Schiphol legt het exacte woonadres vast van gebruikers van de nieuwe herrie-en-vervuiling-voorspel-app Notifly. Het vliegveld schendt hiermee de privacy-wetten die voorschrijven dat bedrijven goede redenen moeten hebben om gegevens van burgers vast te leggen. Die redenen bestaan niet voor deze app.
Voor een adequaat gebruik van de app is het helemaal niet nodig om het precieze woonadres van de gebruiker door te sluizen aan Schiphol. Er kan eenvoudig volstaan worden met een locatiebepaling op buurtniveau om de gewenste informatie te kunnen bekijken. En zelfs die informatie hoeft niet te worden doorgegeven aan de sjoemelrekenaars van het vliegveld, maar zou in de app zelf kunnen worden bewaard.
Toch heeft Schiphol er willens en wetens voor gekozen om de privacy-gevoelige informatie op te slaan in een centrale database. Die gegevens zou het vliegveld willen gebruiken als een van de bronnen voor het eigen hinderbeleid.
‘Zeer ongewenst’
Stichting Push Uithoorn noemt dit ‘zeer ongewenst’. “Veel buurtgenoten willen helemaal geen gebruik maken van de app. Daaruit zou Schiphol kunnen concluderen bij het ontwikkelen van hinderbeleid dat het in die buurten wel meevalt met de hinder.”
Volgens Push bepaalt Schiphol bovendien zelf welke gegevens wel of niet worden meegenomen en hoe deze geïnterpreteerd en gepresenteerd worden aan de minister. “Niemand houdt daar toezicht op. De gegevens die zo’n app oplevert zijn niet representatief en mogen dus nooit voor beleid worden gebruikt.”
Dat het volledig overbodig is om het woonadres van gebruikers van de app door te sluizen aan Schiphol, blijkt uit het gebruik van locatiegegevens door de app Explane van SchipholWatch. In deze app wordt weliswaar de locatie doorgegeven van de lawaaimeting, maar wordt deze opgeslagen op buurtniveau. Individuele metingen zijn zo niet te herleiden naar één specifieke gebruiker.
Broddelwerk
De eerste indruk van de nieuwe Schiphol-app is niet best. De aangeleverde informatie over het hoe en waarom van het actuele baangebruik is niet verbeterd ten opzichte van de website van het aanspreekpunt voor bewoners. Nog steeds blinken de verklaringen uit in vaagheid en bieden ze omwonenden geen enkele houvast.
Ook constateerden wij dat het getoonde ‘live’ vliegverkeer vaak tientallen seconden achterloopt op de actuele situatie en dat vliegtuigen te pas en te onpas van het schermpje verdwijnen.
Schermafdrukken zijn wel mogelijk, maar alleen zonder de actuele vlieghoogte, terwijl dat juist relevante informatie is voor het publiceren van al te laag vliegende toestellen.
Gemiste kans
Schattingen over het vliegverkeer – het primaire oogmerk van de app – blijken vandaag nauwelijks overeen te komen met het werkelijk geregistreerde vliegverkeer.
Maar de echte gemiste kans zit in het ontbreken van de mogelijkheid om het lawaai en de hoogte van overvliegende toestellen vast te leggen, zoals bij Explane. Als Schiphol echt iets zou willen betekenen voor omwonenden, zou het juist die informatie moeten gebruiken in zijn hinderbeleid.
Scepsis bij omwonenden
Schiphol zou de herrie-en-vervuiling-voorspel-app hebben gebouwd op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen. Zij is van mening dat “het voor omwonenden van groot belang is dat zij kunnen weten welke overlast te verwachten is”.
Een snelle rondvraag in ons netwerk heeft geleerd dat geen van de tientallen actiegroepen in de regio Schiphol heeft aangegeven dat zo’n app helpt tegen de overlast.
Enkele melden te hebben aangegeven dat ‘minder vliegen’ wél goed zou helpen tegen de ‘ervaren overlast’, maar dat Schiphol daar niet over wil praten.
Download de app Explane van SchipholWatch
Mike
Voor RTHA is men ook aan het polsen over de meldingsmogelijkheden. Hierover is een vragenlijst voorbij gekomen over de huidige portaal. Het zal mij niet verbazen als men de antwoorden gaat gebruiken (verdraaien) en te verwoorden naar Nottofly als de oplossing.
Schiphol staat boven de wet en wordt als een echte godfather op alle wenken bediend. Controle is nog meer macht en als controleur over de eigen middelen kunnen ze op alle fronten sjoemelen. Door gegevens te verzamelen kun je dit op een gegeven ogenblik tegen de mensen gebruiken.
Jaap de Groot
Als je niet vlak bij Schiphol woont, heb je niets aan die app. Je krijgt dan de melding “buiten het werkgebied van Notifly”. Zelfs in Muiden, dat onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan ligt en ook net binnen de 48-58 dB (A) Lden contour, krijgt men deze melding. Men gaat er kennelijk van uit dat Schiphol alleen in de directe omgeving hinder veroorzaakt.