Mevrouw de minister Cora van Nieuwenhuizen bezocht maandag 2 september jongstleden in het diepste geheim de wijk Randwijck in Amstelveen-Noord, recht onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan. Daar trad ze in gesprek met de nieuwe burgemeester Tjapko Poppens (ex-KLM) en de wethouders Herbert Raat (VVD) en Floor Gordon (D66). Daarna mocht een handjevol bewoners zijn zegje doen.
Namens de zwaar door de luchtvaart getroffen bewoners van Amstelveen ontving de minister een brief waarin de grieven van de burgers worden uiteengezet en een tiental ongevraagde adviezen wordt gegeven. “Op stevig karton, zodat de brief niet in de eerste de beste prullenbak kan worden gefrommeld”, aldus één van de schrijvers. Een samenvatting.
“Wij wonen stuk voor stuk al jaren in Amstelveen. Recht onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan. Voordat wij onze huizen kochten, hebben wij terdege vliegtuiggeluiden beluisterd en geconstateerd dat de overlast van vliegverkeer te behappen was.
Toegenomen overlast
Sinds twee jaar is de overlast enorm toegenomen. De Buitenveldert- en de Aalsmeerbaan worden nu niet alleen meer gebruikt bij westen- of zuidenwind of -storm, maar steeds vaker ingezet als reguliere landings- en startbanen bij alle windrichtingen.
Ook worden er steeds vaker vier banen tegelijk ingezet vanwege de enorm toegenomen drukte. Dit is te zien op flighttracking en is niet conform de regels. Door metingen met de app Explane zien we steeds hogere decibellen en lagere vlieghoogtes.
Vlogen de landende toestellen vroeger hoger dan 500 meter, tegenwoordig vliegt nauwelijks nog een toestel boven de 300 meter en dus dichter over de woonwijken.
Meer herrie bij sterke wind
De decibellen zijn gestegen van gemiddeld 76 dB vorig jaar naar 83 dB en hoger (tot 89 dB) nu, maar ze zijn vooral sterk afhankelijk van de windkracht. Vanaf windkracht 4 is de overlast vele malen erger dan bij windstilte.
‘Stillere toestellen’ zijn dus niet stiller bij harde wind, het hele gegeven ‘stillere toestellen’ is een fabeltje vanwege de afhankelijkheid van de herrie van de windkracht.
De geluiden die de toestellen voortbrengen zijn, vooral bij veel wind, buitengewoon irritant en ook heel ‘onmuzikaal’. Fluiten, kermen, brommen, gieren, het lawaai is afschuwelijk en atonaal.
Het ene geluid is nog niet weggestorven of het volgende lawaai is er al weer. Het gaat maar door, uren en uren achtereen dezelfde monotone dreun.
Afwijken van de route
Steeds vaker wijken toestellen af van de voorgeschreven routes: geeft de flighttracking aan dat er ten westen van Amsterdam moet worden uitgevlogen, dan wordt er gewoon een bocht oostelijk en laagvliegend vlak over Amsterdam gemaakt.
‘s Avonds laat tot zeer laat komen zware cargo’s van Martinair over. Dit geeft enorme geluidsoverlast en stress vanwege een onveilig gevoel door een (te) laag overvliegend enorm apparaat dat maar geen hoogte kan maken. Bewoners schrikken hierdoor wakker uit hun diepste slaap. Transavia vliegt met zeer veel lawaai makende oude 737’s als iedereen slaapt.
Het feit dat je niet van te voren weet wanneer en hoe lang de lawaaiterreur zal duren, levert ook enorme stress op. Wordt het vandaag 3 uur lijden, 10 uur of 17 uur? Je weet het niet.
Giftige stoffen
De veiligheid van omwonenden komt in de knel door de enorme drukte op de banen. De effecten van de kerosinedampen, stikstofoxide, zwavel en andere uitgestoten giftige stoffen op de gezondheid van bewoners zijn onduidelijk.
Net als bij mijnwerkers openbaren de gevolgen zich pas jaren later: Kanker, luchtwegproblemen, psychische problemen.
Wil de regering dat al die kinderen die hier wonen werkelijk aandoen? Wat worden de kosten van de geneeskundige behandelingen? Wie dan leeft, die dan zorgt? Wat is de verantwoordelijkheid van bestuurders? Wordt er financieel een reserve aangelegd voor de zekere negatieve gevolgen van de luchtvaart? Après nous le déluge? De volgende regeringen zoeken het maar uit.
Luisteren naar de mensen
Mensen klagen niet snel: nu zij dit wel in grote getalen doen, moet er door bestuurders zoals u worden geluisterd en ook naar worden gehandeld.
De conclusie is dat de rek eruit is. De overlast is nu al te groot. Daar zullen kosten uit voortkomen aangaande verzuim van werk en kosten voor (psychische) gezondheid.
Uit rapporten blijkt dat er helemaal geen sprake is van economische groei door meer vliegverkeer. Economische groei moet ondergeschikt zijn aan het welbevinden van inwoners: zonder gezonde inwoners en een gezond milieu is helemaal geen economische groei mogelijk.
Krimp de enige optie
Er kan dus helemaal geen sprake zijn van groei. Krimp is de enige optie. Ook om de veiligheid te kunnen blijven garanderen van meer dan een miljoen inwoners.
Wij zijn trouwens niet van plan te verhuizen want de overlast is niet ons probleem maar dat van Schiphol. Wij willen substantieel minder vluchten voor schonere lucht en geen compensatie in geld.
Wij geven u dan ook graag een aantal adviezen mee:
- 2 nieuwe banen of meer in zee aanleggen en zeker geen Tweede Kaagbaan goedkeuren.
- Kortere afstanden (Londen, Parijs, Brussel, Luxemburg, Berlijn, Kopenhagen) niet meer door de lucht. Men pakt de trein maar.
- Uitbreiding van reizen per trein en dus investeren in betere en frequentere Europese spoorverbindingen in plaats van investeringen in luchtvaart.
- Betere controle op de uitvoering van de regels door een regeringscommissie op de door de Luchtverkeersleiding gemaakte beslissingen. Niet achteraf beoordelen maar onmiddellijk en continu met sancties en vervolging bij overtredingen.
- Instelling van een onafhankelijke commissie die de overlast meet en niet berekent.
- Verbieden vluchten tussen 23.00 en 7.00 uur. Geen compensatie overdag, er kan niets meer bij.
- Stoppen met de ‘hubfunctie’, dit geeft scheve en onbedoelde lagere prijsafspraken en Nederland wordt er niet wijzer van omdat de overstappers (32% van het totaal) hier geen cent uitgeven.
- Op korte termijn in Europees verband belasting op kerosine invoeren.
- Stoppen met de paginagrote advertenties in de dagbladen met valse opgepoetste voorstellingen van vieze hotels en levensbedreigende tropische ziektes, net als bij roken (even slecht voor de gezondheid en even kostbaar bij behandeling in ziekenhuizen).
- Kies nu voor een beter milieu en betere leefbaarheid voor meer dan 1.380.872 inwoners (Wikipedia) die rondom Schiphol wonen in plaats van hebberig steeds meer geld binnen te halen dat in de zakken van een zeer kleine groep grootverdieners verdwijnt.
- De balans is zoek. Herstel die en weersta de lobby’s van de luchtvaart-opportunisten.
Antwoord op uw vraag “Wat zou u doen in mijn positie” de wedervraag: “Wat zou ú doen in onze positie?”
Stroop uw mouwen op en zorg voor veiligheid en gezondheid van uw medemensen, dat is immers uw taak als bestuurder.”
Bewoners Amstelveen
Valerie
Hulde voor jullie inzet tegen het huidige rampenplan van Schiphol
Gert de Winkel
Ik lees in het artikel dat de overlast sinds 2 jaar enorm is toegenomen. Dit geldt ook voor andere regio’s zoals:
– Amersfoort: toename van 49% in 2 jaar
– Dronten: toename van 21% in 2 jaar
– Epe: toename van 15% in 2 jaar
Merkwaardig is hierbij dat de 58 en 48 dB Lden grenzen nauwelijks zijn gewijzigd in de geluid zonering definitie sinds 2011 (!?).
De conclusie is dus dat het rekenmodel allang niet meer klopt. In de wet is echter vastgesteld dat de bepaling van de geluidsoverlast alleen kan worden bepaald op basis van het door Schiphol gehanteerde rekenmodel (welke niet voor het publiek toegankelijk is, en welke blijkbaar verouderd is).
De enige manier om hier iets aan te veranderen is m.i.:
1) Schiphol te forceren het geluidberekening model openbaar te maken
2) Te beschikken over de werkelijke vliegbeweging gegevens in een aantal regio’s.
Als dit lukt kan een objectieve verificatie plaatsvinden.
De eerste stap moet dus zijn het openbaar maken van het geluidsberekening model dat Schiphol hanteert. Als dit niet lukt heeft het geen zin om verdere acties te ondernemen, omdat Schiphol zich in alle gevallen kan beroepen op het feit dat “alles in overeenstemming is met het in de wet bepaalde rekenmodel”.
Ruud
Een op de vijf Nederlanders heeft te maken met slaapproblemen. Rondom schiphol ligt dat percentage nagenoeg op 100 procent! Continu vliegtuiglawaai en een douche van milieuvervuiling veroorzaakt stress, slaapproblemen, vermoeidheid, gezondheidsklachten, concentratieproblemen en zelfs studieproblemen en relatieproblemen door alle irritatie!!!!!! Ik ben zelf in Aalsmeer geboren en ben echt wel wat gewend, maar de overlast is al jaren onacceptabel en het wordt alleen maar erger!!!
M.
Beste Frans, wat hadden bewoners dan moeten doen? Niet verschijnen zodat het lijkt of er geen problemen zijn? Mss kunnen we beter nu proberen de VVD te beïnvloeden dan na de verkiezingen te moeten dealen met de boreale uilen van meneer de Fok-Ezel (in het Frans een Baudet). Nederlanders zijn nou eenmaal overwegend rechts en alleen uit op eigenbelang, helaas. Zoals Wim Kan al zei “als de pindakaas in Zuid Afrika een dubbeltje goedkoper is kijkt men niet op een kwartje”. Er is vooral veel domheid, zie Remko Dijkstra met zijn stupide tweets.
Frans
In het diepste geheim gaat de minister in gesprek met een burgemeester [ ex klm], twee wethouders [ vvd en d66 ] en een handjevol bewoners.
Je moet wel toegeven dat onze Cora heel veel lef heeft met dat selecte gezelschap.
Anoniem
Wat zijn burgers toch lekker naïef. Wat denk je dat er gebeurt met de zogenaamde inspraak in een VVD gemeente met VVD Wethouder verantwoordelijk voor Schiphol dossier en VVD minister van I&W?! Juist helemaal niets, want te veel tegengeluid van de wethouder schaadt zijn politieke carrière binnen de VVD. Getuige ook het dramatisch slechte stuk wat de gemeente Amstelveen heeft geschreven: het zogenaamde positioning paper. Geen ambitie, helemaal niks. Lachwekkend gewoon. enige oplossing is met alle bewoners naar de rechter te stappen, planschade te claimen, geen gemeentelijke belasting meer te betalen en wat al niet meer. Maar niet deze slappe aanpak.
M. uit Heemskerk
Ben ik ook meegeteld uit Heemskerk bij die bijna 1,4 miljoen mensen rond Schiphol. Ik heb langer dan een jaar thuis gezeten omdat een jaar daarvoor slapenloze nachten begonnen van de Polderbaan nachtvluchten die ze sinds 2015-2016 hadden gewijzigd. Ik heb geen goed word voor ze over. Als je dan te keer ga midden in de nacht om 4 uur, dan dreigen ze terug om jou op te pakken, deze bestuurders moeten worden opgepakt! Ik laat niet meer los, we gaan door tot Schiphol krimpt.
Vliet
Heel goed om te zien hoe jullie je verenigd hebben en nu in de – landelijke- publiciteit komen. Zo wordt het voor anderen en mij ook zichtbaar dat het op veel plaatsen leeft en toenemend weerstand ondervindt. Ook in Utrecht(!) toenemende overlast van vliegtuigen met oa gevolgen van onrust en stress. Help!
Gert de winkel
Beste Vliet,
Kun je s.v.p. aangeven of je met Utrecht bedoelt de stad of de provincie? En in het laatste geval, in welke woonplaats je die toenemende overlast ondervindt?
Groeten, Gert.