Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

De parallel tussen roken en vliegen

Professor Fulco van der Veen ziet duidelijke overeenkomsten tussen hoe regeringen vroeger omgingen met roken en nu met vliegen (foto: screenshot video Platform Vliegoverlast Amsterdam)

(leestijd ongeveer 2 minuten)
4.7
(24)

In alweer de dertiende video van professor Fulco van der Veen van het Platform Vliegoverlast Amsterdam beschrijft hij luchtvaart als een slopende ziekte. De emeritus hoogleraar analyseert de sector op Cruijffiaanse wijze.

Deel op XDeel op Linkedin

“Iedereen vindt iets van het luchtvaartbeleid. De meningen, opinies en rapporten buitelen over elkaar heen en aan het eind van de dag zie je door de bomen het bos niet meer”, constateert Van der Veen. “In zo’n situatie heb je Johan Cruijff nodig.”

Cruijff had de pech verslaafd te zijn geweest aan roken en dat heeft zich gewroken. We kunnen het niet meer navragen, maar hoe zou hij een relatie leggen tussen roken en vliegen? De professor zoekt het antwoord aan de hand van een stukje geschiedenis en twee foto’s.

Kop in het zand
De kern van zijn boodschap is dat regeringen de impact van roken op de gezondheid kenden en lange tijd niets deden. Luchtvaart schaadt het leven van mensen ook en opnieuw steken de verantwoordelijken de kop in het zand en doen zij niets om schade te voorkomen, zo vertelt Van der Veen in zijn video.

Al in 1950 werd overtuigend bewezen dat roken leidt tot longkanker en medicus Van der Veen is duidelijk in zijn element als hij verhaalt over de onderzoekers van toen. Maar uiterst kritisch wordt hij als hij laat zien hoe tot in 2012 de minister van Volksgezondheid beweert dat iedereen zelf moet weten of hij wil roken.

“Al dat gepolder rondom roken – denk aan de stichting Stivoro met ‘tabaksontmoedigingscampagnes’ – zette nauwelijks zoden aan de dijk en tot op heden blijven mensen doodgaan aan longkanker door nicotinegebruik. Cruijff incluis.”

Overleg zinloos
Het gepolder in de Omgevingsraad Schiphol was net zo goed tot mislukken gedoemd. De luchtvaartsector wil maar één ding: groeien. De overheid zal in het publieke belang duidelijke grenzen moeten stellen, vindt Van der Veen. “Overleggen met de sector is zinloos.”

Ging het bij roken nog om de gezondheid van het individu en zijn of haar directe omgeving, bij teveel vliegen zijn we straks allemaal de klos. Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 24

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ROBERT C. VAN WANING

    Helemaal eens met Henk Visser. Alle oorzaken van alle crises waarin wij ons nu bevinden, waren al ruim 50 jaar bekend.

    Dat de marktkrachten toch in staat waren om het steeds te winnen van wetenschap en gezond verstand leert ons dat het vertrouwen in het heil van marktwerking te groot is geweest.

    De markt heeft een tegenmacht nodig in de vorm van een democratie die zich niet óók door de markt laat sturen maar door wetenschap, gezond verstand en eerlijk debat.

    2
  2. Henk Visser

    En dit geldt voor zoveel sectoren. Al een halve decennia geleden hebben Amerikaanse oliemaatschappijen onderzoek laten doen naar de impact van fossiele grondstof verbranding.
    De uitslag van dat onderzoek bleef 40 jaar in de lade verborgen en kwam pas boven water na degelijk journalistiek onderzoek. Monsanto was verantwoordelijk voor de schadelijke stoffen in haar kunstmest en werd voor $63 miljard overgenomen door Bayer in 2018. Een van de slechtste corporate deals in de geschiedenis. Slechts enkele weken na de overname verloor Bayer drie rechtszaken i.v.m. aanklachten tegen Monsanto m.b.t. het product Roundup. Een onkruidverdelger dat kanker veroorzaakt. Kosten: $ 190 miljoen. In totaal zijn 18.400 aanklachten ingediend.
    Chemieconcern DuPont is de producent van o.a. teflon. Het bekende wondermiddel dat waterafstotend is en in anti-aanbak pannen wordt verwerkt, maar ook in kleding en duizenden andere producten. Onderzoek heeft uitgewezen dat ook teflon schadelijk voor de gezondheid is. Inmiddels heeft al ruim 90% van de wereldbevolking de microplastics in het lichaam.

    De overeenkomst tussen de schadelijkheid van roken en fossiele verbranding is hiermee duidelijk.
    De gevolgen waren al lang bekend. Zoals dat met veel producten het geval is. Slechts de druk van de anti-rook lobby heeft voor een maatschappelijk sociale ommekeer gezorgd. Er bestaat geen anti luchtvaart lobby met directe telefoonlijnen naar Den Haag. De belangenverstrengeling is te groot.

    Van der Veen heeft gelijk als hij zegt dat overleg met de sector zinloos is. Zelfs overleg met de politiek is zinloos zolang er niet een kabinet komt met een minister voor milieu en klimaatzaken.
    Een kabinet dat Nederland niet meer regeert als een BV maar welzijn op een even hoog platform tilt als welvaart. Een regering die de dappere stap durft te zetten door te erkennen dat klein polderland te klein is voor utopische fantasieën over een luchthaven die moet meeconcurreren met de grootste ter aarde. Ten koste van alles. Letterlijk ten koste van alles. Inclusief leven.

    1

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate