De Rotterdamse milieudienst DCMR is op de hoogte van de meldingen van vliegoverlast die worden gedaan bij vliegherrie.nl, maar weigert deze op te nemen in de jaarrapportage. De Inspectie Leefomgeving & Transport doet dat wél.
Tot op heden zijn via vliegherrie.nl bijna 12.000 meldingen gedaan die vooral zijn terug te voeren op het vliegverkeer van en naar vliegveld Zestienhoven.
DCMR noteerde zelf iets meer dan 38.000 meldingen in het ‘gebruiksjaar’ 2021. De 12.000 genegeerde meldingen van vliegherrie.nl zijn dus ongeveer een kwart van het totaal. De meldingen bij vliegherrie.nl werden bovendien in slechts een halfjaar opgetekend, omdat de site aan het eind van het gebruiksjaar pas een halfjaar in bedrijf was.
Dit blijkt uit het eergisteren verschenen rapport Analyse meldingen rondom Rotterdam The Hague Airport 2021 (samenvatting hier). In het rapport maakt de milieudienst zich er makkelijk vanaf, onder meer door te stellen dat “voor zover bekend geen controles worden uitgevoerd, bijvoorbeeld of de melding kan worden gekoppeld aan een vliegtuigbeweging”.
Geen contact opgenomen
Navraag bij de redactie van vliegherrie.nl blijkt dat DCMR op geen enkele wijze contact heeft opgenomen om vragen te stellen of feiten te verifiëren. “Wij zijn nooit benaderd door DCMR, in tegenstelling tot de Inspectie die toegang heeft gekregen tot alle geanonimiseerde data”, aldus een vrijwilliger bij de nieuwe meldingensite.
DCMR kiest liever de makkelijke weg. “Met het introduceren van alternatieve mogelijkheden voor het indienen van meldingen dreigt een versnipperd beeld te ontstaan”, zo orakelt de dienst. De dienst verzuimt hier te melden dat het zelf geen enkele actie heeft ondernomen toegang te krijgen tot de meldingen van vliegherrie.nl. Terwijl de initiatiefnemers graag toegang geven tot de verzamelde meldingen.
DCMR aanvaardt geen inhoudelijke meldingen
Bewoners klaagden eerder al dat bij DCMR geen mogelijkheid bestaat een inhoudelijke melding te doen van de vliegoverlast. Slechts datum en tijdstip worden opgetekend, maar een beschrijving van de overlast mogen burgers niet geven op de rigide formulieren van DCMR. Dat kan bij vliegherrie.nl wel – daar wordt het juist op prijs gesteld om het persoonlijke verhaal achter de overlast op te tekenen en vast te leggen.
De 38.000 meldingen van DCMR vertegenwoordigen een stijging van maar liefst 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Mensen die meer dan 140 meldingen per jaar doen, worden ondergebracht in een aparte categorie.
Overlast berekend door het vliegveld zelf
Het rapport van DCMR bevat meer opmerkelijke zaken. Zo blijkt de geluidsoverlast van Zestienhoven door het vliegveld zélf te worden berekend – een slager die het eigen vlees keurt dus. Reden: de milieudienst schijnt niet te beschikken over de benodigde software om tot onafhankelijke berekeningen te komen.
Naar aanleiding van de rapportage oppert de milieudienst een onderzoek te gaan uitvoeren “naar de motivatie van omwonenden om een melding in te dienen”. Opmerkelijk, omdat onderzoek naar die motivatie weinig zal opleveren op het gebied van hinderreductie. Veel burgers gaan er vanuit dat hun meldingen juist worden gebruikt om de overlast te reduceren, niet om onderzoeken op te zetten naar hun eigen redenen – een al dan niet subtiele vorm van ambtelijke victim blaming.
Al met al een beschamende rapportage, volledig in lijn met de wensen van de luchtvaartsector. In ieder geval wordt één ding heel duidelijk: steeds meer mensen hebben genoeg van de overmatige vliegherrie. Want terwijl het aantal vluchten op RTHA met 7 procent daalde in 2021, steeg het aantal meldingen met 19 procent. De bewustwording neemt toe over het onrecht dat de vliegindustrie burgers aandoet.
Mike
De DCMR heeft twee afdelingen :
1. Die graag hoog van de torens blaast dat ze overlast zo goed aanpakken.
Elke verkeerd vlammetje, fluitje, poepje, gebrom, bouwwerkzaamheden, evenementen komen direct onder een vergrootglas en staat de DCMR vooraan !
Deze afdeling speelt ook mooi weer met de gemeente om overlast van voertuigen in de binnenstad aan te pakken met metingen. Werk wat de politie hoort te doen door voertuigen van de weg te halen en mogelijk in beslag te nemen.
Naar de burger worden de meldingen en vragen ook onderzocht en correct beantwoord…, tenzij het over de ‘op de luchtwegen brandende verbrande keronzinedampen’ gaat.
2. Die alles in een doofpot stopt en totaal geen enkele actie onderneemt om ook maar iets zelf op te starten om de burger te ondersteunen.
Foute berekeningen van de luchthaven, zware bromgeluiden of luid (90DBa+) gebrul van vliegtuigen in de woonwijk, worden niet verder bekeken. Vragen worden niet beantwoord.
Als ze het de burger moeilijker kunnen maken, dan doen ze dat. Zoals met de website, waar je met elke melding dezelfde activiteiten opnieuw moet herhalen op een te grote pagina, waar je steeds weer moet scrollen.
Ik heb wel eens vernomen dat de ‘DCMR-luchtvaart’ op het terrein van RTHA zit. Als dit zo is, dan is dit de perfecte situatie voor RTHA om invloed uit te oefenen.
Linksom of rechtsom, de omwonenden worden al decennia, net als door de luchthaven zelf, geschoffeerd en afgescheept door deze afdeling van de DCMR. Veelklagers naar de zijkant en mooie cijfers presenteren dat de luchtvaart het zo goed doet.
Ik zeg corruptie !!
Snel een woonwijk !!
Detail : Dan kan de DCMR plots wel handhaven en wordt bij een BBQ-feestje van 70DBa plots streng gehandhaafd op dit (ex-) RTHA terrein.