‘Helft vervuiling luchtvaart door 1 procent wereldbevolking’

Slechts één procent van de wereldbevolking is verantwoordelijk voor de helft van alle vervuiling door de luchtvaartindustrie. Dit blijkt uit een nieuwe studie van de Zweedse professor Stefan Gössling.

Foto: Arie Wubben via Unsplash

Gössling onderzocht voor deze studie het luchttransport op globale, regionale, nationale en individuele schaal.

Hij concludeert dat in 2018 naar schatting slechts 11 procent van alle mensen op de wereld in een vliegtuig stapten. Maximaal 4 procent pakte een internationale vlucht.

De hoogleraar haalde zijn gegevens uit tal van bronnen, waaruit statistische gegevens, data van internationale (branche-) organisaties en nationale onderzoeken.

7500 ton CO2 per persoon
“Al deze gegevens samen duiden erop dat de één procent van de wereldbevolking die het meeste vliegt, verantwoordelijk is voor meer dan de helft van alle emissies van passagiersvliegtuigen.”

Zo kan het zijn dat één persoon via veelvliegerij maar liefst 7.500 ton CO2 per jaar verzorgt.

De veelvliegers zijn te vinden in tal van landen, maar vijf landen springen eruit qua onverantwoordelijk vlieggedrag. Dat zijn de Verenigde Staten, Luxemburg, Singapore, Saudi-Arabië en Canada. Al deze landen kennen een procentueel hoog aantal luchtreizigers die per persoon goed zijn voor meer dan 200 ton CO2 per jaar.

Ter vergelijking: in veel delen van Afrika wordt gemiddeld slechts 0,1 ton CO2 per persoon per jaar uitgestoten.

Gössling heeft er niet precies de vinger op kunnen leggen wat de oorzaak is van de enorme individuele verschillen. Wel geeft hij aan dat het hebben van een privévliegtuig, al dan niet gecombineerd met het bezit van huizen in meerdere werelddelen, een belangrijke reden is voor een hoge individuele CO2-uitstoot.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *