KLM betaalt banken nauwelijks rente dankzij garantie Wopke Hoekstra

Wat wij al vermoedden, blijkt de rauwe realiteit: dankzij de genereuze garantiestelling door belastingbetalers, hoeft KLM slechts een extreem lage rente te betalen aan de elf banken die het bedrijf 2,4 miljard euro aan verse middelen verschaffen.

Foto: JESHOOTS.COM via Unsplash

Dit blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer van de ministers Van Nieuwenhuizen (VVD, luchtvaart) en Hoekstra (CDA, financiën).

De rente die KLM in rekening wordt gebracht door de banken is slechts 1,35 procent bovenop het Euribor tarief, zo valt te lezen in de brief. De rente op de directe lening vanuit de staat is vastgesteld op 6,25 procent.

Ontluisterende brief
De brief is ontluisterend voor de brave belastingbetaler. Zo meldt Hoekstra: “Het uitgangspunt bij het vormgeven van de financiering is altijd geweest om zo veel mogelijk door de markt te laten faciliteren. De Nederlandse staat heeft die risico’s op zich genomen die niet door de markt gedragen konden worden.”

Het resultaat van dit ‘uitgangspunt’: namens de belastingbetalers draagt Hoekstra voor 100 procent het risico op de directe lening van 1 miljard euro aan KLM, plus 90 procent van het risico op de ‘commerciële’ leningen.

Gezamenlijk 3,16 miljard euro blootstelling op een totaal van 3,4 miljard aan leningen. Met andere woorden: de belastingbetaler draagt 93 procent van het risico, de elf banken in het consortium gezamenlijk 7 procent. Dat is gemiddeld 21 miljoen euro per deelnemende bank, tegenover 3.160 miljoen voor de belastingbetaler.

Banken zijn niet gek
Hoekstra ‘moest’ dit risico wel nemen, omdat de commerciële banken niet op hun achterhoofd zijn gevallen. Zonder de garantie zouden ze niet eens zijn begonnen aan het verschaffen van nieuwe liquiditeit aan KLM.

Omdat die banken nu nauwelijks risico lopen op de leningen, kunnen ze die van het lage kostenplaatje voorzien. Ondertussen vallen KLM-vakbonden en KLM-ers op sociale media en in de pers over elkaar heen vanwege de ‘torenhoge rente’ die KLM moet ophoesten.

Gemiddeld nog geen 3 procent rente
Uitgaande van bovenstaande getallen, valt dat allemaal reuze mee, zeker gezien de financiële staat van ontbinding waarin het bedrijf zich bevindt. Gemiddeld betaalt KLM immers slechts 2,79 procent boven het Euribor-tarief over de totale lening van 3,4 miljard euro (6,25 procent over één miljard euro plus 1,35 procent over 2,4 miljard euro).

Voor een bedrijf dat samen met zusterbedrijf Air France vandaag slechts 1,7 miljard euro waard is en in totaal ruim 10 miljard euro aan leningen nodig heeft, voorwaar een uitstekende deal.

De huilende derde is de belastingbetaler. Minister Hoekstra heeft de gemiddelde Nederlander opgezadeld met een – in onze ogen – schandalige garantstelling om KLM voor de zoveelste keer te bevoordelen ten opzichte van andere bedrijven in ons land.

Dit artikel is 344 keer gelezen

Eén antwoord op “KLM betaalt banken nauwelijks rente dankzij garantie Wopke Hoekstra”

  1. Dit verbaast me niets, zo werkt de politiek en ‘de economie’. De machtige (luchtvaart)lobby’s, bedrijven, CEO’s, en kabinetsleden maken de dienst uit in een schimmig niet-transparant spel. De domme, kritiekloze (vlieg)consument volgt en velen, vooral de niet georganiseerde middengroepen, zwakkeren (chronisch zieken), zzp-ers, flexwerkers, arbeidsmigranten, etc. hebben het nakijken. Via de verkiezingen wordt de elite er straks nog voor beloond ook. Zie ook het boek: Fantoomgroei.

    Een duurzame economie met een gezonde natuur kan niet gebaseerd zijn op leugens en bedrog en ook niet op voortdurende groei van (lucht)verkeersstromen en consumptie. De grenzen aan de goei zijn nu werkelijk bereikt, zo niet al overschreden.

    We zullen onze economie, gebaseerd op maximale export en import van o.a. voedsel en steeds verdere toenemend toerisme, resulterend in een steeds groter wordende inkomensongelijkheid, achteruitgang van natuurwaarden en toenemende opwarming van de atmosfeer drastisch moeten hervormen. Er is gewoon geen andere weg.

    Men zal niets doen met deze oproep. Kritische economen bepleiten een verandering al minstens 50 jaar, helaas zonder enig effect!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *