De Europese Unie werkt aan accijnsheffing op vliegtuigbrandstof. Dat is een hoopvolle ontwikkeling, maar er zitten teveel manco’s aan de voorgestelde regels.
Voor de invoering van de kerosine-accijns heeft de EU maar liefst tien jaar uitgetrokken. Dat duurt veel te lang, zeker als in 2030 de emissies met 55 procent moeten zijn teruggebracht.
Ook is het tarief veel te laag. De unie start met een nultarief en komt na tien jaar niet eens in de buurt van de accijnzen die worden geheven op benzine en dieselolie.
Schandalig
De heffing gaat volgens de huidige plannen niet gelden voor vrachtvluchten, privé-jets en pretvluchten. Milieuorganisaties vinden deze uitzonderingen ronduit schandalig.
De vrijstelling voor vrachtvluchten is het gevolg van de zware lobby van bedrijven als DHL, Fedex en UPS. Zij kwamen eerder ook al in opstand tegen een verzwaring van het Europese handelssysteem voor emissies (ETS).
Ronduit onbegrijpelijk is dat privé-jets ook worden uitgezonderd. Deze toestellen worden alleen gebruikt door de allerrijksten en veroorzaken per passagier heel veel uitstoot. Juist deze groep kan de accijns makkelijk opbrengen en zou moreel gezien niet mogen worden ontzien.
Gratis rechten
De gratis uitstootrechten die vliegmaatschappijen nu ontvangen in het ETS-systeem moeten volgens de nieuwe voorstellen gereduceerd worden en uiteindelijk verdwijnen.
Dat systeem functioneert op dit moment als een schaamlap voor de enorme uitstoot van de luchtvaartindustrie. Via ETS krijgt de sector veel van deze rechten gratis en hoeft maar een klein deel te worden betaald. Dat is niet effectief in de strijd om de klimaatdoelen te halen.
Het afkopen van emissies kan volgens deskundigen beter worden vervangen door een heldere grens aan de uitstoot, en een stop op de veelvuldige en hoge subsidies aan de sector.
Waarschuwing
Zij waarschuwen de Europese Unie ook tegen het integreren van de door de sector zelfbedachte Corsia-regels. VN-agentschap ICAO, beter bekend als de internationale lobbykoepel van de vliegindustrie, bedacht dit weinig ambitieuze plan om de uitstoot te verminderen via ‘offsetting’, het betalen van andere sectoren om de uitstoot van vliegtuigen te compenseren.
Corsia wordt over het algemeen dan ook beschouwd als ‘greenwash’: aan de uitstoot doet het vrijwel niets, maar de bedrijven kunnen er wel mooie sier mee maken.
Frans
Ik mis links naar de bron waar je het artikel kunt controleren op juistheid en eventueel verder kunt speuren. Zoals wat de politieke partijen in het EP er over zeggen.
A. Dokter
Als het voor de gewone burger zou zijn dan was het gisteren al ingevoerd. Heel die bende is zo corrupt als de neten.
Bastiaan
DHL wel goed bezig met elektrisch door de buurt, maar wel lobbyen tegen kerosine accijns. Heeft DHL wel echt duurzame ambities?