Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Gesjoemel met cijfers teststraat Schiphol

Foto: Martin Sanchez via Unsplash

(leestijd circa 2 minuten)
4.6
(61)

De tijdelijke corona-teststraat op Schiphol leverde 1,7 procent besmette mensen op. Volgens het ministerie van Volksgezondheid was dit te laag en kon de testcapaciteit daarom beter elders worden ingezet. In reguliere teststraten kwamen namelijk 3 procent besmettingen boven water. Een duidelijk voorbeeld van een statistische misser.

Deel op XDeel op Linkedin

Wat is het geval? In reguliere teststraten zijn alleen mensen welkom die klachten hebben. Op Schiphol werden mensen min of meer willekeurig getest. Iedereen kon langs de teststraat, zo lang hij of zij maar uit een vliegtuig kwam – met of zonder klachten.

Bovendien vond het testen plaats op vrijwillige basis, zodat mensen met echte klachten de teststraat eenvoudig konden vermijden als zij geen zin hadden in een dagenlange quarantaine.

Iedere leek begrijpt dat het testen van mensen mét klachten een hoger percentage ‘positieve’ gevallen oplevert dan het testen van een aselecte groep mensen met én zonder klachten. Ter vergelijking: gedurende de periode dat de teststraat op Schiphol was geopend, werd gemiddeld slechts vijf op de duizend Nederlanders (0,05 procent) positief getest op corona.

34 keer meer besmettingen dan gemiddeld
Het ‘lage’ percentage van 1,7 procent positief op Schiphol lag dus maar liefst een factor 34 hoger dan het landelijk gemiddelde. In onze optiek voorwaar geen onbeduidend verschil.

Desondanks concludeerde het ministerie van Volksgezondheid, onder leiding van CDA-er Hugo de Jonge, dat testen van inkomende reizigers op Schiphol geen zit had. Een flagrant misbruik van statistische gegevens.

In de Volkskrant van 25 augustus jongstleden was al te lezen dat er per dag 5000 mensen in Nederland landden, afkomstig uit oranje gebieden. Later werden dat er door de uitbreiding van oranje gebieden zelfs duizenden per dag meer.

Minstens 3500 besmettingen extra via Schiphol
Maar laten we even uitgaan van de bekende cijfers. In de zomerperiode kwamen er dus minimaal 5000 mensen per dag binnen. In 6 weken met 7 dagen per week waren dat 210.000 inkomende passagiers. Met een besmettingsgraad van 1,7 procent zijn dat ruim 3500 extra besmettingen die in ons land zijn geïmporteerd via de luchtvaart.

Op dat moment was er volgens het corona-dashboard van minister Hugo de Jonge sprake van in totaal 12.184 besmette personen in heel Nederland. De groep van 3.500 besmette luchtvaarders vormt hier dus een meer dan substantieel deel van.

Aan geen van deze mensen werden eisen gesteld, zoals het verplicht thuisblijven. Allemaal gingen ze naar hun familie, aan het werk en naar de kroeg. Het is hiermee aannemelijk dat Schiphol sinds het begin van de corona-crisis een enorm lek is geweest in de bestrijding van het virus in ons land.

Nog steeds blijft Schiphol buiten schot
Ondertussen moet wel de horeca worden gesloten, mogen kleinkunstenaars niet meer optreden, en gaan er honderden, mogelijk duizenden bedrijven in het MKB failliet als gevolg van de opnieuw aangescherpte maatregelen.

Wie dit beleid kan uitleggen, mag ons mailen. Wij snappen hier niets van. En we snappen nog minder van het feit dat ook bij de aankondiging van de jongste maatregelen geen woord over de luchtvaart valt.

Toch een uitzondering
Volgens minister-president Mark Rutte is het maximum aantal mensen in één afgeloten ruimte nu “zonder uitzondering” dertig. Met één uitzondering: de vliegtuigen.

Dit artikel kon worden geschreven door het speurwerk van één van onze lezers, waarvoor dank!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 61

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Bestaat er uberhaupt een wetgeving die betrekking heeft op de luchtvaart.
    Volgens mij is er slechts een besluit waar men zich niet aan hoeft te houden, omdat er niet wordt gehandhaafd.

    Alles wat maar enigzins negatieve gevolgens kan hebben lijkt aan de kant geschoven. Logisch, want daar waar geen duidelijke cijfers van beschikbaar zijn kan ook niets over naberekend of geschreven worden in het nadeel van de ‘officiele’ berekeningen.

  2. mcp

    Schiphol en luchtvaart opnieuw ontzien. Ook bij stenge maatregelen als gevolg van versnelde groei van corona besmettingen, neemt de coalitie van VVD, CDA, CU en D66 geen actie tegen de bemettingsbron die de luchthaven is.

  3. Ad

    Is er eigenlijk wel iets te vinden over die boven wet verheven luchtvaart wat vrij is van gesjoemel?? En maar klagen over complottheorieën en de aanhangers ervan.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate