Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Actie

Gemeenten en burgers: eis uitstel participatie herziening luchtruim!

steeds meer vliegtuigen

Foto: 733215 via Pixabay

Tot 25 februari aanstaande, nog maar twee weken, is het mogelijk een zienswijze in te dienen op de plannen voor een luchtruimherziening. In het plan staat geen enkele concrete informatie. SchipholWatch roept burgers en bestuurders daarom op te eisen dat het participatietraject wordt ingetrokken en later – als er wél concrete informatie beschikbaar is – opnieuw te starten.

De plannen die nu op tafel liggen geven geen enkele informatie over de ligging van de nieuwe vliegpaden. Gemeenten kunnen dus totaal niet beoordelen of hun burgers voor- danwel nadelen ondervinden van het nieuwe systeem. Het is dan ook onverantwoord om op basis van deze informatie een zienswijze te formuleren.

Het algehele doel van de luchtruimherziening is volgens het ministerie van Infrastructuur ‘optimalisatie’ van de beschikbare ruimte in onze luchten. Dat zou gepaard moeten gaan met efficiëntere vliegroutes, zodat er ‘minder uitstoot’ gaat plaatsvinden.

Echte doel: meer vliegtuigen
Het echte doel van de luchtruimherziening is echter plat gezegd nog meer vliegtuigen te proppen in de beschikbare schaarse ruimte in de lucht. Dat gebeurt straks onder meer via de installatie van een extra corridor richting Schiphol en het halveren van de afstand tussen aankomende en vertrekkende vliegtuigen.

Waar nu nog zo’n twee minuten wordt gehanteerd tussen de opeenvolgende vliegtuigen, is Schiphol inmiddels gestart met het plaatsen van ‘NextGen’-apparatuur die deze onderlinge afstand verkleint tot 70 seconden. Grofweg twee keer zoveel vliegtuigen over de drukbevolkte regio worden dan mogelijk.

Ondanks alle mooie beloften is dát immers het enige doel van het ministerie en het luchtvaartcluster: nóg meer vliegtuigen over onze daken sturen. Immers, de ook al veel bekritiseerde concept-luchtvaartnota zet de deur wijd open voor een groei van Schiphol van de huidige 500.000 naar maar liefst 800.000 vliegbewegingen.

Schone schijn
Om de schone schijn op te houden is er nu dus het participatietraject luchtruimherziening. De burger en lokale en provinciale bestuurders wordt gevraagd hun mening over de plannen te geven, maar de plannen zijn niet concreet en bieden geen zicht op de situatie die gaat ontstaan na invoering.

Het is dan ook letterlijk onmogelijk een gefundeerde zienswijze op te stellen. Bestuurders van gemeenten en provincies en gewone burgers doen er dan ook goed aan te protesteren tegen deze gang van zaken. Eérst volledige informatie op tafel en dan pas vragen naar zienswijzen.

Zoals het nu gaat, kan het luchtvaartcluster binnenkort het vinkje zetten bij ‘burgerparticipatie’, en bestaat er straks – als de gevolgen voor honderdduizenden omwonenden duidelijk worden – geen enkele mogelijkheid meer om tegen de plannen in beroep te gaan, te ageren of deze te blokkeren. Zo kennen we onze overheid weer.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. G. Houdikj

    Heb zojuist via de website onder jullie link een bezwaarschrift ingediend tegen voortzetting van het participatietraject.
    Zou wellicht beter zijn als Schipholwatch of een daaraan gelieerde organisatie ( a la de petitie tegen nachtvluchten) een voorbeeldbrief opstelde die kan worden ondertekend en ingezonden, ofwel als particulier ofwel als groep.

Geef een reactie

Translate