Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Analyse

Accijns kerosine domper van 2,3 mld

straalmotor

foto: István via Pixabay

0
(0)

Het niet heffen van accijnzen op vliegtuigbrandstof kost de Nederlandse samenleving maar liefst 2,3 miljard euro per jaar.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit bleek eerder uit een berekening van een deskundige na vragen van SchipholWatch.

Log in or sign up to view

See posts, photos and more on Facebook.

Het geld dat de Nederlandse overheid niet binnenhaalt met kerosine-accijnzen, moet worden opgehoest door alle andere bedrijven en ook burgers van ons land.

Met de bijna tweeënhalf miljard euro die de luchtvaartsector niet wenst af te dragen zou de overheid goede zaken kunnen doen. Bij voorbeeld bij het verbeteren van het onderwijs en de zorg, het verlagen van de pensioenleeftijd of het versterken van de arbeidsvoorwaarden bij politie en leger.

bron: UnitedConsumer

Ondanks het ongeëvenaarde concurrentievoordeel klaagt de luchtvaartsector steen en been. Een vliegtax van een paar euro per passagier zou de sector om zeep helpen, zo wordt meer dan eens beweerd.

https://www.telegraaf.nl/video/2632836/vliegtaks-doet-meer-kwaad-dan-goed?utm_source=twitter&utm_medium=referral&utm_campaign=twitterfeed

Ondertussen wordt passagiers wel steeds vaker gevraagd een vergoeding van 25 euro of meer af te staan om handbagage te mogen meezeulen.

Marnick on Twitter: “Let op: handbagage moet je tegenwoordig op je rug kunnen doen. Dus doe je sporttas op je rug, anders mag je 25€ dokken. Ik moest het ook even een tweede keer goed doen zonder te betalen.. Zeikerds 😂 / Twitter”

Let op: handbagage moet je tegenwoordig op je rug kunnen doen. Dus doe je sporttas op je rug, anders mag je 25€ dokken. Ik moest het ook even een tweede keer goed doen zonder te betalen.. Zeikerds 😂

Dividendbelasting is er niets bij
Het bedrag van 2,3 mld euro is zó hoog, dat het de vermaledijde dividendtax ruim in de schaduw stelt. Over het opheffen van deze belasting ontstond eerder dit jaar grote ophef in de samenleving.

Het douceurtje wordt voor een belangrijk deel uitgekeerd aan KLM als grootste gebruiker van de luchthavens in Nederland en als grootste klant van het belastingvrije tankstation dat Schiphol heet. Dit bedrijf stelt ondanks de belastingvoordelen geen geld te hebben voor ‘verduurzaming’.

Michel Klein on Twitter: “”Groei @KLM is nodig om geld te verdienen voor verduurzaming”. Maar meneer Elbers, wat heeft u dan met de winst van de afgelopen 99 jaar gedaan? Bijvoorbeeld die 910 miljoen van vorig jaar? https://t.co/SEFgF4Hqrq pic.twitter.com/QqPjYkMUoM / Twitter”

“Groei @KLM is nodig om geld te verdienen voor verduurzaming”. Maar meneer Elbers, wat heeft u dan met de winst van de afgelopen 99 jaar gedaan? Bijvoorbeeld die 910 miljoen van vorig jaar? https://t.co/SEFgF4Hqrq pic.twitter.com/QqPjYkMUoM

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate