Gaat er eigenlijk iets wél goed op Schiphol? Gisteren werd duidelijk dat het ontbreken van een natuurvergunning immense problemen gaat opleveren, vanavond is bij Zembla te zien dat medewerkers willens en wetens al vijftien jaar lang in de kankerverwekkende uitstoot moeten werken. Het geld spuit er aan alle kanten uit en vliegherrie.nl puilt uit van het menselijk leed, veroorzaakt door het winstbejag van de Schiphol Groep.
Oud-journalist Arnold Burlage van De Telegraaf noemde ex-directeur Jos Nijhuis bij voorkeur de ‘sloper van Schiphol’. Nijhuis verkwanselde het vliegveld door in toenemende mate in te zetten op budgetvluchten ten koste van de positie van home carrier KLM en ten koste van de leefomgeving in de regio, zo constateerde Burlage jaren geleden al.
Maar met de nieuwe directeur Dick Benschop is er kennelijk een nog getalenteerder sloper opgestaan. Niet alleen vervolgt hij zonder eigen visie de ingeslagen weg van ver-Aldi-sering van Schiphol, hij doet er een schep bovenop met slecht management zodat vrijwel alle processen in het honderd lopen.
Terwijl het Schiphol-management weet van de ziekmakende werkomstandigheden, is er tot op heden niets aan verbeterd. De omgeving rond Schiphol staat vanwege niet-nagekomen beloften in standje oorlog.
Wetten en regels worden structureel en moedwillig aan de laars gelapt totdat zelfs het vliegtuiggezinde Den Haag niet meer om maatregelen heen kan. Controles op virusimport lopen in het honderd. Middenin een pandemie staan reizigers hutje-mutje aan een enkele bagageband. Over een verplaatsing van Schiphol wordt niet serieus nagedacht.
Geen verantwoordig afleggen
Nee, Benschop en consorten denken overal mee weg te komen en geen verantwoording te hoeven afleggen aan wie dan ook. Bezwaren van andere belanghebbenden worden met een glimlach weggewuifd, want “wij zijn belangrijk voor de economie”. De recente geschiedenis heeft aangetoond dat het wel tegenvalt met dat belang.
Tegenwoordig kost de Nederlandse luchtvaart de belastingbetaler handenvol geld. Schiphol en KLM werken hard aan verliezen die nog jarenlang compensabel zijn voor de belastingen. Van beide bedrijven hoeft het komende decennium geen positieve bijdrage te worden verwacht aan ‘s lands inkomsten.
Directeur Benschop, in een vorig leven de bedenker van een PvdA-verkiezingscampagne met desastreuze afloop, heeft het allemaal laten gebeuren vanuit zijn comfortabele stoel achterin de limousine met chauffeur. Het zou zo’n vaart niet lopen, want alle decision makers in Den Haag stonden aan zijn zijde.
Schiphol een Haagse religie
Protesten van omwonenden deerden hem niet, evenmin als nieuwe regels voor het terugdringen van negatieve effecten op milieu en klimaat. Zijn toko was niet minder dan een religie voor Haagse politici.
Maar nu komt daar een einde aan. In razendsnel tempo kantelt de maatschappelijke discussie over nut versus onnut van de bovenmaatse Nederlandse luchtvaartsector. Zelfs politici ter rechterzijde beginnen te twijfelen of de nadelen van Schiphol niet veel groter zijn dan de voordelen. Die laatste zijn immers beperkt tot een half procent van het bruto nationaal product.
Nu blijkt dat grote delen van het land worden gedwongen extra zware maatregelen te moeten nemen om Schiphol zijn gang te kunnen laten gaan, krimpt het draagvlak tot een ongekend minimum. Slechts een kleine minderheid van de bevolking pleit voor meer vliegverkeer, de ruime meerderheid vindt het welletjes of ziet Schiphol het liefst zo snel mogelijk krimpen.
Nederland zit er niet op te wachten om met 80 kilometer per uur over de snelweg te sukkelen om de vliegtuigen door te laten vervuilen. Boeren willen niet van hun ouderlijk erf worden gejaagd om de stikstof voor Benschop op te hoesten en andere industrieën voelen er niet voor de klimaatverplichtingen van Schiphol over te nemen.
Benschop liet het gebeuren
Benschop liet het allemaal gebeuren. Wachtte met het aanvragen van vergunningen totdat hij ertoe werd gedwongen. Houdt tot op de dag van vandaag de verhuizing af naar een minder belastende locatie.
Hij laat omwonenden en zelfs zijn eigen medewerkers tegen alle fatsoensnormen in wonen en werken in de kankerverwekkende stoffen. Zet vol in op het verkopen van niet-werkende technofixes aan onwetende politici. Droomt nog steeds iedere nacht van een Schiphol met 800.000 vliegbewegingen per jaar.
Het begon vier jaar geleden allemaal zo mooi. Schiphol-medewerkers konden voortaan een bonus verdienen als het draagvlak zou groeien. Benschop zou het allemaal anders gaan doen. Geen ongeremde groei meer, maar gecontroleerde. Huiskamergesprekken om buurtbewoners gerust te stellen.
Geheime vergaderingen
En nu zijn we op het punt beland dat de luchthavendirectie slechts in geheime vergaderingen gemeenteraden op de hoogte stelt van nieuwe plannen die nooit de beloofde hinder opleveren, maar aantoonbaar slechts zorgen voor verplaatsing van de hinder.
De dagelijkse routine op de luchthaven ligt op zijn gat door gebrek aan personeel, slechte arbeidsvoorwaarden en ontoereikende anti-corona-maatregelen. Voor iedere extra vlucht moet een straatgevecht met omwonenden worden aangegaan.
Het zou een mooi moment zijn om het stokje over te dragen aan een manager die wel lef en visie heeft. Maar Benschop heeft kortgeleden mogen bijtekenen voor een nieuwe periode van vier jaar als ‘chief executive officer’. De raad van commissarissen onder aanvoering van Louise Gunning – nota bene zelf hoogleraar ‘gezondheid en maatschappij’ – heeft goed zitten slapen.
Rob
Ik moet zeggen dat de groenivoorstanders heel creatief zijn met het bedenken van ‘redenen’ waarom Nederland in de vervuiling en kosten zou moeten zitten van het overstapverkeer op Schiphol. Weer een nieuwe voor de Mainport Bullshit Bingo.
“Zonder Hub exporteren we het probleem naar het buitenland”. Dit is grote onzin. Schiphol jaagt het overstapverkeer en onnodige vliegbewegingen aan. Door dumpprijzen worden passagiers gelokt om niet direct te vliegen vanuit het eigen land maar via een overstap op Schiphol met daardoor meer vliegverkeer en vervuiling. . Wel opvallend dat politici die zich anders nooit zo bekommeren om het lot van het buitenland zich nu ineens heel ‘nobel’ opstellen om de groei van Schiphol/KLM te rechtvaardigen.
ir. B. van Marlen
‘Het zou een mooi moment zijn om het stokje over te dragen aan een manager die wel lef en visie heeft.’
Er is meer nodig dan een andere leider. Internatio-naal zouden we nu toch echt afmoeten van de afspraken van de Chicago conventie uit 1944 en de ticketprijzen sterk moeten verhogen. De volgende stap is krimp naar een draagbaar niveau voor dit kleine land (ca. 350 k vtb’s) en het (deels of volledig) verlaten van de hubstrategie. De vliegconsument, die alles zo goedkoop mogelijk wil, moet worden omgeturnd en de vele onnodige luxe vliegreizen zullen moeten worden ontmoedigd.
En nu moeten we ook eens definitief af van al die leugens en achterbakse niet-transparante besluiten, waar de sector al decennia een meester in is (lees het maar na in de dissertatie ‘Building castles in the air’ van Menno Huijs, zie internet).
Rob
De minister sprak bij de miljardensteun aan KLM over ‘blauwe trots’. De realiteit is echter een bedrijf dat verwikkeld is een ‘race to the bottom’ in een bedrijfstak met flinterdunne marges. Iedereen kan een vliegtuig leasen en een airline beginnen. En veel recente nieuwkomers doen dit tegen veel lagere kosten dan KLM die vastzit aan oude contracten. Schiphol concurreert met overstapluchthavens in landen met een structureel lagere kostenstructuur. Schiphol als mainport en overstapluchthaven met KLM als home carrier is een onhoudbaar ‘verdienmodel’ dat in stand word gehouden op kosten van de gezondheid van werknemers en omwonenden. En de belastingbetaler in de vorm van allerlei belastingvoordelen. Nu krimp onvermijdelijk wordt komt de ‘bangmakerij’ onder leiding van de Telegraaf. Nederland zou alleen directe verbindingen overhouden met New York en de Antillen bij het vervallen van de overstapfunctie van Schiphol. SEO heeft echter al jaren geleden onderzocht dat er voldoende vraag is vanuit de thuismarkt voor een dertigtal directe intercontinentale verbindingen. Incourante bestemmingen blijven prima bereikbaar via een overstap. Europese economische experts geven in een uitgebreid internationaal onderzoek aan dat investeren in luchtvaart het minste rendement oplevert en het slechtste is voor het klimaat. Onder druk van de lobby van KLM/Schiphol stelt Nederland al jaren de verkeerde prioriteiten.
ReindeR Rustema
Interessant om uit te zoeken is de link PvdA en Schiphol. Dick Benschop is een voormalig PvdA-politicus. Louise Gunning is PvdA-lid.
De Royal Schiphol Group N.V. is een staatsbedrijf en misschien daarom in handen van de PvdA? Een echte liberaal zou het bedrijf graag geprivatiseerd hebben gezien, zonder een cent staatssubsidie.
Nu is Schiphol een ‘onderneming’ die niet failliet kan gaan. Dat trekt een bepaald slag bestuurders aan. Geen echte ondernemers (die risico nemen en innoveren) maar wel met goede banden met de politiek. Dan kom je bij de bestuurderspartijen uit: VVD, CDA, PvdA of D66. Kennelijk dan dus vooral PvdA.
Rob
Wij wonen langs de Polderbaan en ik heb al tientallen mails naar Schiphol, Den Haag ministeries gestuurd over de zwarte aanslag op onze kozijnen en de kerosine lucht die vaak heel erg aanwezig is. Maar nooit een reactie terug gekregen enkel dat men het genoteerd heeft.
Schiphol is een grote lieg en bedrieg bende die absoluut gestopt moet worden met de kanker verwekkende uitstoot en de gek makende herrie.
Het is te zot voor woorden dat ik me in mijn eigen huis en tuin druk moet maken over de gezondheid van mezelf mijn vrouw en onze 3 kinderen. Geen enkel moreel kompas heeft dit bedrijf en de leiding gevende zouden strafrechtelijk moeten worden aangepakt als dit bekend is bij ze. Ook in denhaag moeten koppen rollen van betrokken ministers. Van Nieuwenhuizen voorop die kan dan zijn opgestapt maar zij heeft ook dood en verderf gezaaid
Haes
Het laatste stukje waarin mevr. gunning als ter sprake komt illustreert aardig het integriteitsgehalte van dit soort bestuurders. De karakterisering ” heeft zitten slapen” vind ik veel te vriendelijk. We hebben het hier wel over iemand die als geen ander de betekenis zou moeten onderkennen van de schandalige vervuiling door schiphol. De verwijzing van schipholwatch naar het eerdere artikel over uitstoot kankerverwekkende stoffen door schiphol spreekt boekdelen. Gunning zit daar blijkbaar als een soort ordinaire witwasser…
Schoon Schip Schiphol
De weegschaal is inderdaad allang doorgeslagen in het nadeel van Schiphol. De politiek weet het, maar heeft nog geen elegante uitweg gevonden. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel snel gebeurt. Ze kunnen niet anders, het zou ten koste van teveel andere sectoren gaan. Die luxe is er niet meer. Komende beslissingen zullen dus ook in het nadeel van Schiphol gaan uitvallen.
Stella
Is afgrijselijk wat er hier gebeurt. Zijn illegaal bezig daar en maken doelbewust mensen doodziek of erger. Als direkt omwonende op afstand 1250 mtr kop Aalsmeerbaan worden ál mijn dagen vergiftigd en verpest door de luchthaven. Kan niet eens meer naar buiten nu omdat de lucht vervuld is met zwaar kankerverwekkende stoffen. Ik eis dat wij als omwonende officieel worden ingelicht met welke zwaar schadelijke stoffen wij hier dagelijks te maken hebben welke onze dodelijk ziek kunnen maken. En welke gevolgen het kan hebben dat wij die zwaar kankerverwekkende stoffen dag in dag uit doorlopend inademen. Wij moéten officieel geinformeerd worden hierover door Schiphol. De tijd van ons beliegen en bedriegen is NU voorbij, ik vertrouw niets en niemand meer… Meer dan genoeg grond om de rechtzaak te starten… niet langer wachten want ik kán niet meer.
SchipholWatch
Enige info over de stoffen die door het vliegverkeer over uw woonomgeving worden uitgestort, vindt u hier: https://schipholwatch.nl/2021/11/15/uitstoot-kankerverwekkende-stoffen-schiphol-tot-15-keer-boven-norm/