De juristen van SATL, bekend van de berekeningen die al meerdere malen de opening van Lelystad Airport hebben tegengehouden, luiden vlak voor een belangrijke stemming in de Eerste Kamer de noodklok over foutieve cijfers over de stikstofdepositie van Lelystad Airport en daarmee ook van Schiphol.
Vandaag stemt de Eerste Kamer over een soort PAS versie 2.0 waarin tijdelijke maatregelen worden getroffen om de stikstofblokkade op te heffen die ontstond na een uitspraak van de Raad van State in een zaak van Johan Vollenbroek tegen het ‘groeien op krediet’.
De regering hoopt dan via een Algemene Maatregel van Bestuur (amvb) de grenzen opnieuw op te rekken zodat bouwers weer kunnen bouwen en boeren weer kunnen boeren. En vliegbedrijven ongehinderd kunnen doorvliegen.
‘Vrijbrief voor de minister’
“De crux zit ‘m in het feit dat deze amvb de minister de bevoegdheid geeft om per sector en per natuurgebied zelf drempelwaarden vast te stellen, zonder die te hoeven laten toetsen door de Raad van State. Die waarden hoeven niets te maken hebben met de regels die nu gelden en kunnen dus een zware stempel drukken op verdere vernietiging van de natuur door overmatige stikstofdepositie”, aldus SATL, wat staat voor Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen.
“De Eerste Kamer moet nu heel goed opletten en goed beseffen waarover wordt gestemd. De amvb is immmers niet meer dan een volgende versie van de verboden PAS, het is een volgende juridische truc om te kunnen groeien op krediet”, aldus de juristen.
‘Niets te maken met natuurbescherming’
“Het is cruciaal dat de Eerste Kamer zich gedegen informeert over de verstrekkende gevolgen van een minister die eigenhandig grenzen kan gaan stellen aan de hoeveelheid stikstofdepositie. Dat heeft namelijk niets te maken met natuurbescherming, maar alles met het opnieuw omzeilen van gestelde grenzen.”
“De nu voorgestelde maatregel van bestuur is niets minder dan een PAS versie 2.0 die dit jaar werd verboden door de Raad van State. Het groeien op krediet is daarom niet meer aan de orde, maar wordt via een omweg nu toch weer van stal gehaald.”
Factor 20 te laag berekend
Eerder deze maand berekende SATL-deskundige dr ir Leon Adegeest dat het ministerie samen met de luchtvaartsector berekeningen had gepubliceerd die de stikstofdepositie een factor 20 te laag inschatten.
Op basis van de nieuwe, onafhankelijke berekeningen had Lelystad Airport, en in het verlengde daarvan ook Schiphol zelf, nooit mogen volstaan met een PAS-melding zoals nu is gebeurd, aldus Adegeest.
De sjoemelberekeningen van de sector gaan er van uit dat de door vliegtuigen uitgestoten stikstof voor een groot deel in het niet verdwijnt, onder meer omdat deze heel snel tot heel hoog in de atmosfeer zouden stijgen en vervolgens verdwijnen via opvolgende chemische reacties.
Juist hogere uitstoot schadelijk
Het rapport van Adegeest bestrijdt dit ten stelligste. “Juist de uitstoot hoger in de lucht leidt tot aanzienlijke neerslag in verder weggelegen gebieden waardoor de wettelijke grenzen worden overschreden.”
Alsof deze stuitende verschillen tussen luchtvaartsectorberekeningen en de realiteit nog niet voldoende zijn, ontdekte Adegeest ook dat de stikstofneerslag van belangrijke delen van het extra wegverkeer door een vliegveld niet worden meegenomen.
“Een vliegveld leidt nu eenmaal tot een forse groei van het wegverkeer door mensen die er naartoe gaan om op vakantie te gaan en door vrachtwagens die er luchtvracht komen afleveren en ophalen. Die extra uitstoot is voor een belangrijk deel weggemoffeld in de officiële rapporten”, aldus Adegeest.
Lees het persbericht van de SATL over de gemanipuleerde stikstofdepositie
2 Pingbacks