Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Ultimatum voor KLM en Schiphol

brief Milieudefensie

illustratie: Milieudefensie

Als een donderslag bij heldere hemel viel vandaag een brief van Milieudefensie op de mat bij de directies van KLM en Schiphol. Vóór 15 april moeten ze met een sluitend plan komen om de uitstoot met 45 procent te verminderen anders dreigt een rechtszaak.

Milieudefensie boekte vorig jaar een groot succes in een vergelijkbare zaak tegen Shell. De rechter oordeelde toen dat de olieleverancier de CO2-uitstoot uiterlijk in 2030 met 45 procent heeft teruggebracht. Ook moet Shell er voor zorgen dat zijn afnemers hun emissies afbouwen.

Een van de grootste klanten van Shell in Nederland is KLM. Dat bedrijf verstookt ieder jaar naar schatting zo’n 2 miljard kilogram in Nederland getankte kerosine. In Nederland werd in 2019 maar liefst 4 miljard kilogram kerosine verkocht, vooral via Schiphol.

Tijd van vrijblijvendheid is voorbij
“De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Voor de wereld, voor Nederland en ook voor uw onderneming. Gezonde bedrijven hebben een klimaatplan. Daarom willen wij van u horen wat u gaat doen om gevaarlijke klimaatverandering te helpen voorkomen en de mensenrechten van onder meer Nederlandse burgers te beschermen”, zo schrijft Milieudefensie aan KLM-baas Piet Elbers en Schiphol-topman Dick Benschop.

De milieuorganisatie eist concrete en verifieerbare plannen voor een reductie van minimaal 45 procent. Deadline voor het antwoord is 15 april. Daarna worden de ingeleverde plannen voorgelegd aan het gerenommeerde onderzoeksbureau New Climate Institute.

Dat instituut gaat de klimaatplannen van de bedrijven doorrekenen en beoordelen. Voldoen ze niet of – erger nog – worden geen plannen aangeleverd, dan sluit Milieudefensie de gang naar de rechter niet uit. Met het arrest tegen Shell op zak, verwacht directeur Donald Pols geen enkel probleem bij een juridische procedure.

Geen dreigbrief, maar uitnodiging
Pols hoopt dat KLM en Schiphol het niet zover laten komen. “Deze brief is vooral een uitnodiging. Het is niet ons doel juridische gevechten aan te gaan met alle grote vervuilers van Nederland. Liever gaan we in gesprek over uw klimaatplan. Ons doel is dat alle vervuilers hun bijdrage leveren. Koplopers zullen we erkennen en indien nodig zelfs steunen, achterblijvers kunnen rekenen op onze niet aflatende druk.”

KLM en Schiphol behoren bij de allergrootste uitstoters van kooldioxide van Nederland, maar ook andere bedrijven zijn door Milieudefensie aangeschreven. Onder meer ABN Amro, Ahold, AkzoNobel, BP, Dow, DSM, FrieslandCampina, TataSteel en Unilever zijn aangeschreven. In totaal roept de milieuorganisatie dertig bedrijven ter verantwoording.

Lezers die de actie van Milieudefensie willen steunen, kunnen dat aangeven via de website.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 87

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

10 Reacties

  1. ir. B. van Marlen

    Ik kan het lijstje nog aanvullen met andere bedrijven die het klimaat en de leefbaarheid verder hebben verziekt en dit blijven doen, waaronder: EasyJet, RyanAir (niet op Schiphol, dacht ik), Corendon, TUI. De CO2 uitstoot van menig van deze was (tot 2019) met tientallen procenten gestegen.

    Ook niet onvermeld mogen blijven de vele kritiekloze en egoïstische vliegconsumenten, die vinden dat ze recht hebben op (te) goedkope (vakantie)vluchten. Uit zichzelf zal men de laagste tarieven blijven zoeken en dus moet de staat de voorwaarden strakker bepalen en zorgen dat de prijsstelling wordt aangepast, waarbij alle externe kosten mee worden genomen.

    Het Nederlandse volk heeft zich weer in al zijn grootsheid laten zien door de afgelopen weken massaal te gaan winkelen in België en Duitsland. Er zijn zelfs idioten, die 2 u rijden om over de grens in Kleef naar de bioscoop te gaan, want ‘men heeft zo erg geleden in de lockdown’.

    Met zo’n mentaliteit komen we er natuurlijk nooit!

    Het vertek van Elbers komt niet door schuldgevoel of verbetering van inzicht, vrees ik, maar door manipulaties vanuit de Raad van Commissarissen en de Franse leiding (Smith!). Hij werd en wordt nog massaal gesteund door ‘onze blauwe vrinden’. Een nieuw gezicht zal geen verandering in betekenen.

    4
    • Vliegconsumenten

      En Transavia. Met hun nachtvluchten en hun vluchten die tussen 05:00 – 06:00 uur landen en omwonenden uit hun slaap halen.

      De meeste vliegconsumenten zijn zich waarschijnlijk helemaal niet bewust welke overlast wordt veroorzaakt door hun vluchten. Dat kan ik me nog best voorstellen, Als ze gevraagd zou worden, vindt u het erg dat u voortaan 4x zo hoog vliegt en in stille glijvlucht landt, dan zullen ze toch vast “nee” antwoorden. Dus waarom dat nog steeds niet wordt ingevoerd (beter voor omwonenden/ klimaat/ natuur, verminderde uitstoot, prima voor vliegconsumenten), is mij een raadsel.

      4
  2. Bas

    De helft aantal vluchten dankzij de Milieudefensie (CO2) en MOB (NOx), dan lijkt mij nachtvluchten schrappen politiek gezien niet zo moeilijk meer. Maar dat zullen burgers waarschijnlijk ook voor naar de rechter moeten om recht te hebben op nachtrust.

    De overheid hoort er te zijn om burgers te beschermen niet aandeelhouders.

    Rechtzaken tegen de staat lijken mij een gezichtsverlies voor de staat, en vergroot zeker niet het vertrouwen. (zoals Groningen, toeslagen, TATA)

    20
  3. Rob

    Kan niet wachten op de rechtszaak. Vrijwillig wordt er bij die bedrijven namelijk niets gedaan behalve dan de samenleving op een dwaalspoor zetten. Nv door te melden dat men 0,5% groene kerosine gaat gebruiken. ??????!!!!! Hoe durf je zoiets te melden serieus !?

    22
    • ‘In goed overleg’

      Hij zit nog lang niet aan de pensioengerechtigde leeftijd. En ‘in goed overleg’ stoppen, betekent dan dat ze hem niet meer willen. En er zal een hoge afkoopsom mee gemoeid zijn (het wordt verkocht als einde tweede termijn maar hij zit natuurlijk al lang op onbepaalde tijd contract). De afkoopsom wordt vast afgehaald van de eerdere financiële ondersteuning door de Nederlandse regering (lees: Nederlandse belastingbetaler) om KLM ‘overeind te houden’.

      Kijken wie de Fransen op zijn functie gaan zetten.

      3
  4. Rob.K

    GOED nieuws! Ga zo door.

    14
  5. Michiel

    Ik heb even een korte uitleg nodig denk ik.

    Shell is nog in hoger beroep toch, dus dat kan ook nog klappen? 🙁

    En een procedure tegen Schiphol strandt waarschijnlijk bij de raad van state zoals de meeste zaken tegen de staat?

    Onafhankelijk van de uitkomsten, wel goed dat er veel media aandacht voor blijft op deze manier.

    10
    • Steun Milieudefensie

      Het Shell vonnis is een civiele procedure geweest. Na een uitspraak, kan een partij in beroep gaan. En daarna is er evt. een mogelijkheid voor cassatie bij de Hoge Raad. De Hoge Raad kijkt niet meer inhoudelijk naar feiten en bewijs. Maar alleen naar of de rechters alles juist hebben gedaan.

      De Raad van State heeft in een civiele rechtszaak geen rol.

      Mijn verwachting is dat Shell in hoger beroep gaat verliezen. De zaak is door eisers (w.o. Milieudefensie) te goed onderbouwd! En een evt. gang naar de Hoge Raad zal ook niets opleveren naar mijn idee.

      Voor wie geïnteresseerd is, het vonnis:
      https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2021:5337

      13
    • Manon

      Misschien durft nu geen man meer topman te worden, net zoals de helft van het nieuwe kabinet en verhuist KLM ook naar Londen (of Parijs). Laat Schiphol ook maar verhuizen naar Heathrow of Charles de Gaulle. Lijkt me een goed plan, opgeruimd staat netjes:-)

      11

Geef een reactie

Translate