Schiphol-topman Dick Benschop (PvdA) probeert in zijn nieuwjaarstoespraak van vandaag de regering onder druk te zetten en eist de duidelijkheid die hij al heeft gekregen van het kabinet.
“Geef perspectief, dan gaan we samen aan de slag met minder hinder en meer duurzaamheid”, probeert hij de bal opnieuw buiten zijn eigen organisatie te leggen.
Dat perspectief heeft hij immers allang van minister Cora van Nieuwenhuizen gekregen. Die stelde voor de zomer dat Schiphol mag groeien onder voorwaarde dat aantoonbaar verbeteringen zijn bereikt op het gebied van overlast, uitstoot en veiligheid.
Omdraaien
Benschop probeert het verhaal nu weer op al te doorzichtige wijze om te draaien. “Eerst groei, dan gaan we aan de slag”, meldt hij hier.
Graag wijzen wij de Schipholbaas op zijn eigen verantwoordelijkheid om met oplossingen te komen voor de problemen die de luchtvaart oplevert.
Niet de omgeving hoeft met die oplossingen te komen, niet de Nederlandse overheid, niet omwonenden. Nee, Schiphol en zijn (groot-) gebruikers dienen te komen met oplossingen die een einde maken aan de vliegterreur die volgens de GGD’s in de regio inhakt op de gezondheid van twee miljoen omwonenden.
Meeste werk gedaan?
“Voor Lelystad en Schiphol is het meeste werk gedaan”, raaskalt de CEO. “Dat werk kan op korte termijn worden afgemaakt. Dat moet ook want de tijd dringt.” Omwonenden merken ondertussen letterlijk helemaal niets van de beloofde minder hinder. Integendeel.
Te lang al heeft de luchtvaart ongeremd zijn gang kunnen gaan ten koste van de omgeving, het milieu en de veiligheid. Het is de hoogste tijd dat de al decennialang beloofde hinderbeperking eindelijk eens wordt waargemaakt. En dan kan er met de minister worden gesproken over groei, niet eerder.
Pijnlijk
Benschop maakt met zijn nieuwjaarstoespraak van vandaag pijnlijk duidelijk dat alle mooie woorden sinds zijn aantreden bar weinig voorstellen.
Zolang dit soort bestuurders aan het hoofd staat van organisaties die ieder jaar tientallen miljoenen euro’s kunnen besteden aan het lobbycircuit en de beïnvloeding van beleidsmakers en politici, zal er van een vernieuwing in het denken binnen de sector geen sprake zijn.
Johan Jbroers
Gewoon een gladjakker die z,n zakken vult over de ruggen van omwonenden en daar ook niet naar wil luisteren. Gewoon eenrichtingsverkeer met veel kabaal en herrie plus ook nog horizon vervuiling met veel stankoverlast.
Frans
In Amerika hadden ze Tricky Dick Nixon, wij hebben Tricky Dick Benschop. Hopelijk wordt het ook zo een afgang als met Nixon.
Wim
“Volgens hem (Benschop) toont onderzoek aan dat gecontroleerde groei onder voorwaarden steun krijgt van ruim twee op de drie Nederlanders.”
Lees het vervolg draagvlakonderzoek 2019 door Motivaction in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Hoofdstuk 2 Management Summary.
Lees hier: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/11/18/vervolgmeting-draagvlakonderzoek-luchtvaart/vervolgmeting-draagvlakonderzoek-luchtvaart.pdf
Slechts 35 % van de Nederlanders is voor groei!
Conclusie: Benschop = een leugenaar
Schipholvluchteling
Als betrokkene bij de participatie- inspraak en huiskamergesprekken heb ik ook even gedacht dat er naar de bewoners geluisterd werd. Ik heb dhr. Benschop gevraagd of ik hem 1 (en niet meer dan 1) mail mocht sturen naar zijn Schiphol mailadres. Dat mocht en ik kreeg een rechtstreeks mailadres. Mail verzonden (jaar geleden) met als thema de (verlegde) route over Lijnden en een pleidooi voor een vertrekpremie. NOOIT een reactie gekregen. Ook de bewoner eist duidelijkheid, maar dat is kennelijk teveel gevraagd.
Yvo en Samira
Dick Benschop (PvdA)
PvdA