Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Extra vliegverkeer leidt nauwelijks tot meer herrie – op papier

foto: Pexels via Pixabay

4.8
(47)

Groei van het aantal vliegtuigen leidt nauwelijks tot meer berekende herrie. Dit is de kern van het model van Schiphol waarmee het de geluidshinder bagatelliseert.

Deel op XDeel op Linkedin

Omwonenden weten allang dat er niets klopt van de rekenmodellen van Schiphol voor het vaststellen van geluidscontouren en -overlast. Zij ervaren steeds meer overlast, terwijl Schiphol schermt met ‘minder hinder’.

Deskundige ir Bob van Marlen ontwikkelde een rekenmodel en kan aan de hand daarvan aantonen hoe het vliegveld zijn omgeving bedonderd en de politiek voor de gek houdt.

Nauwelijks verschil
Schiphol gebruikt een berekend jaargemiddelde als maat voor de overlast, de Lden. Uit de berekeningen blijkt dat dit jaargemiddelde nauwelijks stijgt bij een toenemend aantal vliegtuigen.

De toegepaste Lden-maat stijgt bij de toename van 15.000 naar 100.000 vliegtuigen ruim 20 decibel, maar bij een verdere toename van 100.000 naar 200.000 nog maar zo’n 6 decibel. Bij nog grotere aantallen vliegtuigen stijgt de berekende overlast nog minder snel.

Haaks op perceptie bewoners
De luchtvaart wordt hier door het systeem van zelf gekozen berekeningen beloond voor steeds grotere aantallen vliegtuigen. Dat is raar en staat haaks op de perceptie van bewoners.

Het ging volgens Van Marlen al mis bij de overgang van de tot 2000 gehanteerde Kosten-eenheden, genoemd naar de bedenker professor dr ir C. Kosten, naar de gehate Lden-normen.

Die overgang had moeten plaatsvinden via het met de omgeving afgesproken criterium van gelijkwaardigheid. Bewoners zouden geen nadeel moeten ondervinden van de nieuwe rekenmethode.

Geen sprake van gelijkwaardigheid
Dat is compleet anders uitgepakt. De ‘deskundigen’ kwamen destijds uit op de conclusie dat de toen als acceptabel beschouwde 35 Ke (Kosten-eenheden) gelijkwaardig zouden zijn aan een nieuw jaargemiddelde geluidsniveau van 58 dB Lden.

Vanaf dat moment werden de geluidscontouren van Schiphol berekend en gepresenteerd voor twee waarden: 48 en 58 dB Lden. Maatregelen als preferentieel baangebruik werden voorgesteld met als gevolg een geringe toename in de Lden-waarde.

Enorme toename aantal vluchten
Daarbij werd niet verteld dat een geringe toename van Lden zou leiden tot een enorme toename van het aantal vliegbewegingen, conform de aard van deze schaal voor geluidshinder.

Overigens blijkt uit diverse bronnen dat de 35 Kosten-eenheden niet gelijkwaardig zijn aan 58 dB Lden, maar aan 55 decibel Lden. De drie decibel verschil vertegenwoordigt een verdubbeling van het geluidsniveau.

Alleen al op basis van deze foute voorstelling van zaken werd Schiphol in staat gesteld twee keer zoveel vluchten te faciliteren. Uiteraard ten koste van de bedrogen omwonenden en onder het toeziend oog van de onwetende politiek.

Download hier het rekenmodel (Excel-spreadsheet) van auteur ir Bob van Marlen om zelf de overlastberekeningen te maken

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 47

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    Lastig is dat in de Tweede Kamer niet gekeken wordt naar de inhoud van rapporten en hoe cijfers tot stand komen, maar alleen naar de reputatie van het instituut dat het rapport levert en dat er een rapport is.

  2. Bas

    Wat een handig rekenmodel, die wil ik heel graag ook kunnen gebruiken voor de emissies in de industrie, dan verkopen we alleen maar meer en grotere installaties. Verdubbeling productie is dan geen verdubbeling emissies met deze berekeningen.
    Dat kunnen de boeren ook goed gebruiken!

Geef een reactie

Translate