‘Burgers en bestuurders buitenspel in luchtvaartdossier’

Burgers en bestuurders van provincies en gemeenten zijn op slinkse wijze totaal buitenspel gezet in het luchtvaartdossier. De rijksoverheid heeft alle macht naar zich toegetrokken en schuwt daarbij niet de democratie te omzeilen.

Foto: Pyotr Void via Unsplash

Dit stelt samengevat het Kenniscentrum Impact, een onafhankelijke groep deskundigen op het gebied van burgerparticipatie.

Een belangrijke stap om burgers buiten de besluitvorming te houden was het instellen van zogenaamde metropoolregio’s. Deze regio’s staan volgens het kenniscentrum onder leiding van een schaduwbestuur dat de macht van democratisch gekozen bestuurders in provincies en gemeenten ondermijnt.

Schaduwbestuur
“Terwijl deze schaduwbesturen rustig doorfietsen richting het grote doel van de groei, wordt oppositie tegen vlieghinder en verdere groei van de luchtvaart volop tegengewerkt.”

De deskundigen signaleren ook dat KLM, de Schiphol Groep en het ministerie van Infrastructuur een gesloten bolwerk vormen. “Binnen die vesting bestaat geen oog meer voor het belang van de burger.”

“De afstand tot lagere overheden en helemaal tot de burgers wordt doelbewust vergroot. Het ziet er naar uit dat Binnenlandse Zaken de onlangs gepresenteerde Luchtvaartnota 2050 naadloos gaat inpassen in de Nationale Omgevingsvisie. Hopelijk kan dit nog worden voorkomen door de storm van kritiek die losbrak na de presentatie van de nota en de weerstand die er binnen de Tweede Kamer is ontstaan.”

Juridische touwtrekkerij
Impact waarschuwt dat inpassing van de Luchtvaartnota alleen dan mogelijk is als hierin alternatieve scenario’s worden opgenomen met een flinke beperking van het aantal vliegbewegingen. Als dat niet gebeurt, zal de nota onderwerp worden van schier oneindige juridische touwtrekkerij.

“Opvallend in het huidige concept van de nota is de versterking van de positie van het Rijk, aangestuurd door I&W dat – vanwege de integratie van civiel en militair luchtruim – het ministerie van Defensie toevoegt aan de vergadertafel. Hiermee wordt de positie van de burger verder aangetast.”

“Naast reorganisatie van de Omgevingsraad Schiphol stelt de minister voor te komen tot een nationale klankbordgroep. Een model dat eerder lokaal en regionaal al werd geïntroduceerd met als direct gevolg dat burgerparticipatie wordt verlaten ten gunste van ‘overheidsparticipatie’. Daarbij benut de overheid methodieken die door externe bureaus zijn ontwikkeld waarbij de burger wordt zoetgehouden met ‘masterclasses’ en uiteindelijk weinig tot niets meer heeft in te bregen bij de besluitvorming.”

Belangenverstrengeling PvdA
Kenniscentrum Impact signaleert ook een belangrijke belangenverstrengeling omdat zowel de verantwoordelijk bestuurder in de provincie Noord-Holland als de directeur van Schiphol én de voorzitter van het metropoolbestuur van PvdA-huize zijn. “Het bestuur van de metropool wordt hierdoor sterk gedomineerd door de Schiphol Groep en de PvdA.”

Impact verwacht dan ook weinig van de commissie Governance onder leiding van oud-burgemeester Job Cohen van Amsterdam – ook PvdA. “Het ministerie gebruikt Cohen om de laatste puntjes op de i te zetten en de eigen wensen door te drukken.”

“Zelfs de eindfase van de Nationale Omgevingsvisie wordt in handen gelegd van een extern bureau – Buck Consultants – met als enig doel democratische inspraak te voorkomen.”

Lees hier de complete analyse van Kenniscentrum Impact

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren?

Eén antwoord op “‘Burgers en bestuurders buitenspel in luchtvaartdossier’”

  1. ‘Cancel Culture’ heet dat.
    Nergens naar luisteren, gewoon doordrukken.
    Hoe komen we terug naar een normale rechtsstaat?
    Ook de nieuws voorziening is niet meer onafhankelijk dus ‘men’ wordt dom gehouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *