Inspectie: 97 dB van taxiënde vliegtuigen is verwaarloosbaar

Maastricht Aachen Airport (MAA) sjoemelt ook bij het berekenen van de geluidsoverlast. Zo wordt het lawaai van taxiënde vliegtuigen afgedaan als verwaarloosbaar en houdt de berekening op als een vliegtuig de grond raakt.

Illustratie: screenprint van video door Ger Willems, vlakbij vliegveld Beek.

De overlast van taxiënde en op de motoren afremmende vliegtuigen wordt daarom niet meegenomen in de geluidsberekeningen rond MAA.

Het onafhankelijke geluidsbureau Cauberg-Huyen toonde in 2018 al aan dat het lawaai door taxiën piekwaardes kent tot 97 db(A) en dat het dus wel degelijk relevante bronnen van geluidsoverlast zijn. Zelfs als het wordt uitgemiddeld, zoals de usance is in de luchtvaartsector.

Het gaat hierbij dan alleen nog maar om het taxiën. De piekbelasting door startende vliegtuigen loopt zelfs op tot 110 dB(A).

Geen milieuvergunning nodig
Voor de wet valt het taxiën onder luchtvaartlawaai en is er daarom geen milieuvergunning nodig. Dat zou wel het geval zijn als de taxi-herrie onder de grondgebonden activiteiten zou vallen.

Zo ontstaat op vliegveld Beek de voor omwonenden onverklaarbare situatie dat het onderhoudsbedrijf Samco – dat straalmotoren test – een milieuvergunning moest aanvragen omdat het grondlawaai veroorzaakt. Het bedrijf is gebonden aan een maximum van 70 dB(A) overdag, 65 dB(A) in de avond en 60 dB(A) ’s nachts.

Minutenlang 97 decibel
Tegelijkertijd mogen aan de andere kant van de startbaan de omwonenden in de wijk Schietecoven worden blootgesteld aan minutenlang durende geluidsbelastingen tot 97 dB(A), veroorzaakt door dezelfde vliegtuigmotoren onder taxiënde vliegtuigen die bij Samco worden getest.

Begin 2019 is voor deze overlast van taxiënde vliegtuigen een handhavingsverzoek ingediend bij de Inspectie Leefomgeving & Transport. Hierop is schouderophalend en afwijzend gereageerd. Het is geen overlast, aldus deze inspectie, want de wet zegt dat het te verwaarlozen is.

De omwonenden zijn benieuwd of de Raad van State ook van mening is of 80 tot 95 dB(A) te verwaarlozen is, want de weigering tot handhaven door de inspectie wordt nu beoordeeld door de raad. Ook dit wordt dus vervolgd.

Auteur John Huizinga is voormalig luchtverkeersleider en piloot van zakenjets. Hij woont naast de ‘stopway’.

2 antwoorden op “Inspectie: 97 dB van taxiënde vliegtuigen is verwaarloosbaar”

  1. Dit kan je verwachten van een corrupte Overheid die alles bagatelliseert. Bewoners staan machteloos en moeten de overlast voor lief nemen. Wat een idiote Overheid die zelfs lak heeft aan bewoners! Schandalig gewoon!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *