Milieubeschermers: vliegtax veel te laag

Natuur & Milieu, Greenpeace en de Milieufederatie Noord-Holland vinden de voorgestelde belasting op vliegtickets van 7 euro veel te laag om tot een substantieel positief effect te leiden op klimaat, geluidsoverlast en volksgezondheid.

Foto: Kevin Hackert via Unsplash

Dit stellen de organisaties in een gezamenlijk persbericht, dat is uitgebracht aan de vooravond van een debat in de Tweede Kamer over vliegticketbelasting. Dat debat vindt vanavond vanaf 19 uur plaats.

Sprekers zijn onder meer Lammert van Raan (PvdD), Cem Lacin (SP), Pieter Omtzigt (CDA) en Eppo Bruins (CU). Opvallend is de afwezigheid van VVD-er Dijkstra, fel gekant tegen iedere vorm van belastingheffing op de luchtvaart en daarmee de oneerlijke voorkeurspositie handhavend van de sector ten opzichte van concurrerende vervoersvormen.

Noodzaak tot afdwingbare afspraken
De drie milieuorganisaties stellen dat een lage belasting op vliegtickets noopt tot het maken van afdwingbare milieu- en klimaatafspraken met de vliegbranche.

“Op een vervoersbewijs voor trein, bus of boot wordt wel btw geheven, op een vliegticket niet. Ook op kerosine wordt geen belasting geheven. Duurzaam reizen is niet aantrekkelijk. Dit zorgt voor oneerlijke concurrentie”, zeggen zij.

Ook stellen de milieubeschermers dat de luchtvaart onheus klaagt over het mogelijk weglekken van passagiers naar het buitenland als gevolg van de ticketbelasting. “Onzin, Nederland is binnen Europa nog één van de weinige landen die geen ticketbelasting kent. In het buitenland worden veel hogere tarieven in rekening gebracht.”

In Duitsland wordt deze belasting op 1 april aanstaande verhoogd naar 59 euro per ticket, in het Verenigd Koninkrijk is dat zelfs al 173 euro. De voorgestelde 7 euro in ons land valt daarbij in het niet.

Vrijstellingen kosten ons miljarden
Eerder berekenden wij al dat de Nederlandse schatkist maar liefst twee tot drie miljard euro per jaar misloopt aan niet-geheven belastingen op de brandstof. Met de ticketbelasting beoogt de overheid slechts zo’n 200 miljoen euro per jaar op te halen.

Als Nederland gelijk op zou trekken met buurland Duitsland, zou de ticketbelasting zelfs 1,5 miljard euro kunnen opbrengen. Dat is dus exclusief de 2 tot 3 miljard euro die een brandstofbelasting zou opleveren.

Negatieve effecten compenseren
Dit geld is hard nodig om de negatieve effecten van de luchtvaart op het gebied van overtoerisme, natuur, milieu en volksgezondheid te compenseren.

SchipholWatch sluit zich dan ook graag aan bij de oproep van de milieubeschermers. Temeer daar burgers in de omgeving van Schiphol nu al kampen met grote overlast en vervuiling en zij door de belastingvrijstellingen van de luchtvaartsector worden gedwongen mee te betalen aan het welvaren van hun grootste kwelgeest.

Niet terugsluizen
Tevens vragen wij de regering de te innen belastingen niet terug te laten vloeien naar de vliegsector, maar ten goede te laten komen aan de algemene middelen, zodat deze kunnen worden ingezet om de negatieve effecten van het vele vliegverkeer te compenseren.

De branche zeurt vaak bij de overheid om dat geld via een omweg terug te krijgen, zogenaamd om te kunnen investeren in vergroening. Hoewel er in de afgelopen jaren miljarden zijn verdiend, is de verduurzaming tot op heden volledig uitgebleven. Het is gebleven bij mooie beloftes en websites, maar het kerosineverbruik is in de laatste decennia explosief gestegen, zowel op Schiphol als wereldwijd.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *