Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Klimaat

KLM bedroog klanten jarenlang met valse CO2-claims

vliegtuigen klm

foto: Miguel Ángel Sanz via Unsplash

Het leek te mooi om waar te zijn. Voor luttele euro’s de klimaatimpact van uw verre vliegreis afkopen zodat u met een gerust gemoed op pad kunt. Zoals zo vaak in de luchtvaartindustrie, blijkt ook deze belofte loos.

Al sinds 2008 – dus nu 14 jaar lang – biedt ‘nationale trots’ KLM de mogelijkheid aan zijn klanten om deel te nemen aan het CO2zero-programma. Door een klein bedrag extra te betalen bovenop de ticketprijs zou KLM de CO2-uitstoot volledig compenseren.

Maar KLM kan deze claim helemaal niet hardmaken, zo blijkt uit de recentste uitspraak van de Reclame Code Commissie. Deze gezaghebbende waakhond van de reclamewereld zegt niet met zoveel woorden dat KLM de kluit belazerd heeft. Het CO2zero-programma is misleidend, aldus de commissie.

Misleiding mag niet
En dat mag niet. Bedrijven mogen geen misleidende reclame maken om consumenten over te halen hun producten af te nemen. En dat is precies waarvoor de koolstofcompensatie bij luchtvaartmaatschappijen is bedoeld: niet om de netto CO2-uitstoot van vervuilende vliegreizen te reduceren, maar juist om mensen over te halen zonder gewetensbezwaren nog meer te gaan vliegen en dus nog meer CO2 uit te stoten.

Ieder weldenkend mens wist natuurlijk allang dat de klimaatschade van een vliegreis niet met een handvol euro’s ongedaan te maken is. Immers is vliegen de meest energie-intensieve bezigheid die de mens heeft uitgevonden. En met de verbranding van energiedrager kerosine komen gigantische hoeveelheden CO2 vrij.

In het laatste pre-coronajaar 2019 werd op Schiphol 4 miljard kilogram kerosine verkocht. Na gebruik levert dit zo’n 13 miljard kilogram CO2 op. Daarmee is het vliegverkeer vanaf de luchthaven met stip de grootste bron van CO2-emissies in ons land.

KLM schetst te rooskleurig beeld
De Reclame Code Commissie oordeelt dan ook keihard en stelt dat KLM beter stopt met de misleidende claims. De compensatie wordt door het vliegbedrijf niet alleen aangeboden in het CO2zero-programma, maar ook als integraal onderdeel van de KLM Holidays-pakketreizen.

“KLM schetst een te rooskleurig beeld van de compensatiemaatregelen en van de bijdrage die het bedrijf levert aan een schoon milieu. Om die reden zijn de uitingen misleidend.”

Het komt zelden voor dat de commissie zich in zo duidelijke bewoordingen uitlaat over reclameuitingen van bedrijven. Het gedraai van KLM om onder een veroordeling uit te komen, de inhuur van peperdure Zuidas-advocaten en de ellenlange wetenschappelijke verhandelingen over hoe de compensatie zou worden bereikt, doen daar niets aan af, zo concluderen de leden.

KLM wilde tegenover het internationale persbureau Bloomberg gisteravond geen commentaar leveren op de uitspraak. Het bedrijf kan binnen 14 dagen beroep aantekenen tegen de beslissing.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 97

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. mcp

    Nou en?

    Zolang kiezers van kartelpartijen VVD, D66, CDA en zelfs GroenLinks (https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/kiezers-van-d66-vvd-en-groenlinks-vliegen-het-vaakst) een excuus nodig hebben en kunnen vinden vinden gebeurt er niets.

    Misschien is de plaats om te veranderen de talkshowtafel.

    Jinek moet vliegen een kwade reuk gaan geven, elke week weer. OP1 moet de luchtvaart grondig doorlichten, keer op keer. Lubach, Vandaag Inside enz. HLF8.

    Of dat gaat lukken met talloze Corendon vakantie reclames, Easy Jet filmpjes, SunExpress, D-reizen geschreeuw of de nieuwe namen/brands daarvan is de vraag.

    Die blokjes leveren een hoop geld op voor de omroepen.

    6
  2. Chris

    Daar sluit ik me bij aan!

    5
  3. Bas van den Born

    Toost je Tata 12,6 miljard aan CO2 uitstoot
    En dat in de IJmond op leef nivo

    1
  4. John

    Dat de kerosine op Schiphol wordt verkocht is ook bij uitstek het argument om de CO2 ook Schiphol aan te rekenen. Bij de verkoop van autobrandstof is dat ook zo. Tank je als Nederlander in Duitsland, is de CO2 voor Duitsland, tank je in België , is de uitstoot voor België, tank je in NL, is de uitstoot voor NL. Dus tankt jouw vliegtuig in Nederland, is de uitstoot ook voor Nederland

    15
  5. Bas

    Volgens mij moeten we weer iemand erg dankbaar zijn voor de eigentijd en inzet om dit zo aanhangen te maken bij de de reclame code commissie.
    Fantastisch!

    20

Geef een reactie

Translate