Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Vraagtekens rond afkoop omwonenden door Rotterdam Airport

Directeur Ron Louwerse van Rotterdam Airport beloofde bij BNR burgers in de omgeving gratis stroom (foto: Schiphol Groep)

Eerder deze week presenteerde Rotterdam Airport een heuse ‘lach of ik schiet’-show met demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in de hoofdrol. Het vliegveld gaat een groot zonneveld openen, maar vergiste zich hier en daar in de opbrengsten ervan. Een deel van die opbrengsten was door directeur Ron Louwerse aan omwonenden beloofd, maar over die toezeggingen zijn nu twijfels ontstaan.

Dat blijkt uit antwoorden aan een redacteur van het regionale nieuwsprogramma De Late Avond.

Directeur Ron Louwerse stelde bij BNR dat de elektriciteit van het zonnepark zou worden geleverd aan omwonenden om ze ‘af te kopen’. Hoeveel huishoudens worden straks afgekocht en hoe gaat dat in zijn werk?
De term ‘afkopen’ heeft een wat negatieve klank, dit is meer om de mogelijkheid te geven om de zonnestroom met bijbehorende garantie van oorsprong via Eneco te leveren aan direct omwonenden.

Van de jaarlijkse productie van circa 14 gigawattuur (GWh) gebruikt de luchthaven circa 4 gigawattuur. Circa 10 gigawattuur zal dus beschikbaar zijn voor gebruik bij innovatieve projecten en voor de directe omgeving. Als de 10 gigawattuur geheel naar de omgeving zou gaan, is dat genoeg voor 2500 huishoudens.

De directie gaf aan synthetische kerosine te gaan maken met de stroom. Hoeveel kilogram kerosine kan er worden gemaakt met de opbrengst van het zonnepark. Immers: voor één kilogram kerosine is ongeveer 60 kilowattuur groene elektriciteit nodig.
Inderdaad uitgaande van die hoeveelheid mag duidelijk zijn dat het niet om grootschalige productie gaat van synthetische kerosine. We hopen met de opgedane ervaringen de productie elders op te schalen.

Directeur Louwerse gaf aan dat men er ook de elektrische vliegtuigen mee willen opladen. Hoeveel van die ladingen zijn er dan mogelijk?
Dat hangt helemaal af van het type vliegtuig. Vooralsnog gaat het om een tweezitter.

Kunnen alle plannen wel worden uitgevoerd met die 4 GWh?
Nee, zeker niet. Wij vinden het belangrijk RTHA aan te kunnen merken als energieleverend vliegveld. Overschotten worden ingezet op innovatieve projecten en voor gebruikers in de omgeving.

Grote woorden van Louwerse
Tot zover de aanvullende informatie van een ingehuurde woordvoerder van het Rotterdamse vliegveld. Ondanks de grote woorden van directeur Louwerse is vooralsnog volledig onbekend hoeveel stroom er daadwerkelijk beschikbaar zal worden gesteld aan de zwaar gehinderde burgers rond zijn vliegveld.

Een eenvoudig rekensommetje leert ons verder dat met de in totaal 10 GWh verwacht overschot aan groene stroom er jaarlijks zo’n 160.000 kilogram aan alternatieve vliegtuigbrandstof kan worden geproduceerd. Dat is 3000 kilogram per week.

Nog geen uur vliegtijd
Een Boeing 737 – een veelgebruikt toestel op Zestienhoven – verbrandt ongeveer 2200 kilogram per uur. Met de weekproductie kan dan één zo’n vliegtuig nog geen anderhalf uur vliegen. Als de plannen slagen.

Maar zoveel zal er niet kunnen worden geproduceerd. Immers heeft directeur Louwerse ook omwonenden beloofd gratis groene stroom aan te bieden. Dat gaat ten koste van de productie van kunstkerosine.

De 10 GWh zijn volgens de woordvoerder goed voor 2500 huishoudens. Hoeveel huishoudens gaan er straks echt profiteren van de belofte van Louwerse?

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 31

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ad

    Pas op, met kennis van zaken en daarop gebaseerde berekeningen haal je al die leuke vluchtsprookjes maar onderuit! Over groene kerosine, groen electrisch vliegen, groen afkopen, groene waterstof en nog meer van die greenwash praatjes.

  2. Reinvanvliet

    Zestienhoven, levert ook een bijdrage in het groene energiesprookjesbos!

  3. 10x meer CO2 uitstoot door kunstkerosine

    1 kg kerosine levert bij verbranding een CO2 uitstoot op van 3.362 gram.
    Om die ene kilo kerosine met groene elektriciteit te maken is 60 kWh nodig.
    Die 60 kWh worden niet op het net gezet, maar er juist vanaf gehouden. Omdat die 60 kWh op het net wel nodig zijn worden deze fossiel opgewekt. Dit onontkoombare verschijnsel heet verdringing.
    Dat levert per kWh een CO2 uitstoot op van 556 gram.
    60 kWh leveren dus per saldo 60 x 556 gram is 33,4 kg CO2 uitstoot op.

    We krijgen dus met kerosine van groene stroom in plaats van de huidige uitstoot van 3,4 kg een uitstoot van 33,4 kg. Dat is maar liefst 10x zoveel uitstoot.

    Dit zijn de rampzalige gevolgen van misbruik van duurzaam opgewekte energie voor het verkeerde doel.

    En nog veel erger, Nederland wordt voorbereid voor een ‘waterstofeconomie’. Onder het mom van verlaging van de CO2 uitstoot, wordt er gepleit voor meer en grotere electrolysers.
    De in Rotterdam geplande electrolyser van 250 MW zal verantwoordelijk worden voor bijna 900.000 ton extra CO2 uitstoot per jaar.
    Wim Schermer

Geef een reactie

Translate