Uitnodiging voor deelname aan mars op 3 oktober

Het Stay Grounded-netwerk, bestaande uit 164 lidorganisaties, nodigt groepen uit om zich op 3 oktober 2020 aan te sluiten bij de internationale protestmars naar vliegvelden.

Alleen al in de Europese Unie hebben luchtvaartmaatschappijen sinds het begin van de Covid-19-crisis een ongekende 30 miljard euro aan staatssteun ontvangen – zonder enige bindende milieuvoorwaarden. In de VS werd een reddingsfonds van 50 miljard dollar opgetuigd, terwijl het Australische Qantas een reddingslening van 660 miljoen dollar ontving en Singapore Airlines een hulppakket van 13 miljard dollar.

“Met overheidsgeld een industrie draaiende houden die botst met fatsoenlijke levensomstandigheden op aarde – ons antwoord is nee”, zeggen de initiatiefnemers Action non violente-COP21 en Alternatiba.

Gezinsvriendelijk en geweldloos
Ze roepen daarom op tot een mars op luchthavens in een gezinsvriendelijke en geweldloze setting, te voet of met de fiets.

“Samen optrekken is onze kracht en enige mogelijkheid iets te doen aan de overlast en vervuiling van vliegverkeer. Laten we meedoen aan de mars en deze ook buiten de Franse grenzen organiseren”, aldus Stay Grounded.

Als u van plan bent deel te nemen aan de actiedag, laat het dan weten via info@nullschipholwatch.nl! Stay Grounded kan u helpen met de visualisatie van en communicatie over uw actie.

Minder verkeer en behoud banen
De lockdown-periode heeft aangetoond dat de overheid in staat is om, indien nodig, het vliegverkeer snel en drastisch terug te dringen. De ineenstorting van het klimaat is echter een nog ernstiger gevaar dan de huidige gezondheidscrisis.

“Het opstarten van de luchtvaartindustrie terwijl koolstofarm vervoer achteruitholt, zijn twee politieke fouten met dramatische gevolgen.”

“Overheidsgeld gebruiken om een ​​industrie in stand te houden die onverenigbaar is met het waarborgen van fatsoenlijke levensomstandigheden op aarde – ons antwoord is nee. Suggereren dat ecologisch verantwoorde luchtvaart in de komende decennia mogelijk is – ons antwoord is nee. De toekomst van alle werknemers in de luchtvaartsector in gevaar brengen – ons antwoord is nee.”

“Aan de andere kant is het een volmondig ‘ja’ om luchtvaartwerkers te ondersteunen, om samen met hen de omschakeling van de industrie naar koolstofarme transportsystemen te organiseren, rekening te houden met de lokale bewoners die de gevolgen van de luchtvaartindustrie ondervinden, en om collectief onze reisbehoeften heroverwegen op een maatschappelijke schaal.”

Historische kans
“We hebben een historische kans om de juiste keuze te maken. Er zijn veel maatregelen mogelijk: het stoppen van korte vluchten die goed te vervangen zijn door de trein; het afschaffen van uitbreidingsprojecten van luchthavens; belasting op kerosine; de banen van werknemers garanderen en de omschakeling van de sector ondersteunen: overheidssubsidies (met name de huidige subsidies aan verlieslatende regionale luchthavens en vliegmaatschappijen) verleggen naar de ontwikkeling van alternatieven, in het bijzonder treinen.”

“Onze regeringen maken deze keuze echter niet. Dus laten we onze stem horen. We organiseren op zaterdag 3 oktober een mars naar de vliegvelden in heel Europa! In kleurrijke en vastberaden processies – gezinsvriendelijk en geweldloos – te voet of met de fiets, marcheren we naar zoveel mogelijk vliegvelden, nationaal of regionaal. Het verkeer zal ernstig worden verstoord, dus doen we deze aankondiging vandaag, zodat iedereen afspraken kan maken en niet op die dag een vlucht hoeft te boeken.”

“De actiedag biedt ons de gelegenheid onze boodschap over te brengen: we willen niet lijden onder de dramatische gevolgen van klimaatverandering; we willen de gezondheid van iedereen en de levensomstandigheden van huidige en toekomstige generaties behouden. Dit is het moment om ervoor te kiezen om het luchtverkeer te verminderen en de transportsector te transformeren!”

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *