Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Noodkreet uit de ‘hel van het noorden’

In dorpen als Assendelft 600 vliegtuigen per etmaal over de woonwijken (foto: Gerhard G. via Pixabay)

Burgers in de ‘hel van het noorden’, het gebied boven het einde van Schiphol’s Polderbaan, uitten een noodkreet richting de provincie Noord-Holland. Zij krijgen ieder jaar 220.000 vliegtuigen over hun dak, gemiddeld 600 per dag.

Schiphollen is een officieel Nederlands werkwoord – een werkwoord waar het leed van twee miljoen burgers achter zit. Dat er nog steeds in de geest van dit werkwoord wordt gehandeld door zowel het ministerie van Infrastructuur als het bedrijf met die naam, maakt boos. Wij vinden dat wij daartegen beschermd horen te worden.

Sprookjes van Schiphol
Schiphol-baas Dick Benschop verkondigde 2 juni in de raad van Aalsmeer “dat er aan minder hinder gewerkt wordt” en bij Buitenhof verklaarde hij dat hij “goed bezig” was.

Wij betwisten dit ten zeerste, aangezien de Luchtvaartnota en de Luchtruimherziening voorsorteren op groei, en de Polderbaan daartoe al met nieuwe naderingssoftware is uitgerust. Om de twee minuten een vliegtuig – echt schadelijk – wordt straks: elke 70 seconden! Daarmee wordt onze nu al drukstbevlogen regio de hel van het noorden.

Gezondheid nog verder onder druk
Maar hoe kan het eigenlijk, dat dit bedrijf slechts afgerekend wordt op aantallen gehinderden? En waarom worden die aantallen gehinderden kunstmatig laag gehouden? Hoezo mag ‘dun bevolkt gebied’ gewoon alle lasten dragen? Hoezo behandelt het Ministerie van Infrastructuur zaken rond onze gezondheid in plaats van VWS? Heeft niet elk individu evenveel recht op gezondheid? Kwesties waarvan wij de relevantie tot u willen laten doordringen.

Ongelijkheid
Wij insprekers wonen in Uitgeest en Assendelft en daar speelt de bochtstraal om Uitgeest. Wil Spaanderman is er blij mee – hier geeft het juist meer hinder. Dat wij ook nog de Zwanenburgbaan hebben, telt niet mee. Omdat hier minder mensen wonen heeft Schiphol op papier minder gehinderden. Terwijl wij als individu lijden, is het voor het bedrijf perfect geregeld!

Arme burgers uit Zaanstad: die hebben pech, omdat Zaanstad nauwelijks zichtbaar is. Zaanstad komt in het ‘minder hinder’-verhaal van Schiphol niet eens voor. Maar heeft niet elke burger evenveel recht op een gezond bestaan? Valt die ongelijkheid te rijmen met artikel 1 van de grondwet? En met artikel 21, dat ‘bescherming van ons leefmilieu’ vereist?

Onzichtbaar maar groot leed
De media berichten slechts zelden over ons, maar plaatsen wel juichverhalen over innovatie in de luchtvaartwereld, die bol staan van ‘greenwashing’.

Terwijl er krimp zal moeten komen, omdat we afstevenen op een klimaatcatastrofe, komt de luchtvaart met sprookjesoplossingen. Maatregelen om te vliegen nemen ons de broodnodige groene energie af, zijn te duur of kosten teveel landbouwgrond.

Wij vinden dat een overheid, een provinciebestuur en de gemeentebesturen goed op de hoogte horen te zijn van het ‘leed dat Schiphol heet’. Dat burgers bescherming nodig hebben. Wij mogen niet de dupe zijn van de spelletjes die er gespeeld worden. Die kosten ons namelijk gezonde levensjaren.

Wij willen dat Schiphol wordt bestuurd op basis van openbare feiten die kloppen. Dat willen wij samen met u als politici oppakken. Burgerparticipatie op basis van joint fact finding. Zodat we vanzelf tot de enig juiste conclusie komen: krimp van Schiphol is onontkoombaar.”

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 82

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

13 Reacties

  1. Ad

    Naar het voorbeeld van de rechtszaken van Urgenda tegen de staat en Milieudefensie tegen Shell mag er wat mij betreft een nieuwe zaak komen tegen de personen (we kennen ze heel goed) achter de mensenrechtenschendingen (herrie, dodelijke luchtvervuiling, onveiligheid etc.) door de luchtvaart. Opsluiting onder de starbaan, zoals Van Marlen voorstelt lijkt me een heel praktische en effectieve eis bij zo’n rechtszaak.

  2. Marry

    Een recente brief aan de Zaanse wethouder met dezelfde grote zorg over groei geluidsoverlast in Assendelft, wordt door het Klant Contact Centrum van de gemeente afgedaan met het antwoord ‘dat we ons geen zorgen hoeven te maken want de gemeente weet ervan’. Inmiddels denderen de zwaarste vliegtuigen op soms minder dan 600 mtr hoogte van en naar Schiphol, recht over ons huis, altijd prijs. Maar gelukkig is de gemeente Zaanstad op de hoogte en laten het dus gewoon gebeuren.

  3. Pepijn

    Vliegherrie is een menserechten schending. Net zoals het moedwillig slopen van het klimaat.
    De vliegherrie terreur is overal aanwezig in een straal van minstens 100 km rond schiphol. Hier (Nederhorst den Berg) bulderen ze zeer regematig over met waardes van 70 – 80 dBa.

  4. Frank Goppel

    In vrijwel alle hoeken en gaten in West Nederland is er sprake van veel vlieghinder door startende en dalende vliegtuigen van en naar Schiphol.

    Pakweg driekwart van deze overlast veroorzaakt wordt door slechts een kwart van de vliegtuigen. Dat heeft weinig tot niets te maken met de onderlinge verschillen o ingeluidsprestaties van de toestellen maar is uitsluitend een gevolg van hinderlijke lange wachtrijen in de lucht, veel heen en weer vliegen, rondjes draaien, onnodig lang en laag oplijnen en merkwaardige vliegmanoeuvres boven steden en natuurlijk hinder ’s nachts. Stuk voor stuk veroorzaakt door gebrek aan capaciteit van de luchthaven en het luchtruim boven de Randstad
    en direct daarbuiten.

    Coronatijd heeft laten zien dat er lange tijd op een veel lager en acceptabeler niveau is geopereerd. De prognoses zijn dat het aantal zakelijke vluchten blijvend met ongeveer 20% afneemt. Wanneer men ook weet te bereiken dat ook het aantal vakantievluchten met het zelfde percentage afneemt ten opzichte van 2019 en ook het het vrachtverkeer terugkeert naar het niveau van voor Corona is er al heel veel gewonnen.

    Het vergt buitengewone stuurmanskunst voor de vliegindustrie om daarbij het verdienvermogen van de luchthaven en vliegmaatschappijen overeind te houden of te verbeteren.
    Die stuurmanskunst ontbreekt al jaren bij bestuurders en overheden zoals wij weten en er is veel hulp en druk van buitenaf nodig om het roer om te krijgen.

    En is het niet langzamerhand tijd geworden om ook de ambitie van SchipholWatch aan te scherpen en de doelstelling tegen verdere groei te verruilen voor een streven naar stevige, duurzame en toekomstbestenidge krimp van onze nationale luchthaven?

  5. Bas van den Born

    En dan nog die baan wissels, van landing naar start, genoemd in de ovv rapporten. Levensgevaarlijk.
    De polderbaan gbruiken voor vertrek, met gebruik van de-rated thrust veroorzaakt onnodig herrie en vervuiling, maar ook over de IJmond

  6. NB

    Mee eens! Ook hier in Castricum dezelfde ervaring. Woede en machteloosheid voel ik. Volgens mij moeten we onze stem luider doen klinken. Ik vrees het moment dat de Polderbaan volledig actief is . Tot nu toe hadden we vanwege werkzaamheden en en de aanleg van het onvolprezen nieuwe landingssysteem betrekkelijke rust. Hoewel ik met Explane toch ook meerdere keren 84 db heb gemeten. ( hoezo stille vliegtuigen) Tijd voor een juridische procedure?

  7. Nicolet Mensink

    Ik leef met alle reacties mee! Maar hoe stoppen we het? Mensen blijven toch vliegen, beginnen zich nu wel te verontschuldigingen dat ze weer in een vliegtuig stappen!
    Ik merk ook dat “ men” nog steeds gelooft in het economisch belang van Schiphol. Hoe krijgen we daar verandering in?

  8. Haes

    @ kees kielen. Hier precies dezelfde ervaring. In 81 vertrokken uit hoofddorp vanwege de vliegherrie. Ook toen al de standaard verhalen: “de vliegtuigen worden stiller”.
    In heiloo dachten we ver genoeg van schiphol te zitten. De laatste 5 jaar heeft schiphol ons hier echter ook al weer ingehaald. Op 600m hoogte komen ze over. Nou dan zijn ook “stille vliegtuigen” niet stil. Iedere 1-2 minuten als het tegenzit. Uren per dag. Ja hoor, er is duidelijk ruimte voor groei ….
    En dat gebeurt op 50 km van schiphol… !Waar moeten we nu naar toe verhuizen en wanneer worden we daar dan door schiphol ingehaald?
    Groei van schiphol is gekkenwerk. Schiphol is al veel te groot voor dit land en wordt een steeds grotere bedreiging voor de gezondheid van honderduizenden burgers. Bestuurders hebben dit laten gebeuren en zijn overwegend doof en blind. Het is tijd voor de rechter.

    • Janet

      Haes, NB,
      Wij wonen ook in Heiloo, ver van Schiphol zou je denken. Omringd door prachtige natuur. Maar als de Polderbaan in gebruik is, is het weinig genieten. De enorme herrie overstemt alles, zelfs in je eigen huis!

      Als de overheid haar burgers niet beschermd, is een stap naar de rechter dan inderdaad een optie?
      Ik weet dat er procedures zijn gestart op grond van mensenrechten, maar ik vraag me af of het mogelijk is door bewoners procedures te starten op grond van gederfd woongenot?

      Je kunt je, als bedrijf, toch niet verrijken ten koste van een groot deel van de (gezondheid) bewoners van West Nederland?

  9. Kees Kielen

    Dit is de reden waarom ik al in 1991 uit Assendelft ben vertrokken. Ik werd gek van die vliegtuigen. IK ben toen heerlijk rustig in Dronten in Flevoland gaan wonen. Nu dreigt precies het zelfde te gebeuren met Lelystad airport. we wonen weer precies in het verlengde van de landingsbaan, op vrijwel de zelfde afstand. Ben je dan nergens meer veilig voor de vlieg terreur?

  10. In wezen zijn zowel Uitgeest als Zaanstad het slachtoffer van de idiote luchtvaartgroei. De ‘Polder-baan’ heb ik niet voor niets de ‘Leugenbaan’ genoemd. Weet u het nog: ‘het is gebleken, dat groei kan met minder hinder’, scheef men in 2000? Ik had het toen al door na lezen van de startnotitie Schiphol 2003.

    Er is NIETS veranderd sindsdien, alleen mooie woorden van de opeenvolgende luchtvaartbobo’s gesteund door de regering. Een vaste bochtstraal om Uitgeest zou ons inderdaad wat helpen, maar dupeert weer anderen, want dit land is eigenlijk te klein voor zo’n grote luchthaven. Zo worden we tegenover elkaar uitgespeeld.

    Men mag in dit land mensen in een rustige omgeving een normaal gezond leven onmogelijk maken, dat recht heeft men voor zichzelf gecreëerd. Ik heb er in vele stukken en presentaties voor gewaarschuwd, maar men keek me stom aan!!! Zelfs aantonen, dat de overheid liegt met zijn beweringen lijkt niet te helpen.

    Dit volstrekt onethische gedrag komt voort uit het feit, dat men totaal niet weet wat het betekent om onder zo’n vliegbaan te wonen. Dan verhuis je toch, je moet niet zeuren! En dan maar hopen dat een ander zo gek is om daar wel te gaan wonen, en je eigen ethisch besef maar overboord zettren.

    Intussen vliegt men (Singapore Airlines) met zware 747-s in het holst van de nacht (03-04 h) met 65-75 dB(A) over ons heen, dit alles binnen de normen! Want ‘cargo’ is zo belangrijk voor de economie. Ook gaan de tieners weer massaal hun eindexamenfeest in Spanje en Portugal vieren, voor een habbekrats, en nemen ze straks weer een coronavariant mee terug. Moet kunnen, toch?!

    Ik zou graag een aantal mensen opsluiten in een heropvoedingskamp aan de voet van die vervloekte baan, zodat ze eindelijk doorkrijgen wat dit inhoudt. Kandidaten te over zou ik denken. U kent ze ook wel.

    Oh ja, ik ben teveel een ‘activist’ om deel te nemen aan een expertgroep vliegtuiggeluid meten en berekenen. Want het is niet de bedoeling dat de waarheid naar boven komt.

    • Klaar

      Respect voor u! Helemaal met u eens. Ik voel dezelfde woede.

    • O.van Eijkelenburg

      Inderdaad te idioot voor woorden. Niet alleen groeit de overlast, het komt ook voor dat je ergens gaat wonen waar echt nauwelijks overlast is. Dan, na een aantal jaren, van de ene op de andere dag komt er om de twee minuten een vliegtuig over. Of er een snelweg in een nacht is aangelegd, vlak voor je huis.
      Ook zogenaamde maatregelen, als woningen isoleren, dat scheelt wel als je binnen zit en het koud is, maar je mag toch ook wel buiten lopen, zitten, ramen open hebben?

Geef een reactie

Translate