Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Sociaal

‘Bouw Zestienhoven om tot groen stadspark’

Donkere wolken pakken zich samen boven huidig vliegveld RTHA. Burgers en politici zien er liever een prachtig stadspark verrijzen (eigen foto)

4.5
(30)

Een transformatie van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA) naar een woonwijk en park zorgt voor meer biodiversiteit en minder CO2. Groene meters maken kan perfect op de 220 hectare waarop nu een strook asfalt ligt, stelt Richard Abbenhuis.

Deel op XDeel op Linkedin

Stelt u zich eens voor, mijmeren op een bankje met uitzicht op de roeivijver. Skaten over de oude landingsbaan. Picknicken in het groen met vrienden en familie. Of wonen aan de randen van het park. Dat kan door een ombouw van het vliegveld naar een plek waar mensen wonen, werken en recreëren.

De metropoolregio Rotterdam-Den Haag heeft gebrek aan groene ruimte en recreatiegebieden. Daarom is er gebrek aan rust, stilte en biodiversiteit. De Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV) presenteerde in februari 2019 het plan Rotterdam Central Park en werkt sindsdien aan de uitwerking ervan.

Het plan is een combinatie van park, woningbouw en hoogwaardige nutsbedrijven. Het levert de Gemeente Rotterdam economische, sociale én gezondheidswinst op. Ook zorgt het plan voor CO2-reductie en biedt het ruimte aan biodiversiteit en wateropvang.

Recreatie in schone lucht
Schone lucht, stilte, recreatiemogelijkheden en biodiversiteit zijn steeds belangrijkere factoren voor mensen om ergens te gaan wonen of werken.

De Schiphol Groep heeft in 2006 de erfpacht van RTHA afgekocht voor een totaalbedrag van 13,9 miljoen euro. Wat zouden bij sluiting van het vliegveld de opbrengsten zijn van een alternatieve bestemming voor het terrein? Een voorzichtige schatting ligt tussen de 52 en 130 miljoen euro aan WOZ-opbrengsten – nog afgezien van pachtgelden. Dat is een mooie opsteker voor de stad.

Het plan voor de transitie krijgt ondertussen steeds meer draagvlak. Longartsen van het Sint Franciscus-ziekenhuis maken zich sterk voor verbetering van de luchtkwaliteit en economen van het Netherlands Economic Observatory (NEO) zien een duidelijke meerwaarde in het plan.

Provincie onderzoekt alternatieven
De Provincie Zuid-Holland nam op initiatief van GroenLinks een motie aan om te kijken naar een alternatieve invulling van het terrein waarop nu nog de luchthaven ligt. Ook de partijen D66, SGP, ChristenUnie, PvdA, SP en 50Plus steunen die motie.

Het plan wordt omarmd door Urgenda, ASN Bank wil de bomen leveren en bouwers tonen interesse. Nu nog een landschapsarchitect, een bouwbedrijf en enthousiaste gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland. Dan kan het plan van start.

Wereldwijd sluiten regionale vliegvelden omdat ze failliet zijn of simpelweg zoals RTHA op de verkeerde plek liggen. Voorbeelden van transformaties van vliegvelden zijn Airport Park bij Santa Monica, Stapleton Park Colorado, OC Great Park Irvine Californië en Tempelhofer Park in Berlijn.

Dichter bij huis vinden we vliegveld Valkenburg dat verandert in een groene woonwijk. En vliegbasis Soesterberg dat een groot natuurpark wordt, met recreatieruimte in combinatie met woningbouw. En tenslotte is er voormalig vliegveld Ypenburg, nu een groene woonwijk.

Waardevolle grond als parkeerplaats
Volgens journalistiek platform Follow the Money pacht de Schiphol Groep de 220 hectare grond van de Gemeente Rotterdam voor slechts 12 cent per vierkante meter per jaar. Uit het jaarverslag 2019 van de Schiphol Group bleek een exploitatieresultaat van 7 miljoen euro voor RTHA, waarvan 6 miljoen euro voor de parkeerterreinen.

De nieuwe, groene bestemming zou het veelvoudige opbrengen voor gemeente en haar inwoners. Op het terrein kunnen 10.000 woningen worden gebouwd, plus een groot park. GroenLinks Rotterdam rekende dit uit en roept op mee te denken over groene woonplannen op het vliegveldterrein. Nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 wil de partij dit woonplan presenteren aan de raad.

Net zoals de ontwikkeling van de Hofbogen tot een highline van Rotterdam is geïnspireerd op de High Line in New York, is de werktitel voor Rotterdam Central Park geïnspireerd op het beroemde Central Park in New York.

Rotterdam wordt niet voor niets ‘Manhattan aan de Maas’ genoemd. Zoals het onze stad betaamt, worden Rotterdammers uitgenodigd een definitieve naam én invulling te bedenken voor het park.

Rotterdamse ambities
Rotterdam Central Park doet recht aan de ambities van Rotterdam om in te zetten op groen voor een mooier, gezonder en duurzamer leefklimaat. Rotterdam wil groene meters maken. Dat kan op de 220 hectare grond waar nu slechts een strook asfalt en een verkeerstoren zijn te vinden.

Investeringen in groen zijn goed voor de leefbaarheid en gezondheid in de wijken rondom RTHA en dragen bij aan een goed werkklimaat. Zo is Rotterdam Central Park een plan voor alle Rotterdammers.

Auteur Richard Abbenhuis werkt in de gezondheidszorg en zet zich in voor de verbetering van de leefomgeving en gezondheid van mensen rond het Rotterdamse vliegveld. Hij is bedenker en trekker van het plan voor een groot park op de huidige plek van Zestienhoven. Dit artikel verscheen eerder op Vers Beton en is met toestemming van de auteur overgenomen door SchipholWatch.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 30

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate