Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken, Update

Vliegveld Eelde al acht jaar illegaal in bedrijf

Groningen Airport

foto: Kas van Zonneveld via Wikipedia

4.8
(78)

Het in Drenthe gelegen vliegveld Groningen Airport Eelde opereert al acht jaar zonder wettelijk verplicht luchthavenbesluit. De minister krijgt desondanks ruim twee jaar extra de tijd om zijn zaakjes op orde te brengen.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een gisteren gepubliceerde uitspraak van de Raad van State in een zaak die de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) had aangespannen tegen het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

Volgens de luchtvaartwet is het niet toegestaan een burgervliegveld te exploiteren zonder luchthavenbesluit. Dat besluit had er al op 1 november 2014 (!) moeten liggen, maar het ministerie heeft er – netjes gezegd – geen haastklus van gemaakt.

De Raad van State haalt vrijwel het gehele verweer van de minister onderuit. Zo beweerde hij dat de vereniging geen belang zou hebben en zou de juridische procedure te laat zijn gestart. Nee, stelt de raad botweg.

Valse communicatie door minister
Dat de zaak zo laat is opgestart door VOLE werd immers vooral veroorzaakt door valse communicatie vanuit het ministerie. Onder de bewijsstukken bevinden zich brieven waaruit glashard blijkt dat I&W een foute voorstelling van zaken gaf aan de bewoners.

Die werden daardoor lange tijd dom gehouden. Pas na een uitspraak van de Raad van State uit 2021 in een zaak over vliegveld Teuge werd de bewoners duidelijk dat de minister ‘jokte’ en legden zij ook hun zaak voor. De vereniging zette dus wel vaart achter de procedure toen eenmaal bekend werd dat de zaken anders liggen dan werd voorgespiegeld door I&W.

“De minister is de afgelopen jaren weinig voortvarend te werk gegaan bij het zetten van stappen in de richting van het nemen van een besluit”, aldus het snoeiharde oordeel van de rechters. “Al in 2014 had er een besluit moeten liggen, maar vliegveld Eelde heeft pas in 2018 opdracht gegeven de benodigde milieu-effectrapportage en een economische onderbouwing te laten opstellen.”

Het verweer van de minister dat hij grotendeels afhankelijk is van gegevens die door het vliegveld zelf worden aangeleverd, snijdt weinig hout, aldus de raad. “De minister beschikt over genoeg instrumenten om de afgifte van gegevens af te dwingen.”

Geen tijdelijke regeling tegen vliegherrie
Omdat er zo getreuzeld is, is het volgens de raad niet mogelijk om op zeer korte termijn alsnog een luchthavenbesluit vast te stellen. Ook krijgen de bewoners geen tijdelijke regeling die paal en perk stelt aan de overlast. Dat zou de belangen van het vliegveld te zeer aantasten, vindt de Raad van State.

Ondanks de geconstateerde misstanden krijgt I&W alsnog tot 31 december 2024 – tweeënhalf jaar lang – de tijd voor het opstellen van het luchthavenbesluit. Wordt die termijn weer overschreden, dan geldt een dwangsom van 1000 euro per dag met een maximum van 150.000 euro.

De uitspraak van de Raad van State geeft een mooi inkijkje in de cultuur op het ministerie van Infrastructuur onder leiding van minister Mark Harbers (VVD). Wettelijke verplichtingen worden aan de laars gelapt, burgers voor de gek gehouden en de luchtvaart wordt tot in het absurde gefaciliteerd. Een regelrechte schande voor het openbaar bestuur.

Update 25 maart 2022, 14:00 uur
Ook de vliegvelden Beek bij Maastricht en Zestienhoven bij Rotterdam blijken al jarenlang zonder luchthavenbesluit te zitten.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 78

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Haes

    En weer een uitermate onfris inkijkje in de verrotte bestuurscultuur in dit land. Voor de zoveelste keer. De overheid als ordinaire draaideurcrimineel. Rechters die een knip voor de neus waard zijn, zouden dit genadeloos moeten afstraffen. Maar nee, steeds weer dezelfde reflex om dit soort stelselmatige wetsovertreding juist te faciliteren want dat is wat hier gebeurt. Tien jaar uitstel! En ze komen er mee weg!
    Nederland een rechtsstaat? Laat mij niet lachen…

    12
  2. Bas

    Dat wordt dus weer 2,5 jaar, en ze betalen lachend doe anderhalve ton boete.
    Wat is dit voor land, waar burgers worden verziekt met herrie en uitstoot.

    8
  3. Jan Rooijakkers

    Boevenbende bij IenW; samenspannend met de Schiphol en KLM kliek. In het belang van de “BV Nederland” (VNO-NCW term ?). Ze komen er (tot nu toe) steeds mee weg… Idioot dat de rechter ze zo’n lange termijn geeft.

    7
  4. ReindeR Rustema

    “Dat zou de belangen van het vliegveld te zeer aantasten” Maar wet is wet toch? Als een burger een onterecht uitgekeerde kindertoeslag niet (op tijd) terug betaalt dan slaat het systeem op hol en heb je geen leven meer. Maar voor een vliegveld gelden andere wetten. Dat is niet bevorderlijk voor het gevoel van rechtvaardigheid.

    Als Eelde sluit totdat het de papieren op orde heeft dan zal het nieuws daarover veel bijdragen aan het rechtsgevoel in het land. Toeristen die vanaf Eelde willen vliegen zullen de rechter zeker weten niets verwijten, hoogstens het vliegveld dat ze hun papieren niet op orde hebben.

    16
  5. ir. B. van Marlen

    Opmerkelijk is, dat er NOOIT iets verandert, ondanks toenemend protest. Met nieuwe ‘smoelen’ gaat het oude spel van liegen en bedriegen gewoon door. Wat een corrupt land!

    23
  6. Buijs

    Iedere keer weer komen dergelijke wantoestanden aan het licht. Bijna elke week is er wel iets nieuws. Ik ben er niet eens verbaasd meer over. Elke willekeurige eenmanszaak krijgt volledig geautomatiseerd een boete als het ook maar een dag te laat de omzetbelasting indient, ook al krijgt het juist geld terug, maar grote ‘vieze’ bedrijven en met name de luchtvaart komt overal eindeloos onderuit. Nul consequenties.

    19

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate