Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Schiphollen

Onbetrouwbaar I&W offert Oost-Nederland op aan luchtvaart

Als het aan de VVD ligt, is het binnenkort afgelopen met de rust in de verre omtrek van Lelystad (foto: Mabel Amber via Pixabay)

Een andere conclusie kunnen we helaas niet meer trekken. Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) is notoir onbetrouwbaar en haalt werkelijk alles uit de kast om de megalomane luchtvaart in ons land te faciliteren. Nu zijn de burgers in Oost-Nederland weer aan de beurt: de lage vliegroutes gaan gewoon door.

Dit blijkt uit een presentatie op 3 februari jongstleden van chef luchtruimherziening Rudy Megens van I&W op een bijeenkomst met de leden van de Gelderse Provinciale Staten. Een verslag is te lezen op de site van bewonersgroep Hoog Over Wezep.

Het is ook niet zo gek dat het laagvliegen gehandhaafd blijft, want er is vrijwel geen andere mogelijkheid voor het verkeer vanaf en naar luchthaven Lelystad dan onder het Schiphol-verkeer door te vliegen.

Benschop zit er niet op te wachten
Het alternatief zou zijn om de gehele oostelijke corridor naar Schiphol te laten vervallen. En daar zitten hoge heren als Dick Benschop natuurlijk niet op te wachten.

De lage vliegroutes zijn al vanaf het begin van de discussies een doorn in het oog van bewoners van de landelijk gelegen dorpen in Oost-Nederland. Het ministerie had bedacht dat in zo’n model het mogelijk werd om zestig kilometer van het veel te grote Schiphol nog een vliegveld te openen.

Dat dit ten koste zou gaan van het woongenot en de gezondheid van tienduizenden, mogelijk honderdduizenden mensen, dat vindt het ministerie van VVD-er Cora van Nieuwenhuizen kennelijk van nul en geen belang. Voor groei van het vervuilende business model van de luchtvaart moet immers alles wijken – zelfs het gezond verstand, zo blijkt nu.

Als sneeuw voor de zon
Inmiddels zijn er in het oosten van het land zo’n twintig actiegroepen actief tegen het invoeren van de lage vliegroutes. Burgers uit het westen van het land hebben deze clubs al meerdere keren gewaarschuwd zich niet alleen te verzetten tegen de laagvliegerij, maar vooral tegen de opening van Lelystad in het algemeen. Immers, zo weten we hier, als het vliegveld eenmaal open is, verdwijnen alle gemaakte afspraken als sneeuw voor de zon.

Dit blijkt ook nu weer – en zelfs nog voordat opening van Lelystad ook maar in zicht is. Op de bewuste bijeenkomst met de statenleden van Gelderland beweerde topambtenaar Megens doodleuk dat de laagvliegroutes nog steeds het uitgangspunt zijn. Daar is met de herindeling van het luchtruim niets aan veranderd.

Dit staat in schril contrast met de leugenachtige uitspraken van minister Van Nieuwenhuizen en andere VVD-ers zoals scheidend kamerlid Remco Dijkstra. Zij beweerden glashard en met droge ogen dat “het probleem van de laagvliegroutes was opgelost” en vonden daarin voldoende reden om als kippen zonder kop door te gaan met de onheuse openingshandelingen.

Besodemieterd door de overheid
Het gelieg en gedraai van bestuurders en parlementariërs in het dossier Lelystad is voor de gewone burger langzamerhand niet meer te harden. Keer op keer worden onwaarheden verkocht louter en alleen om burgers maar weer een paar maanden koest en zoet te houden. En keer op keer moeten diezelfde burgers er dan weer achterkomen dat ze besodemieterd zijn door de eigen overheid en politici.

Vanuit de regio Schiphol: welkom in het dossier luchtvaart. Waarin nooit iets is wat het lijkt en waarin de burger tot op heden altijd het kortste strootje trok.

Deze misstanden zijn alleen maar recht te zetten door met elkaar samen te werken en u straks op 17 maart in het stemhokje af te vragen welke overheid uw voorkeur heeft: een betrouwbare die er is voor de kleine man of vrouw of de leugenachtige overheid die vooral voordeeltjes wil uitdelen aan multinationals als Shell en KLM. Wij weten het wel, u ook?

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Dit is stemmingmakerij. Niet “bedonderd door onze overheid en onze politici.” Wees nauwkeurig. Door de VVD-minister en door het VVD-kamerlid. Er zijn in het parlement ook Kamerleden uit oppositie en coalitie die zich ook bedonderd voelen. Er zijn gemeenteraden (ook ‘overheid’ immers) die zich bedonderd voelen en zich verzetten.

    Dit dient gecorrigeerd te worden in dit bericht omdat je zo mensen ontmoedigt om te gaan stemmen. Terwijl de VVD-stemmer trouw op komt dagen, oppervlakkig geïnformeerd en gecharmeerd door de vrolijke kop van de minister-president.

    Het gaat erom dat er een andere minister moet komen. Eentje die zich niet zo ideologisch gedreven gedraagt maar die zich als een verantwoordelijke bestuurder gedraagt. Ook als dat niet past in de plannen van de eigen partij maar een consequentie is van feiten, afspraken en behoorlijk bestuur.

    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Uiteraard bekend dat er ook kamerleden zijn die de problematiek wél inzien, maar het is hier bewust zo opgeschreven omdat er ook een heel ministerie zit te sjoemelen met info om de luchtvaart maar te faciliteren.

      Dat is ons inziens nog kwalijker dan een minister die het uit politieke overtuiging doet – en die kan worden weggestemd. Althans haar partij. Ambtenaren zouden zich niet moeten inzetten om een vieze industrie optimaal te faciliteren over de ruggen van de burgers.

    • ReindeR Rustema

      Dank voor de aanpassing. Nu leest het als een constructieve kiezersmobilisatie. Het lijkt me dat er geen Kieswijzer nodig is op het luchtvaardossier. Je kan op je klompen aanvoelen bij welke partijen je _niet_ moet zijn.

      En als je verscheurt raakt tussen bescherming van je hypotheekrenteaftrek, kilometervergoeding of iets dergelijks versus het intomen van de luchtvaart neem dan het risico voor een keer. Het is nu zaak voor een omslag te zorgen, elke zetel telt gezien de peilingen.

      In een volgende coalitie kunnen we weer overgaan naar de dagelijkse gang van politieke zaken, die zijn betrouwbaar stroperig.

Geef een reactie

Translate