Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Ruim 10.500 meldingen in eerste vier weken vliegherrie.nl

foto: Gerhard G. via Pixabay

Vandaag is het precies vier weken geleden dat de onafhankelijke site voor het melden van vliegtuigoverlast op 12 juli de virtuele deuren opende. Met een minimaal promotiebudget registreerde vliegherrie.nl al ruim 10.500 meldingen door 2.100 mensen.

De site is een samenwerking tussen een twintigtal politieke partijen, milieu- en bewonersorganisaties en biedt een ontluisterend inzicht in wat vliegtuiglawaai doet met de mensen op de grond.

Daarnaast geeft een kaart op de site aan hoe wijd verspreid de overlast van de luchtvaart is. Meldingen komen niet alleen uit de directe omgeving van een vliegveld als Schiphol of Zestienhoven, zelfs op tientallen kilometers afstand ervaart de burger de negatieve gevolgen van het overmatige vliegverkeer in ons land.

Onder die meldingen bevinden zich werkelijk schrijnende persoonlijke verhalen van mensen die ’s nachts geen oog hebben dichtgedaan en de volgende dag door de baas naar huis zijn gestuurd vanwege oververmoeidheid, van mensen die letterlijk ziek worden van de overlast en van burgers die geen raad meer weten met de situatie.

Politiek doet er nog niets aan
Ondertussen blijft de regering samen met de luchtvaartlobby druk bezig om nog meer vliegtuigen in de lucht te faciliteren.

Door Schiphol de vrije hand te geven met een setje nepmaatregelen die volgens eigen zeggen zouden zorgen voor minder hinder. Door illegale stikstofvergunningen met het mes op de keel door te drukken. Door luchtvaartnota’s op te stellen die compleet voorbij gaan aan de noodzaak tot een reductie van de schadelijke effecten van de luchtvaart op velerlei gebieden: leefomgeving, klimaat, milieu, volksgezondheid én economie.

De meldingen op de site spreken inmiddels boekdelen. Om dat zo te houden is de redactie van de site al snel na de start uitgebreid met een vrijwilliger die de meldingen nakijkt op minder gelukkig taalgebruik.

Bij sommige mensen is de frustratie zo hoog opgelopen, dat zij onbedoeld een lijn passeren. Hoewel iedere melding welkom is (én wordt meegeteld), probeert de redactie dergelijke meldingen er zoveel mogelijk uit te filteren.

Vliegherrie.nl wil immers een platform zijn waarop politici, media en wetenschappers kunnen zien hoe ernstig de gevolgen zijn van al die vliegtuigen boven woonwijken. Dan helpt een onvervalste oud-Hollandse scheldpartij niet.

Meldingen naar Tweede Kamer
Ter viering van de eerste vier weken van de site sturen de samenwerkende organisaties vandaag een eerste overzicht van de meldingen naar de commissie Infrastructuur & Waterstaat van de Tweede Kamer. Met het vriendelijke verzoek de meldingen te bestuderen en hierover in debat te gaan.

Gezien de inhoud van al deze meldingen is het onbestaanbaar dat ’s lands politiek de minachting van tienduizenden burgers rond vliegvelden laat voortbestaan.

Inmiddels is het gezamenlijke initiatief van onder meer Partij voor de Dieren, GroenLinks, Milieufederatie, SATL en SchipholWatch ook internationaal opgevallen. Bij vliegherrie.nl zijn verschillende verzoeken binnengekomen van buitenlandse organisaties om ook zo’n website in te richten.

Achter de schermen wordt de site verder ontwikkeld, vooral naar aanleiding van tips door bezoekers. Zo bestaat er sinds kort de mogelijkheid eigen meldingen te tweeten en wordt de plaatsnaam genoemd bij iedere melding.

Wilt u ook een steentje bijdragen aan vliegherrie.nl? Dat kan. Op de redactie (nu twee personen), is ruimte voor één of twee vrijwilligers die meehelpen met het modereren van de meldingen. Interesse? Mail info@nullvliegherrie.nl.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 65

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Henk Visser

    Heel bemoedigend te lezen dat dit SW initiatief ook over de grenzen aanslaat. Want laten we niet vergeten dat kleine protesten kunnen uitgroeien tot een globale maatschappelijk-sociale opstand.
    Greta Thunberg begon met haar ‘skolstrejk för klima’ in 2018. En zie wat daar uit voortgekomen is.
    Nu, met de publicatie van het jongste IPCC rapport, mag zij verheven worden tot de visionaire priesterinnen in het orakel van Delphi.

