Schiphol krijgt het maar niet voor elkaar een sluitend hinderbeperkingsplan op te leveren. De publicatie is opnieuw vertraagd ‘tot nader order’.
Dit blijkt uit een schrijven van Bart van Rijkom, ‘adviseur Schipholzaken’ van de gemeente Amstelveen aan een klein aantal genodigden voor een zogenaamd huiskamergesprek met Schiphol-baas Dick Benschop dat komende vrijdag zou plaatsvinden.
Van Rijken meldt dat “het uitvoeringsplan hinderreductie, waaraan Schiphol de afgelopen maanden heeft gewerkt, nog niet kan worden gepubliceerd”. Ook kan hij nog geen datum geven wanneer het plan dan wél openbaar wordt gemaakt.
Het gesprek wordt dan ook “tot nader bericht uitgesteld”.
Minachting van omwonenden
In onze ogen getuigt dit late tijdstip van afmelden wederom van minachting door de Schiphol-directie van omwonenden. De oorspronkelijke afspraak was namelijk al in december vorig jaar gemaakt. De genodigden moesten hiervoor een dagdeel vrijmaken in hun agenda.
Het lijkt hoogst onwaarschijnlijk dat Benschop er pas vanmorgen achterkwam dat zijn ‘minder hinder’-plan moeilijker zou worden dan gedacht.
Nacht vol vliegterreur
Saillant detail is dat de afzegging volgt op een nacht gevuld met vliegtuiglawaai. Alle genodigden wonen onder de aanvliegroute voor de Buitenveldertbaan in Amstelveen, die gisteravond tot half een in gebruik was om vanmorgen om kwart voor vier alweer het eerste toestel te mogen verwelkomen.
Rond half elf waren er zo al 100 vliegtuigen gepasseerd. In deze gemeente gaat dat steevast gepaard met een geluidsniveau van (ver) boven de 80 decibel.
B. van Marlen
Deze vertraging verbaast me niets, want groei met minder hinder is gewoon niet mogelijk, net zo min als groei met vermindering van CO2 en NOx emissies. Men zal zich achter rekentrucs proberen te verschuilen en opteren om de hinder onacceptabel sterk te vergroten bij verschillende omwonenden ten gunste van anderen, onder het mom dat het totaal aantal zou afnemen.