Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Veiligheid

Vliegveld Beek: verlenging startbaan tegen ICAO-regels

Foto: Peter Scholten via Unsplash

0
(0)

Niet alleen op Schiphol wordt geschiphold. Ook op vliegveld Beek bij Maastricht kunnen ze er wat van. Het vliegveld maakt al meer dan vijftien jaar, met toestemming van de tandeloze Inspectie Leefomgeving & Transport, gebruik van een strook asfalt die niet als startbaan mag worden gebruikt.

Deel op XDeel op Linkedin

Maastricht Aachen Airport, zoals het veld officieel is omgedoopt, kampte met het probleem geen al te grote vliegtuigen te kunnen faciliteren. De gecombineerde start- en landingsbaan met een lengte van 2500 meter was daar net 250 meter te kort voor.

Rond de eeuwwisseling besloot de directie dan ook 250 meter extra baan aan te leggen. Om dat te kunnen doen zonder vergunningen, bedachten de managers de list om dit extra stukje baan niet de noemer ‘runway’ te geven, maar het te betitelen als ‘stopway’.

Een stopway is geen onderdeel van de startbaan, maar slechts bedoeld als extra uitloop in geval van een noodstop.

Rechtszaak
Wijs geworden door eerdere ervaringen vertrouwden omwonenden van MAA dit niet en startten zij een rechtszaak om MAA te dwingen vergunning aan te vragen.

De voorzieningenrechter, het hoger beroep en zelfs de Raad van State waren hierover duidelijk: een stopway mag niet worden gebruikt om te landen of te starten. En dus is een vergunning niet nodig.

Burgers in de regio waren even gerustgesteld. Immers mocht het extra stukje asfalt niet worden gebruikt voor starts en landingen van steeds grotere vliegtuigen.

Maar de trouwe lezer van SchipholWatch voelt al aan dat dit niet het einde van het verhaal is. Wat gebeurde er vervolgens?

Geef het beestje een andere naam
Maastricht Airport besloot simpelweg de benaming stopway niet langer te gebruiken en is de 250 extra meters gewoon gaan inzetten als onderdeel van de startbaan.

Dat gaat volledig in tegen de internationale regelgeving van onder meer de ICAO (luchtvaartlobby van de Verenigde Naties) en de EASA, het veiligheidsbureau luchtvaart van de Europese Unie. Nederland dient zich als lidstaat aan de regels van beide organisaties te houden. Via een technische truc, waarin wordt gewerkt met een verschoven start- en landingspunt wordt de 250 meter stopway toch ingezet als startbaan.

Door het verschuiven van die grenzen kan Beek tóch gebruikmaken van de volle 2750 meter zonder vergunning. En worden de burgers in de regio belast met de herrie en vervuiling van extra grote vliegtuigen.

Verschuivende startbaan
Reden genoeg voor mij om in 2019 een handhavingsverzoek in te dienen bij de Inspectie L&T. Dat verzoek is inmiddels afgewezen met als argument dat de vergunde 2500 meter niet op een vaste plaats hoeft te liggen. Dat stuk mag best 250 meter heen en weer worden verschoven, aldus de tandeloze tijger van Cora van Nieuwenhuizen.

De regels van ICAO en EASA verbieden deze creatieve interpretatie van de inspectie expliciet. Daarom gaan we nu door naar de Raad van State. Hopelijk wijst die MAA en de inspectie er wel op dat deze situatie niet kan voortduren.

Wordt vervolgd dus.

John Huizinga is voormalig luchtverkeersleider en piloot van zakenjets. Hij woont naast de ‘stopway’.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jan Griese

    Al jaren vechten die Limburgers tegen Herrie , Emissies en CO-2

    (NB Het geluid doet het niet op hun website!)

Geef een reactie

Translate