Deze week publiceerde het gezaghebbende instituut Transport & Environment een top 10 van Europese vliegbedrijven met de meeste CO2-uitstoot. KLM staat prominent op die lijst met een uitstoot van 10 miljard kilogram CO2 per jaar.
Dat duizelingwekkende getal nodigt uit tot een paar rekensommetjes over de cadeautjes die het bedrijf krijgt van de Nederlandse fiscus.
Wat kost het tegenwoordig om zoveel CO2 uit te mogen stoten? Op de internationale carbonmarkt doet een ton uitstoot op dit moment 42 euro. Deskundigen stellen dat deze prijs kunstmatig laag is omdat veel uitstootrechten nog gratis zijn.
Een reële prijs ligt tussen de 50 en 200 euro per ton uitstoot, zo melden zij. Laten we aan de onderkant van die range gaan zitten.
KLM betaalt er nauwelijks aan mee omdat sowieso alle intercontinentale vluchten zijn uitgezonderd. In totaal gaat het om een bedrag van ruim 500 miljoen euro aan misgelopen inkomsten voor de schatkist.
Brandstofaccijns
Maar dat is nog niet alles. Om 10 miljard kilogram CO2 uit te stoten is het nodig om meer dan 3 miljard kilogram kerosine te verbranden. Immers levert iedere kilogram verstookte vliegtuigbrandstof 3,14 kilogram CO2 op.
Een kilogram kerosine heeft een volume van ongeveer 1,3 liter. De 3,1 miljard kilogram is gelijk aan 4 miljard liter.
In Nederland wordt er zo’n 50 cent accijns geheven op een liter diesel. Voor benzine is dat zelfs 80 cent. Zouden we over kerosine net zoveel accijnzen heffen als op diesel, dan zou dit op de 4 miljard liter van KLM nog eens 2 miljard euro aan extra belastingopbrengsten geven.
Opgeteld komen we zo al uit op fiscale cadeautjes ter waarde van 2,5 miljard euro. Voor KLM alleen en alleen voor KLM.
Geen OZB-belasting meer!
Ter illustratie: met dat jaarlijks niet in rekening gebrachte bedrag zou de onroerende zaak belasting (OZB) voor alle woningbezitters en alle huurders in ons land kunnen worden afgeschaft. Of de overdrachtsbelasting bij de aanschaf van een nieuwe woning.
En dan mag KLM ook nog eens gebruikmaken van het nultarief in de omzetbelasting. Daarmee hoeft het bedrijf geen btw af te dragen over de omzet, maar kan het de betaalde btw wél aftrekken.
En dan bestaat er in de luchtvaart geen ‘wegenbelasting’ of beter gezegd ‘luchtbelasting’ en vliegtuigen zijn vrijgesteld van BPM, de belasting die exponentieel toeneemt bij viezere auto’s. Gezien de uitstoot van vliegtuigen is ook dat een aanzienlijk cadeautje aan de sector.
En dan is er ook nog een substantieel deel van de piloten die de Nederlandse inkomstenbelasting omzeilt door zich – al dan niet op papier – te vestigen in het buitenland.
Wel staatssteun
Ondanks al de jaarlijks uitgereikte fiscale voordelen, hangt de onderneming nu alweer ruim een jaar aan de subsidiekraan.
Meer dan een miljard euro aan salarisondersteuning, plus 3,4 miljard aan staats (-gegarandeerde) leningen worden op korte termijn aangevuld met een kapitaalinjectie van naar verwachting een miljard euro. Géén lening, maar een onvrijwillige gift van alle mensen en bedrijven die wél belasting betalen.
Geef een reactie