De luchtvaart moet een belangrijk thema worden in de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Nu veel gemeenten een lobbybrief van werkgeversorganisatie VNO-NCW hebben ondertekend voor nog meer vliegverkeer, wordt het tijd partijen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden. Gemeenten dienen hun burgers te beschermen en mogen zich niet langer stil houden in Den Haag.
Met deze inzet wil SchipholWatch de komende periode een platform bieden aan politieke partijen die hun visie op de ontwikkelingen in de luchtvaart duidelijk willen maken aan de kiezer. We nodigen lijsttrekkers uit al die gemeenten uit om te vertellen wat zij tegen de overlast en vervuiling van het vliegverkeer gaan doen.
Veel gemeenten ver buiten de regio Schiphol ondertekenden vorige week het manifest van VNO-NCW waarin de formateurs van het nieuwe kabinet onomwonden wordt gevraagd Schiphol te laten groeien en Lelystad Airport te openen.
Extra klimaatmaatregelen nodig
Los van dat het weinig solidair is met de anderhalf miljoen Nederlanders die rond vliegvelden in ongezonde omstandigheden wonen, snijden zij ook zichzelf in de vingers omdat een groeiende luchtvaart betekent dat er in de eigen gemeente extra klimaatmaatregelen moeten worden genomen om de impact van de luchtvaart te compenseren.
Nog opmerkelijker is het dat een gemeente als Zaanstad de brief van de werkgevers heeft onderschreven. Opmerkelijk en zelfs kwalijk, omdat tienduizenden inwoners van die stad te maken hebben met onophoudelijk vliegtuiglawaai. Een dorp als Assendelft krijgt ieder jaar meer dan 200.000 vliegtuigen over zich heen – dag en nacht, zeven dagen per week.
Zelfs burgemeester Femke Halsema van Amsterdam – nog steeds lid van GroenLinks – had geen morele bezwaren de groeibrief te ondertekenen. Haar redenen zijn voor vele, vele Amsterdammers onbegrijpelijk, zo is op te maken uit de reacties op haar handtekening.
Belang burger genegeerd
Los van de ondoordachte ondertekening van het manifest, blinken veel gemeenten in de regio uit in inactiviteit op het dossier luchtvaart. Een zwaar getroffen gemeente als Amstelveen liet de verantwoordelijk wethouder een ‘position paper’ schrijven, stopte die in een lade en ondernam verder geen enkele actie.
Gemeenten in de zwaarbelaste IJmond nemen weliswaar moties aan, maar vervolgens gebeurt daar niets mee. Haarlemmermeer zelf, de thuisbasis van Schiphol, maakte zichzelf zo afhankelijk van de luchtvaart dat het weinig anders meer kan dan doorgaan met stimuleren van de groei en bagatelliseren van de overlast. Maar ook in deze gemeente zijn partijen actief die een nieuwe koers willen varen.
Gelukkig zijn er ook voorbeelden van gemeenten waarin wel werk wordt gemaakt van de strijd tegen het uitdijende Schiphol. Zo liet de gemeente Aalsmeer op initiatief van de lokale GroenLinks-fractie een maatschappelijke kosten-baten analyse maken waaruit klip en klaar blijkt dat een nog groter Schiphol significante schade berokkent. Niet alleen aan de leefomgeving, maar ook aan de lokale en nationale economie.
Trek aan de bel bij uw partij
Maar daarmee is Aalsmeer een witte raaf tussen heel veel pikzwarte raven. SchipholWatch roept burgers dan ook op om de partijen van hun voorkeur aan te sporen een luchtvaartparagraaf op te nemen in hun verkiezingsprogramma’s.
Dat kan heel eenvoudig door de lokale afdeling van die partij aan te schrijven. Vraag in uw mailtje expliciet om een antwoord, zodat u weet of u op deze partij kunt rekenen. Of dat u uw keuze beter heroverweegt en gaat voor een partij die wél actie wil ondernemen op dit dossier.
Al die verkiezingsprogramma’s worden op dit moment geschreven. De meeste op basis van een landelijk voorbeeld, waarop de lokale afdelingen aanpassingen maken die voor hun gemeente van belang zijn. Luchtvaart hoort daar zeker bij in de regio’s rond vliegvelden, maar staat vaak niet in het landelijke voorbeeld. Met uw verzoek kunt u de politici aansporen alsnog een punt op te nemen over het vliegverkeer.
Kom in actie
Geeft een partij gevolg aan uw verzoek, dan weet u wat u mag verwachten. Weigert de lokale afdeling er iets over te zeggen, dan weet u dat er weer vier jaar lang niks gaat gebeuren. En kiest u volgend jaar beter voor een partij die wél in actie wil komen.
Hoe gaat dit in zijn werk? Ga naar de partij van uw keuze en zoek op die site naar de lokale afdeling in uw gemeente. Daar staat vrijwel altijd een e-mailadres genoteerd waarmee u contact kunt opnemen.
Schrijf in uw e-mail kort en bondig over het belang dat u hecht aan actie tegen het vliegverkeer, leg bij voorbeeld uit wat de herrie en vervuiling met u persoonlijk doet en vraag concreet om een standpunt en actiepunten op te nemen in het verkiezingsprogramma. En vraag expliciet om een antwoord op uw verzoek. Dat is alles, meer is niet nodig.
Reacties welkom
Ontvangt u geen antwoord, wees dan niet te verlegen om er een paar weken later nog eens naar te vragen. Ontvangt u een onbevredigend antwoord, stuur het dan gerust door aan [email protected].
Zelf hebben we de ervaring dat lokale politici zich graag verschuilen achter Den Haag. Daar wordt immers het luchtvaartbeleid bepaald, zo luidt het smoesje dan.
Neem geen genoegen met zo’n ontwijkend antwoord. Juist de zwaar belaste gemeenten rond Schiphol moeten zich in Den Haag laten horen en opstaan voor hun burgers. Als deze gemeenten zich stil blijven houden en Den Haag ongestoord laten beslissen over de overlast in hun woonwijken, verandert er nooit iets.
In de komende periode willen we vaker aandacht besteden aan de komende gemeenteraadsverkiezingen. Dat kan door lijsttrekkers aan het woord te laten die wél in actie willen komen, maar ook door een overzicht van reacties die u ontvangt van uw lokale politici (in spe). Stuur ze ons toe alstublieft!
Hilke van der Wal
Laten we er alstublieft iets aan doen. Assendelft is voor iemand met een normaal gehoor bijna onbewoonbaar. Over de onze kinderen nog maar te zwijgen. Help alsjeblieft 🙏
ir. B. van Marlen
Dit is een heel goede en juiste oproep. Ook heel goed om de antwoorden van de lokale politici zichtbaar te maken. Met onze stem kunnen we een verschil maken en die partijen uitfilteren die er geen probleem mee hebben het (leef)klimaat verder te verzieken voor het ‘groot kapitaal’.
In Uitgeest hebben we met Uitgeest Lokaal een motie ingediend die op 28 oktober in de Raad aan de orde komt. Ik ben benieuwd, maar verwacht weer tegenstemmen van VVD, CDA en PvdA. Dan weten we genoeg. Overigens hebben al deze partijen een zeer dubieuze rol gespeeld in het Schipholdossier en doen dit nog.
mcp
Groenlinks gaat het voor ons niet worden want Jesse Klaver wilde dolgraag bij Rutte op schoot en Groenlinks Amsterdam tekent een VNO NCW manifest voor uitbreiding van Schiphol.
Wij gaan dus Partij voor de Dieren stemmen.
Lenie
In dit artikel wordt Aalsmeer ‘een witte raaf’ genoemd. Wel een met twee petten op: Wie betaalt de boulevard langs de Westeinderplas en het opknappen van het VVA-terrein? Schipholgroup! De inwoners noemen dit: ‘omkoping’