Deze week besloot de Tweede Kamer om de luchtvaartnota van het kabinet controversieel te verklaren. Daarmee krijgt de kiezer een enorme kans om het luchtvaartbeleid stevig bij te sturen.
Krimp van de luchtvaart is onvermijdelijk geworden. Om binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier te blijven moet het aantal vliegbewegingen sterk dalen.
De corona-pandemie komt daar nog eens overheen. Daardoor is de krimp eerder dan verwacht een feit. Onder leiding van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen stuurde dit kabinet helaas vol aan op groei. Verpakt in de gebruikelijke vage bewoordingen en beloftes over hinderreductie, probeert de minister nog steeds om het ‘business as usual’ van ‘meer, meer, meer’ door te drukken.
Sprookjesboek
De luchtvaartnota van Van Nieuwenhuizen staat vol met groeiplannen en leest daarom als een sprookjesboek.
Het verzoek vanuit de oppositie om een krimpscenario op te nemen in de luchtvaartnota werd door haar meer dan eens weggewuifd. Het past in het patroon van een sector en ministerie die wegkijken van de onvermijdelijke transitie waar de luchtvaart toch doorheen zal moeten.
Toen de Partij voor de Dieren – nog in het pre-coronatijdperk – tijdens een hoorzitting aan een KLM-directeur vroeg hoe hij zijn bedrijf ging voorbereiden op het onvermijdelijke krimpscenario, was het antwoord dat KLM daar niet mee bezig is. Dergelijke struisvogelbedrijfsvoering heeft het bedrijf inmiddels in grote problemen gebracht.
Vol op de rem
De Tweede Kamer trapt nu met het controversieel verklaren van de luchtvaartnota duidelijk op de rem. Naast de nota werd ook het totaal overbodige Lelystad Airport op die lijst geplaatst. Een nieuw kabinet wordt vanwege de klimaatcrisis gedwongen om uitermate kritisch te kijken naar de omvang van de luchtvaartsector.
De kiezer heeft dan ook op 17 maart aanstaande een prachtige kans om de luchtvaart opnieuw binnen de grenzen van onze planeet te brengen.
Voor Maastricht Aachen Airport betekent het dat de provincie Limburg, eigenaar van het vliegveld en voorstander van groei, de komende tijd vooral een pas op de plaats moet maken.
De adviesaanvraag aan Van Geel stamt nog uit de tijd dat Van Nieuwenhuizen de scepter zwaaide op het ministerie. De – nu controversiële – groeidoctrine klonk door in de opdracht: een ‘vertaling’ van de valse belofte dat groei gepaard gaat met minder hinder in de toekomst. Uiteraard door eerst de startbaan te verlengen en dan pas te hopen op stillere vliegtuigen.
Geen onderbouwing
Een zwaar bekritiseerd rapport van Ecorys lijkt de basis te vormen voor het groeiplan van Van Geel. In dat rapport wordt zonder fatsoenlijke onderbouwing de conclusie getrokken dat een groei van het vliegverkeer geen extra hinder zal veroorzaken. Die conclusie werd per ommegaande onderuit gehaald door onderzoekers van Breda University. Kamervragen hierover worden (nog?) niet beantwoord.
Van Geel komt nu met een advies dat in zijn woorden “de kool en de geit allebei een beetje beschadigt”. Daarmee sluit hij naadloos aan bij het ongeloofwaardige ‘groei, mits…’-beleid van de minister. De eindeloze reeks luchtvaarttrucs staat inmiddels bekend als ‘schiphollen’ en is als zodanig opgenomen in de Dikke van Dale.
De Kamer verklaarde de luchtvaartnota controversieel en daarmee verdwijnt voorlopig de grond onder de voeten van Van Geel. Met de kiezer aan zet staan alle seinen op groen voor een veilige en duurzame krimp van de luchtvaart.
Over de auteurs
Lammert van Raan is Kamerlid voor de Partij voor de Dieren (vóór krimp van de luchtvaart). Co-auteur Pascale Plusquin is kandidaat-Kamerlid voor dezelfde partij. Dit artikel verscheen eerder op Joop.
Rekel
De maat loopt al lang over
ir. B. van Marlen
Prima uitkomst. Conclusie is volledig in lijn met mijn cursus Schiphollen. Groei geeft alleen maar meer herrie en meer broeikasuitstoot.
De maat is VOL!
Haes
De maat is ÓVERVOL!