Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Klimaat

Nieuwe vliegtuigen 2020 goed voor 600 megaton CO2

foto: Paul Brennan via Pixabay

Vliegtuigfabrikanten Boeing en Airbus hebben voor het eerst in de geschiedenis inzicht gegeven in de klimaatimpact van hun producten. En dat is schrikken: zelfs het relatief kleine aantal vliegtuigen dat in crisisjaar 2020 werd afgeleverd, stoot gedurende de levensduur 600 megaton CO2 uit. Dat is drieënhalf keer zoveel als heel Nederland (inclusief Shell).

Heel Nederland stoot nu per jaar 180 megaton CO2 uit. Boeing en Airbus hebben dan ook een enorme impact op het klimaat, temeer omdat 2020 een absoluut dieptepunt vormde in de verkoop van commerciële straalvliegtuigen.

Topman Dave Calhoun van Boeing stelt dat zijn bedrijf hard werkt aan het terugdringen van de emissies. Volgens hem moet iedere nieuwe Boeing vanaf 2030 voor 100 procent kunnen vliegen op alternatieve brandstoffen.

Dagdromen
Of dat ook gebeurt, hangt af van de beschikbaarheid van dergelijke brandstoffen. Vooralsnog worden die slechts op laboratoriumschaal in minieme hoeveelheden geproduceerd. Ter illustratie: de 500 liter kunstkerosine die KLM enkele maanden geleden bijmengde op een vlucht naar Madrid, kostte anderhalf jaar de tijd om te produceren.

Het verbranden van alternatieve brandstoffen levert overigens net zo goed CO2-uitstoot op. Omdat deze nieuwe brandstoffen klimaatvriendelijk geproduceerd zouden worden, mag een deel van die emissies worden genegeerd.

Biobrandstoffen worden gemaakt van plantaardige en dierlijke vetten. Planten die als grondstof dienen, hebben tijdens de teelt CO2 opgenomen, zo luidt het verhaal, en dus kan die worden gesaldeerd met de uitgestoten CO2.

Eén miljoen ton CO2 per vliegtuig
Van de uitstoot door vliegtuigen wordt ongeveer 85 procent veroorzaakt door het verbranden van kerosine tijdens de vluchten. De overige 15 procent is het gevolg van het productieproces van de toestellen.

Per vliegtuig rekenen Airbus en Boeing op ongeveer 600.000 tot één miljoen ton CO2-uitstoot over de gehele levensduur, afhankelijk van type en grootte van het toestel.

“Deze gegevens bevestigen weer eens dat het vliegverkeer een hoog prijskaartje heeft voor het klimaat en het milieu”, reageert luchtvaartspecialist Dan Rutherford tegenover de nieuwssite Reuters.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 51

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. B. van Marlen

    De gevolgen zijn niet te ontkennen, zie: https://www.theguardian.com/environment/2021/jul/30/greenland-ice-sheet-florida-water-climate-crisis. De huidige politici en CEOs zijn verantwoordelijk en moeten aansprakelijk worden gesteld.

  2. ir. B. van Marlen

    Het verbranden van alternatieve brandstoffen levert overigens net zo goed CO2-uitstoot op. Dit blijft juist en het verbruik ervan zorgt er alleen voor dat de emissies door zgn. ‘klimaatvriendelijk produceren’ iets worden verlaagd, als hiervoor opgeslagen CO2 uit andere bronnen wordt gebruikt. Ten onrechte claimt men gunstige klimaateffecten hiermee. Het is het zoveelste sprookje dat deze sector vertelt. De enige echte reductie zou door luchtvaartkrimp ontstaan!

    1
    • Rob van der Wel

      En zoals elke fabrikant rekent men met de nieuwstaat van het product en niet met de ongunstige waarden door slijtage en verlengen van de levensduur. Deze cijfers zijn in het echt dus nog veel hoger.

      1

Geef een reactie

Translate