Het niet heffen van accijnzen op vliegtuigbrandstof kost de Nederlandse samenleving maar liefst 2,3 miljard euro per jaar.
Dit bleek eerder uit een berekening van een deskundige na vragen van SchipholWatch.
Het geld dat de Nederlandse overheid niet binnenhaalt met kerosine-accijnzen, moet worden opgehoest door alle andere bedrijven en ook burgers van ons land.
Met de bijna tweeënhalf miljard euro die de luchtvaartsector niet wenst af te dragen zou de overheid goede zaken kunnen doen. Bij voorbeeld bij het verbeteren van het onderwijs en de zorg, het verlagen van de pensioenleeftijd of het versterken van de arbeidsvoorwaarden bij politie en leger.
Ondanks het ongeëvenaarde concurrentievoordeel klaagt de luchtvaartsector steen en been. Een vliegtax van een paar euro per passagier zou de sector om zeep helpen, zo wordt meer dan eens beweerd.
Ondertussen wordt passagiers wel steeds vaker gevraagd een vergoeding van 25 euro of meer af te staan om handbagage te mogen meezeulen.
Dividendbelasting is er niets bij
Het bedrag van 2,3 mld euro is zó hoog, dat het de vermaledijde dividendtax ruim in de schaduw stelt. Over het opheffen van deze belasting ontstond eerder dit jaar grote ophef in de samenleving.
Het douceurtje wordt voor een belangrijk deel uitgekeerd aan KLM als grootste gebruiker van de luchthavens in Nederland en als grootste klant van het belastingvrije tankstation dat Schiphol heet. Dit bedrijf stelt ondanks de belastingvoordelen geen geld te hebben voor ‘verduurzaming’.
Geef een reactie