    De grote vraag is nu, wat gaat de overheid doen met de klachten die via de SW site zijn binnengestroomd? Een nog grotere vraag: welke overheid? Want terwijl het formatieproces maar voortduurt wordt een nieuw kabinet, in welke samenstelling dan ook, geconfronteerd met de onweerlegbare feiten uit het IPCC rapport. Rutte kan dan wel roepen dat het betaalbaar moet blijven.
    Maar dit is typisch de conservatieve neo-liberale ideologie die de facto verantwoordelijk is voor de huidige alarmerende klimaatcrisis. Het is ridicuul te veronderstellen dat hetzelfde economisch bevoorrechte systeem dat al een halve eeuw geleden wist, uit eigen geheim onderzoek, wat de klimatologische gevolgen zouden zijn, nu via haar lobbyisten een positieve bijdrage zullen gaan leveren aan Green New Deal maatregelen. Het meest illustrerende voorbeeld in deze hypocrisie is het beleid van Amerikaans president Joe Biden. Een mega investeringen plan in o.a. aanpak van klimaatverandering ter waarde van 3.5 miljard Dollar voorziet in stimuli in de automobiel sector ten behoeve van elektrisch rijden, de aanleg van Solar parken en stop op olie pijpleidingen.
    Tegelijkertijd geeft de regering Biden zo’n 2000 vergunningen af om op federaal land te boren naar olie en gas. Dit heeft een politieke achtergrond, te diepgaand om hier te behandelen.

    Wat zij Pinokkio Rutte ook weer? ‘’Het moet wel betaalbaar blijven’’. Bedoeld hij dat de subsidie op de luchtvaart betaalbaar moet blijven? Dat de gehele maatschappij: de burger, het MKB, de sociale voorzieningen, cultuur, maatschappelijk werk, gezondheidszorg en facilitaire diensten moeten gaan bloeden om het wapperende herboren VOC vaandel maar in top te houden? Klein polderland maar tot de lippen boven water te houden om Schiphol niet te laten verzinken. Om in de laatste hubs te voorzien.

    Een kapitalistisch massa consumptie verdien systeem, verantwoordelijk voor de klimaatcrisis, mogen we niet de oplossing voor het door haarzelf voortgebrachte crisis overlaten. Daar zal de politiek nu plaats moeten maken voor wijze wetenschappers met executieve macht. In elke sector zal de uitstoot van CO2 serieus teruggebracht moeten worden. Inclusief de luchtvaart. De schandelijke minachting van China voor de crisis, dat naar mediaberichten elke dag een nieuwe kolencentrale in werking stelt, moet onmiddellijk een vliegverbod van- en naar het land als drukmiddel tot gevolg hebben. Jammer voor de toeristenbrance. Die heeft in de Coronatijd al leren leven met het gemis.

    Het nieuws bericht deze dagen veel over de gevolgen van de zeespiegelstijging en de impact op Nederland in de komende eeuw. Er is consencus onder vrijwel alle gerenommeerde wetenschappers dat de afsmelting van landijs op Groenland en Antartica onomkeerbaar is. Het tipping point is overschreden. Dat betekend enorm investeren in dijkverhoging en andere maatregelen. Waar valt dat geld te halen? De luchtvaart. Alle subsidies afschaffen en belasting op kerosine en vliegtickets. Laat vliegen maar weer net zo exclusief worden als in de tijd van reizen per diligence. Het ontwikkelen van een nieuw vliegtuig voor groot vervoer kost 5 tot 15 miljard Dollar. Van digitaal ontwerp tot eerste proefvlucht. Dan is het onbestaanbaar dat passagiers voor 35 Euro van Schiphol naar Barcelona vliegen. Terwijl de Nederlandse staat miljarden aan EU subsidie voor de aanleg van HSL bewust heeft laten schieten. Ironisch genoeg rijden er nu in Spanje HSL treinen (betaald uit EU geld) waar drie passagiers en een hond in zitten. Begin deze eeuw aangelegd als prestigeproject onder toenmalig president Aznar.
    Ingenieursbureau Royal Haskoning DHV heeft uit onderzoek aangetoond dat jaarlijks 130.000 vluchten op Schiphol kunnen vervallen bij een beter HSL netwerk. In dat geval kan de keuze van de reiziger voor spoor stijgen van 27% naar 65%. Bovendien scheelt het jaarlijks bijna 1 megaton CO2.
    Zonder aorta uit de portemonnaie van de burger zal de KLM verdampen tot een vluchtige nuance in het korte bestaan van de mensheid. Natuurlijk is dat erg voor iedereen die financieel afhankelijk is van de sector. Maar Nederland heeft eerder zware offers gebracht. Denk aan de Limburgse kolenmijnen. Het failliet van Fokker, van de NSM en ADM in 1984 en werkspoor diesel. Allen eens zuilen onder de economische basis. Maar op termijn onhoudbaar. Onbetaalbaar. Al sinds het eind van de vorige eeuw regeert het neo-liberale economische model met een hang naar nationalisme waarin multinationals via belasting truukjes miljarden onthouden aan de staatskas. Wat weer gecompenseerd wordt met de btw belasting naar 21% op de meeste consumptiegoederen. Het is te absurd voor woorden dat iemand voor minder geld naar zuid Europa vliegt dan dat u moet betalen aan de dierenarts om uw hond of kat te laten genezen.

    Alle hoop is gevestigd op een nieuw kabinet. En de klimaattop Cop26 in Glasgow in november.
    Dat uit de formatie en het overleg maar een progressieve doortastende visie en aanpak mag komen.
    En heilige vliegers maar eindelijk eens gekortwiekt worden.

    2
  2. Loek

    Wat mij betreft mag deze site het portaal worden betreffende vliegtuigoverlast. Als toevoeging bijvoorbeeld de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen (chat). Wie weet komen er gezamenlijke acties uit voort.

    1
    • Ik vrees dat alleen de gang/meerdere gangen naar de rechter ons echt zullen gaan helpen. Maar we kunnen ook nog hopen op het effect van de site vliegherrie.nl. Want wie weet wat het effect is, wanneer parlementariërs zich eens goed laten informeren over de vreselijke overlast die de luchtvaart veroorzaakt, met bijbehorende gezondheidsproblematiek. Maar ik ben het met je eens: het zou een enorme meerwaarde hebben wanneer we in staat zouden zijn gezamenlijk actie te voeren. Want ‘woon je er niet, dan heb je geen idee’ – en het is echt nodig dat we dit immense probleem duidelijk maken aan ‘de buitenwacht’…

      2
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Goed plan en hebben we gelijk doorgegeven! En zie: ingelogde gebruikers kunnen via Telegram meedoen aan een groepschat!

  3. J.M. Janbroers

    Waarom wordt er zo weinig over het Torentje van Rutte gevlogen? Niet eerlijk vind ik!

  4. B. van Marlen

    ‘Gezien de inhoud van al deze meldingen is het onbestaanbaar dat ’s lands politiek de minachting van tienduizenden burgers rond vliegvelden laat voortbestaan.’

    Als het aan partijen als de VVD ligt, dan gaat men gewoon door op de oude voet. I&W wil immers verdere groei. Het IPCC-rapport dat gisteren uitkwam laat de waanzin van dit streven zien, zonder de idiote herrie in beschouwing te nemen. Dit gedrag is niet anders dan crimineel. En de verantwoordelijken moeten aansprakelijk worden gesteld!

    PS: Ik heb wat tips doorgegeven om invoeren te vergemakkelijken:

    1. Laat keuze op Geluid of andere oorzaken weg, immers herrie geeft dit al aan.
    2. Zorg dat er gemakkelijk meerdere klachten (vaak zelfs al om de minuut!) voor elk tijdstip kunnen worden ingevoerd voor dezelfde datum. Met NeXtGen navigatie kan het totaal PER UUR oplopen tot 51 (namelijk om de 70 s).

    2
  5. Hugo Timmer

    Uitstekende, makkelijk toegankelijke site die via een aantal zoekfuncties een zeer goed beeld geeft van waar en wanneer de luchtvaart in Nederland overlast geeft. Die info is ook goed op gemeenteniveau met de lokale politiek te bespreken!

    2
  6. C.

    👍 bedankt.

Geef een reactie

Translate