Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

‘Plak stickers vliegherrie niet op eigendommen gemeenten’

opgeplakte sticker vliegherrie

Gemeenten overwegen boetes uit te delen of verwijderingskosten in rekening te brengen (eigen foto)

(leestijd circa 2 minuten)
4.6
(39)

Enkele gemeenten doen de vriendelijke oproep stickers van vliegherrie.nl niet te plakken op publieke eigendommen. De lokale overheden verwijderen ze en kunnen daarvoor kosten in rekening brengen.

Deel op XDeel op Linkedin

“We zijn al de hele ochtend bezig de stickers weg te halen, ze zitten overal”, aldus een buurtregisseur uit Krommenie. Hij vraagt de stickers dan ook niet langer te plakken op lantaarnpalen, afvalcontainers of andere spullen die onder verantwoordelijkheid van de gemeente vallen.

Beter is het de stickers daar te plaatsen waar wel toestemming wordt gegeven. Zo kunnen de ‘plakkers’ winkeliers vragen of zij zo’n sticker tegen de ruit willen hebben.

“Hoewel we het doel van de site sympathiek vinden, valt het plakken van stickers op eigendommen van gemeenten onder vernieling. Voor het verwijderen kunnen we kosten in rekening brengen bij de plakkers”, aldus de regisseur uit Krommenie.

Wilde actie
De stickers zijn geen initiatief van vliegherrie.nl of de daarin samenwerkende organisaties. Enthousiaste en betrokken gebruikers van de site hebben de stickers zelf laten drukken en plakken deze in de hele regio rond Schiphol om de aandacht te vestigen op het bestaan van de site.

SchipholWatch staat als mede-initiatiefnemer van vliegherrie.nl achter de oproep van de gemeenten. Het is niet nodig de samenleving op te zadelen met kosten voor het verwijderen van de stickers. Er zijn genoeg plekken te verzinnen waar stickers legaal kunnen worden geplaatst.

Mensen die de plaatjes toch plakken op publieke eigendommen, lopen volgens de gemeenten kans op een boete of een factuur voor de verwijderingskosten.

Overzichten naar Tweede Kamer
Vliegherrie.nl verzamelt meldingen van vliegtuigoverlast en publiceert deze. Doel van de site is om de impact te tonen die het overmatige vliegverkeer heeft op mensen rond vliegvelden. De site stuurt overzichten van de meldingen periodiek naar het ministerie van Infrastructuur en de Tweede Kamer.

De site wordt ook regelmatig geraadpleegd door wetenschappers die onderzoek doen naar de gevolgen van vliegtuiglawaai en media die meer willen weten over de problematiek.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 39

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Josje

    De hele stad hangt vol met stickers, posters en graffiti. Zou nogal kaal zijn zonder. Dus voorlopig voel ik me vrij wat broodnodige aandacht voor Vliegherrie te vragen met strategisch wildplakken in de openbare ruimte.

    11
  2. Ad

    Niks is veranderd sinds de oudheid. De brenger van een boodschap die de autoriteiten niet welgevallig is wordt aangepakt. Niet de werkelijke misstand.
    Toch maar “netjes” plakken en net als de autoriteit een stropdasje dragen als je een punt gaat maken.

    9
  3. Doodziek door Schiphol

    Heb in het verleden vaak genoeg pamfletten geplakt overal waar maar plek was meterkasten verdeelhuisjes bushaltes enz. En ja als de politie je het zag doen krijg je een prent maar gemeente moeten niet zo lopen mekkeren Wat maakt het uit dat er een sticker op een lelijke verdeelkast of smerige lantaarnpaal zit. Zie zo vaak geplastificeerde pamfletten wekenlang hangen van een zoekgeraakte hond in het amsterdamse bos. Dat mag dan wel omdat het zielig is dat een loslopende hond hem smeert op plekken waar geen honden los mogen lopen en nooit wordt gehandhaafd op hondenuitlaatbedrijfjes met stuk of 8 honden
    Je hoeft ze niet weg te halen als er niemand last van heeft. Dat is juist de bedoeling dat ze gezien worden.
    Aan ploftickets reclame doet de gemeente toch ook niks.

    10
  4. laptopleon

    Wat betreft de juridische kant van deze zaak is het maar de vraag of de gemeenten zo sterk staan wat betreft het uitdelen van boetes – voor zover de daar ooit sprake van zal zijn aangezien de dader dan eerst gevonden zal moeten worden.

    Ooit plakte ik elke maand posters van Loesje, vooral op vuilnisbakken en glasbakken. Dat mocht niet. Toch kwamen leden van Loesje altijd onder een boete uit, als ze al ooit gepakt werden want de politie had in de jaren negentig ook al wel iets anders aan haar hoofd.

    Loesje had een advocaat in haar kennissenkring, die zich hier in had verdiept. Het kwam er op neer dat je weliswaar niet mocht wildplakken, maar anderzijds waren gemeenten verplicht te zorgen voor voldoende gelegenheid voor niet-commerciële boodschappen in de publieke ruimte. Simpel gezegd: De rechter was het met Loesje eens dat, als de gemeente niet voor voldoende plakplaatsen zorgde, het belang van de vrijheid van meningsuiting zwaarder woog.

    Aangezien geen enkele gemeente buiten verkiezingstijd hier iets voor had geregeld, kwam Loesje hier altijd mee weg.

    9
  5. ReindeR Rustema

    Op je eigen kliko plakken. Op de bumper van je auto. Op je fiets. Misschien op auto’s van Schiphol of vliegmaatschappijen zelf.

    Het is gemeenten niet te verwijten dat ze wel optreden tegen stickers (en kosten maken) en niet tegen Schiphol. Ze zijn hierop ingericht immers. De afdeling reiniging is historisch gezien misschien wel een van de oudste onderdelen.

    Schiphol aanpakken, dat is een vak apart. Daar heeft een gemeente geen werknemers voor in loondienst, dat is iets nieuws, dat is ongrijpbaar, niet zo tastbaar als een sticker.

    Juridisch gezien, de vervuiling door een sticker kan beboet worden. Die door Schiphol kan niet door de gemeente beboet worden, daar is geen juridisch kader voor. Dat is nou juist de kern van het probleem!

    15
  6. Joris

    De vervuiling die je ziet in de vorm van stickers zijn volgens deze gemeente kennelijk onacceptabel, de vervuiling met uitlaatgassen die je niet direct ziet is kennelijk geen probleem. Van een sticker op een lantaarnpaal krijg ik geen kanker maar van vieze uitlaatgassen van vliegtuigen mogelijk wel.
    Laten de gemeentes zich inzetten dat wij geen last meer van vliegtuigen hebben zodat men geen stickers hoeft te plakken.

    28
  7. dick

    Nederland in zijn meest bekrompen vorm……. stickers mogen NIET , maar kankerverwekkende stoffen uitstoten over gezinnen en kinderen ……. ‘doorlopen mensen, hier valt niets te zien ‘ mentaliteit mag WEL …..

    Begrijpelijk dat jullie dit niet goedkeuren , maar afkeuren lijkt mij ook wat hypocriet aangezien de samenleving OOK opdraait voor de hulp aan KLM / Schiphol , los van de schade die dit bedrijf aanbrengt aan zijn of haar omgeving….

    Een sticker zal echt het verschil maken….. mbt vernieling

    Al met al , goed om te zien dat mensen hier actief mee bezig zijn !!!

    40

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate