Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Minister neemt afstand van meldloket BAS

foto: Nathan Copley via Pixabay

Vorige maand bleek een deel van de meldingen van vliegtuigoverlast bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) te zijn verdwenen in het ronde archief. Het lijkt erop dat dit ook het vertrouwen heeft beschadigd van demissionair minister Barbara Visser.

In haar antwoorden op vragen van Tweede Kamerlid Lammert van Raan (PvdD) refereert zij weliswaar aan alle moeite die de medewerkers van BAS zich hebben getroost om de meldingen goed in het systeem te krijgen na de hack van 2019, maar geeft zij ook toe dat “omwonenden erop moeten kunnen vertrouwen dat hun meldingen correct geregistreerd worden”.

Dat bleek niet het geval te zijn: ruim een maand geleden werd duidelijk dat van een van de melders maar liefst 40 procent van de klachten verdwenen was bij BAS.

BAS is een organisatie die is opgericht door Schiphol zelf in samenwerking met de luchtverkeersleiding. De club heeft tot doel meldingen van vliegoverlast af te vangen, op te tellen en te verwerken in overzichten. De afhandeling van de meldingen gebeurt zo door de organisaties die de overlast zelf veroorzaken.

Slager keurt eigen vlees
Volgens veel bewonersorganisaties, politici en de Nationale Ombudsman is dat een ongewenste situatie. “De slager die zijn eigen vlees keurt”, is een veelgehoorde opmerking in deze context. Voor omwonenden was deze situatie reden genoeg een eigen meldpunt op te richten, in samenwerking met politieke partijen en natuur- en klimaatbeschermende organisaties.

De rapportage van BAS over 2020 gaat nu onderzocht worden door een extern bureau. Welk bureau dat wordt, is nog steeds onduidelijk.

Volgens minister Visser is Schiphol nog bezig een keuze te maken. Ondertussen meldde BAS dat deze rapportage zou worden ingetrokken, maar prijkt deze nog steeds op de site met slechts een cryptische verwijzing naar ‘recente informatie over deze rapportage’.

Daarmee wordt geïnteresseerden nauwelijks een indicatie gegeven dat de rapportage niet in de haak is. Eerlijke informatie is echter van groot belang omdat de BAS-gegevens door tal van overheden en bestuurders worden gebruikt voor het opstellen van nieuw beleid.

Minister Visser gaat in haar antwoorden mee met de lezing van BAS dat het ‘maar’ zou gaan om enkele procenten van de meldingen die niet geregistreerd zouden zijn.

Premature conclusie
Aangetoond is echter dat het in één geval in liefst 40 procent van de meldingen verkeerd was gegaan, terwijl het onafhankelijke onderzoek naar de cijfers nog moet starten. Daaruit zouden hele andere feiten duidelijk kunnen worden.

Bovendien concludeert de minister prematuur dat ook al zou er een afwijking zitten in de cijfers, dat waarschijnlijk geen gevolgen heeft voor de algemene conclusies en aanbevelingen uit het rapport.

Als er veel meer dan de ‘enkele procenten’ aan meldingen verdwenen zijn die BAS zelf verwacht, kan dat juist vergaande gevolgen hebben voor het daarop gebaseerde beleid.

Alle vuilnisbakken doorzoeken
Ook is het nog maar de vraag of een extern bureau in staat zal blijken de kwijtgemaakte meldingen allemaal terug te vinden. En in hoeverre zekerheid te krijgen is over de compleetheid van de meldingen. Het bureau zal daarvoor niet slechts één van de vuilnisbakken bij BAS moeten controleren, maar álle vuilnisbakken.

Het aanspreekpunt moet de minister nu actief op de hoogte stellen van de bevindingen uit het onafhankelijke onderzoek. Bij herziening van het jaarverslag stelt zij de Kamer ook op de hoogte. Dat moet voor het eind van dit kalenderjaar gebeuren. “Fouten in de dataregistratie dragen niet bij aan het vertrouwen”, zo weet zij.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 76

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

13 Reacties

  1. C.

    Hoe zit het dan met mensen die niet zo goed met internet om kunnen gaan. Om ouderdom of gewoon niet handig digitaal of wat voor reden dan ook. Als die niet telefonisch melding kunnen doen vallen er heel wat meer gehinderden af. Dat onderzoek door een extern bureau naar alleen de data registratie wat de minister laat uitvoeren is gewoon niet voldoende. WANT GEACHTE MINISTER alhoewel demissionair iedereen die overlast ervaart moet dit kunnen melden bij een AANSPREEKPUNT niet alleen diegenen die handiger zijn met internet zie dat meldingen in mijn postcodegebied ook zijn gehalveerd bij B.A.S.!! ! Voor mij geldt dat omdat ik afgelopen tijden met name onder de zgn stormbaan die meer als geliefde Schiphol wandel en aanvliegroute wordt gebruikt. Geeft de aanvliegenden een leuke groene aanblik bij het landen op de ” Stormbaan” maar voor de onderwonenden in oude totaal niet geisoleerde woningen in Buitenveldert is die baan en het geluid ( overlast) bij extreme storm misschien te tolereren maar bij zo goed als dagelijks in gebruik zijn niet uit te houden. Zenuwslopend.

  2. C.

    De minister ” nept ” ons ook want een extern bureau gaat onderzoeken waar meldingen van 2020 zijn gebleven. Maar wat nu als je gewoon helemaal GEEN melding kunt doen bij B.A.S. Doordat ze telefonisch onbereikbaar zijn nooit opnemen op 020 6015555 en of je niet zo handig bent met internet of hun site niet inkomt en om hoeveel mensen extra gaat dit dan?

  3. C.

    Meld al ruim 15 jaar hinder bij B.A.S. en de overlast is alleen maar meer geworden. De bereikbaarheid van B.A.S. alleen maar minder. Op het telefoonnummer 020 6015555 krijg ik nooit meer gehoor. Al een paar jaar. Misschien ben ik geboycot of ” in speciaal beheer?” alhoewel nooit meer dan 500 meldingen gedaan. Veel minder en ben over het algemeen best beleefd. Hoevelen worden nog meer geboycot door B.A.S.? Hun site om via Internet melding te doen kom ik niet in. Kan dus nooit meer melding doen.

  4. Mike

    Het blijft schiphollen met die zooi.
    Niet alleen BAS, ook DCMR (RTHA) maakt er een zooitje van.
    Geen reacie op vragen, of als je gelukt heb pas maanden later (soms ook wel na een enkele dag, moet ik wel toegeven).

    Verdwenen toestellen en meldingen : Registreer je een toestel, dan komt het nog wel eens (vaak)voor dat er geen gegevens zijn of je krijgt er geen (standaard-) bericht van. De standaardberichten zijn ook regelmatig voorzien van verkeerde informatie en blijkt de 737 van Transavia plots een sportvliegtuig of een helicopter te zijn (?!?!).
    Het gebeurd ‘af en toe’ maar als dit bij iedereen gebeurd, zal dit enkele duizenden vluchten op jaarbasis kunnen zijn in het voordeel van RTHA.

    Ik doe mee : Voortaan alleen nog vliegherrie.nl. Scheelt me een hoop tijd ook 🙂 .

    1
  5. Jaap de Groot

    BAS is alleen een meldpunt voor klachten. Het zijn de beleidsmakers in Den Haag die er wat mee zouden moeten doen. Voor mij ligt daar het echte probleem.

    4
    • C.

      Sorry hoor maar dat meldpunt voor je klachten is misschien niet voor iedereen bereikbaar en kan zichzelf heel goed onbereikbaar maken en houden. T is toch schandalig 🙁

  6. Loek

    Ik kan mij nog herinneren dat BAS was “gehackt”. Het lag er maanden uit, en Schiphol maakte geen enkele haast om de zaak weer op te tuigen.

    1
  7. Jeroen

    BAS reageert nooit inhoudelijk op vragen. Ze geven niets meer dan een nietszeggend standaardantwoord. Het is algemeen bekend dat meldingen van mensen die vaak een klacht of melding indienen niet worden meegeteld. Slager die zijn eigen vlees keurt verkoopt ook rotzooi. Zo ook BAS. Ik ben blij met vliegherrie.nl en hoop dat dat werkelijk wat effect gaat geven. Minder hinder. Geen 500.000, geen 350.000, maar minder dan 50.000 per jaar. Alleen de strikt noodzakelijke vluchten. Vakantie? ga maar met de trein of met de fiets. Vlieland is ook leuk.

    11
  8. mcp

    14 juli 2021 dienden wij een verzoek in bij BAS ons account te verwijderen omdat wij het jarenlange melden en daar niets mee doen inmiddels beu waren. Dit kregen wij als antwoord van BAS:

    Omschrijving

    Verzoek account volledig verwijderen.
    Antwoord

    Geachte heer XXXXXXX ,

    Het is niet mogelijk om uw account op dit moment volledig te verwijderen Dit is gedaan om te voorkomen dat eventueel eerder gedane klachten/ meldingen, dan ook volledig verdwijnen. De analyses die daarop gedaan worden en of zijn gedaan zouden dan niet meer kloppen. Dat is niet wenselijk.

    Ik kan wel uw telefoonnummer en e-mail adres weghalen. Dan is het account niet meer te gebruiken om via dat account mailwisseling te doen.

    Vriendelijk groet,

    Dick de Jong

    1
  9. Rob

    Belachelijke gang van zaken bij bas. Altijd een standaard antwoord terug waardoor de frustratie nog groter wordt. Ik en vele anderen maken bij bas geen meldingen meer doordat er in onze ogen niets mee gedaan wordt. Zowel Schiphol KLM en de meestal slapende lvnl worden door de overheid de hand boven het hoofd gehouden en geen strobreed in de weg gelegd

    10
    • Haes

      ik herhaal nog maar eens mijn aanbeveling op vliegherrie.nl. Stoppen met melden bij BAS. Volkomen zinloos! En er is nu een beter alternatief bij vliegherrie.nl
      Als mensen gaan afhaken bij BAS zakt dat uiteindelijk vanzelf door zijn hoeven.

      1
      • dick

        melden bij BAS is inderdaad zinloos en heeft geen enkele constructieve waarde .
        Beter zorg je ervoor dat dit gedrocht geen waarde meer heeft en een karikatuur van zichzelf gaat worden

        3

Geef een reactie

Translate