De zelfbenoemde koning van het Schiphol-overleg, oud-huisarts Kees van Ojik uit Halfweg, kan maar geen afstand nemen van zijn oude positie. Vandaag krijgt hij in HCnieuws de ruimte om zijn eigen aanpak weer eens te bejubelen.
De aanpak van Van Ojik heeft geleid tot de 500.000 vliegbewegingen die de verre omgeving van Schiphol nu teisteren. De arts was niet bereid om nee te zeggen tegen nog verdere groei en wilde vorig jaar zonder overleg met zijn achterban instemmen met een nieuw maximum van 525.000 vliegbewegingen.
Te gortig
Dát werd de bewonersdelegatie binnen de Omgevingsraad Schiphol (ORS) net iets te gortig. Van Ojik werd bedankt voor zijn jarenlange diensten en gedecoreerd met een lintje door dezelfde overheid die Schiphol alleen maar wil laten groeien.
Van Ojik wijst nu naar het ‘kaltstellen’ van de omwonenden. Donkere wolken pakken zich samen boven de regio, omdat Schiphol de groei nu één op één met de minister bekokstoofd, aldus de oud-onderhandelaar.
Hij wijst er nog maar eens op dat hij een ‘prima akkoord’ had bereikt met die groei naar 525.000 vliegbewegingen. “Na moeizame onderhandelingen werd dit compromis bereikt. Maar er was geen meerderheid meer voor te vinden onder de omwonenden. Het overleg mislukte daardoor.”
‘Niets te vertellen’
Van Ojik stelt nu dat via interim-voorzitter Pieter van Geel de omwonenden helemaal niets meer te vertellen krijgen. Van Geel zou hebben gesteld dat het overleg geen toekomst meer heeft en dat omwonenden ‘dus’ nooit meer worden geraadpleegd.
Dat is pertinent onjuist. Van Geel heeft inderdaad gepleit voor een einde aan het Alders-overleg, maar wel gepleit voor een nog te bepalen nieuwe vorm van overleg met de omgeving.
Schiphol en het ministerie zullen omwonenden ook wel moeten betrekken in het overleg, omdat de weerstand tegen de overlast van Schiphol wekelijks toeneemt. Het negeren van burgers in de regio zal leiden tot grote problemen, al dan niet electoraal.
Sector laat overleg bewust ploffen
Max van Dam, mede-initiatiefnemer van SchipholWatch zet zijn vraagtekens bij het tromgeroffel van de uitgerangeerde Van Ojik: “Niet de omwonenden, maar de sector heeft het overleg laten ploffen. Met de luchtvaart valt immers alleen te praten over groei, niet over een eind aan de groei of aan krimp.”
De sector wil zelfs groeien terwijl afspraken die in het verleden mede zijn gemaakt door Van Ojik niet zijn nagekomen.
“Jarenlang heeft Van Ojik ingestemd met groei, met als resultaat de huidige onleefbare en onhoudbare situatie. Ik juich het toe dat Van Ojik uit zijn functie is gezet, er bestaat helemaal geen draagvlak voor nog meer overlast en vervuiling.”
Haes
Buitengewoon vreemd om te zien dat een activist door de tegenstander wordt gelauwerd. Ik zou mij als activist daar toch niet echt prettig bij voelen. Wat voor activist was je dan eigenlijk?
Hanneke Tonkens
Dag allemaal
je kunt het niet eens zijn, maar ik vind het niet fijn om meneer van Ojik zo neer te zetten als een “fout iemand”. Het klopt n.l. natuurlijk wel dat er nu geen overleg meer is. En dat de zaak nu ook gewoon doorgaat: plannen voor extra vliegbanen en nog meer uitbreiding. Ik zelf vind dat de ORS door uit het overleg te stappen wel goed heeft gehandeld. Maar achteraf kan je dat pas bekijken op zijn gevolgen, Laten we als activisten blijven discussieren met elkaar in plaats van iemand die hetzelfde doel heeft maar een andere strategie voorstaat weg te zetten als iemand met slechte bedoelingen. Zo wil ik niet met elkaar omgaan. “Wie niet voor mij is is tegen mij.”.. jammer, Schiphol-watch, ik ben in onderling overleg voor een wat genuanceerder en bedachtzamer geluid.
B. Marlen
Het functioneren van de ORS doet me denken aan de “Joodse Raad” tijdens WWII! Meepraten voor ‘de kat z’n kut’!
Mensen, laat je niet meer piepelen!
Bastiaan
Is die man niet omgekocht destijds?