen de omzet van 20 miljoen euro en de iets meer dan 1000 medewerkers van het vliegveld en gerelateerde bedrijven volledig in het niet.

En ook Limburg heeft een probleem met teveel stikstofdepositie. Het vliegveld – hoe klein ook – staat op nummer zes in de lijst met grootste veroorzakers van stikstofuitstoot van Limburg. Sluiting van Beek levert dan ook een positieve bijdrage aan het herstel van de prachtige Limburgse natuur en maakt bovendien – niet onbelangrijk – meer woningbouw in de regio mogelijk.

De Limburgse burgers vragen hun politici met klem om het totale plaatje te bestuderen, en zich niet te laten ‘piepelen’ door de directie van Schiphol: een notoir onbetrouwbaar bedrijf waarmee geen afspraken te maken zijn. Een bedrijf dat aantoonbaar lak heeft aan de problemen die het veroorzaakt op het gebied van leefomgeving, klimaat, milieu en economie. Een bedrijf bovendien dat gezien de steeds strengere klimaat- en milieuregels niet ontkomt aan krimp op korte termijn.

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 64

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Robin Slegers

    En dat klote gevoel dat komt door jou (Schiphol, politici)

    2
  2. Josje

    Als je dit allemaal leest dan is het een krankzinnig idee, die uitbreiding. Impact op welzijn, milieu en toeristische waarde (wat trouwens hetzelfde is als leefbaarheid): buiten proportie. Economische waarde: een fata morgana. Irrationele motieven spelen waarschijnlijk een grote rol: een vliegveld met zware cargo’s, dan kun als Limburg pas mee in de vaart der volkeren. Hopelijk bestaan er in de provincie nog politici met gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel die zich realiseren dat het najagen van achterhaalde jongensdromen meer kapot maakt dan je lief is.

    14
  3. Eveline Duchateau

    Het toerisme gaat kapot als Schiphol naar Limburg komt. Het heuvelland is een kostbaar bezit, rust , stilte, dat is een product en moet je koesteren, niet stuk maken!

    2
  4. Hans Dreessen

    MAA heeft niet meer dan 400 banen blijkt uit onderzoek, minstens de helft is afkomstig uit buitenland. Hoezo banenmotor voor de regio?!?!

    12

Geef een reactie

Translate