Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Vraag uw gegevens op bij BAS

foto: Chris Sansbury via Pixabay

Het lijkt een puinhoop te zijn bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Verdwenen meldingen, onjuiste rapportages, geen aansluiting met andere klachtensystemen zoals dat van de Rotterdamse omgevingsdienst DCMR en privacygevoelige informatie die onvoldoende beschermd werd. De Ombudsman vraagt al een jaar om opheldering van de minister, maar zij negeert hem. Tijd voor actie.

Wat weet BAS eigenlijk over u als melder? Wat wordt er opgeslagen aan informatie? Is die informatie wel compleet? Of is die overcompleet en bevat die ook geheime aantekeningen over bij voorbeeld een status als ‘veelmelder’?

Niemand die het weet, maar u kunt daar wel achter komen. Met een beroep op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kunt u inzage krijgen in al deze informatie. Nadat u de informatie heeft ontvangen, kunt u BAS ter verantwoording roepen over zaken die mogelijk niet in orde zijn.

Zo vraagt BAS naar uw exacte woonadres. Dat is discutabel: waarom zou u exact uw huisnummer moeten opgeven, terwijl een postcode meer dan voldoende informatie bevat om te kunnen bepalen waar een melding vandaan komt. Dergelijke afwijkingen van de geldende verordening kunnen de Autoriteit Persoonsgegevens aanleiding geven om de achterliggende organisaties Schiphol en de luchtverkeersleiding op het matje te roepen en uiteindelijk zelfs een boete op te leggen.

Waarom al die details?
Het is immers niet zomaar toegestaan persoonsgegevens te verwerken. Daarvoor moet een organisatie een goede reden hebben. Aangezien Schiphol niets lijkt te doen met de meldingen bij BAS, behalve alle meldingen te verwerken in een statistisch rapport dat iedere drie maanden verschijnt, waarom moet het meldpunt dan beschikken over uw persoonsgegevens?

Op grond van de AVG heeft u recht op inzage van alle gegevens die over u zijn opgeslagen. Ook heeft u er recht op dat uw gegevens worden gewist. Bij SchipholWatch zijn meerdere malen berichten binnengekomen dat BAS geen gehoor geeft aan de wens om een gebruikersaccount te wissen. Zo’n weigering kan een reden zijn voor de autoriteit om op te treden.

Hoewel u voor iedere melding uw complete adresgegevens moet opgeven, kunt u BAS verzoeken alsnog de overbodige gegevens, zoals huisnummer of volledige naam, te wissen. Bij weigering moet het meldpunt met goede redenen komen om dat standpunt te onderbouwen. Bent u het niet eens met de redenatie en komt u er niet uit met BAS, dan biedt een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens mogelijk uitkomst.

Meldingen compleet maken
Op grond van de geldende regels heeft u ook het recht op rectificatie en aanvulling. Het is inmiddels gebleken – en toegegeven door BAS – dat een deel van de meldingen is verdwenen. Door uw eigen gegevens op te vragen, kunt u controleren of al uw meldingen zijn opgenomen in de databank van BAS. Als ook een deel van uw meldingen mist, heeft u het recht om BAS te vragen de meldingen alsnog compleet te maken.

BAS rekent mensen die meer dan 500 meldingen per jaar maken automatisch tot de groep veelmelders. Die mensen worden verder buiten de statistieken gehouden, omdat ze de berekeningen teveel zouden vervuilen. Die handelswijze lijkt in strijd te zijn met een ander recht dat voortkomt uit de AVG: een organisatie mag niet louter op basis van geautomatiseerde verwerking conclusies trekken uit de gegevens.

U heeft het recht op een menselijke blik op de gegevens. Met andere woorden: de ene veelmelder hoeft de andere niet te zijn. In dit geval: er kunnen goede redenen zijn voor het doen van meer dan 500 meldingen per jaar. BAS lijkt hiermee geen rekening te houden.

BAS is voorts verplicht duidelijke informatie te geven over wat het met de opgeslagen persoonsgegevens doet. Maar gebeurt dat wel? Weet u wat BAS doet met uw telefoonnummer of uw exacte adres? Wordt dat gedeeld met Schiphol? Met de luchtverkeersleiding? Wie heeft daar nog meer inzage in?

Al uw rechten op een rijtje
Alle informatie over de AVG en uw rechten als ‘geregistreerde’ vindt u op de website van de Autoriteit persoonsgegevens. Een apart hoofdstuk vermeldt uw rechten.

Uw eigen gegevens opvragen kan via een e-mail aan info@nullmailbas.nl of een telefoontje aan 020 601 5555 (dagelijks tussen 09:00 en 17:00 uur, gesprekken worden opgenomen ‘voor veiligheidsdoeleinden’). Hou er rekening mee dat BAS uw identiteit gedegen moet controleren voordat het aan uw verzoek tegemoet kan komen. Het meldpunt mag hiervoor géén volledige kopie van uw identiteitsbewijs eisen.

Gaat u uw eigen gegevens opvragen en loopt u tegen zaken aan die niet in de haak zijn? Laat het ons gerust weten. We schrijven graag een vervolgartikel over de bende bij BAS. Een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens kan iedere doordeweekse dag van 10 tot 12 uur via telefoonnummer 088 1805 250 of via deze webpagina.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 50

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate