Er komen steeds meer overstappers op Schiphol. Dit jaar was dat ongeveer de helft van het totaal, want Nederlanders zorgden voor ongeveer 15 miljoen vliegreizen (heen en terug). In totaal telde Schiphol in 2023 ruim 62 miljoen passagiers.
Dit blijkt uit de jongste publicatie De Vliegende Hollander 2024, die het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) vandaag publiceerde.
Een kwart van de bevolking mag zich rekenen tot de groep veelvliegers. Zij waren verantwoordelijk voor 75 procent van alle vliegreizen. Dertien procent van de Nederlanders zijn ultraveelvliegers: gezamenlijk zijn zij debet aan de helft van alle vliegreizen.
Het zijn volgens het KiM vooral de mensen uit de grote steden die veel vliegen: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, maar ook de steden in Noord-Brabant springen eruit. Het minste wordt gevlogen door mensen uit Friesland, Overijssel en Drenthe.
Slechts 20 procent zakenreis
Zo’n 80 procent van de vliegreizen wordt om privéredenen ondernomen, slechts 19 procent is zakelijk. Dat is opmerkelijk, omdat slechts 7 procent van de inwoners aangeeft wel eens een zakelijke vlucht te nemen. De meerderheid van de zakenreizigers zegt eens per jaar zo’n reis te ondernemen, terwijl het gemiddelde aantal op drie ligt. Er bestaat dan ook een groep van zo’n 3 procent burgers die zakelijk véél meer vliegt.
In de top vijf van bestemmingen voor privéreisjes prijkt Spanje op één met 22 procent van alle vluchten, gevolgd door Griekenland (11%), Italië (7%), Turkije (6%, ultra-all-inclusive) en Portugal (6%). Zakelijke trips gaan vooral naar het Verenigd Koninkrijk (13%, goed met de trein te bereiken), Spanje (12%, idem), Duitsland (9%, idem), Italië en de VS.
Gemiddeld overbrugt een vliegreis zo’n 3500 kilometer heen en terug. Voor zakenreizen is dat slechts 2700 km. Daarbij moet worden opgemerkt dat ultralange trips in beide gevallen het gemiddelde ver omhoog trekken. Bovendien hebben die verre reizen veelal een overstap, waardoor de reisafstand nog verder toeneemt.
Weglek valt reuze mee
Dat er veel vliegverkeer weglekt naar buitenlandse luchthavens, bijvoorbeeld als gevolg van ‘hoge prijzen’ of ‘hoge belastingen’ hier, blijkt erg mee te vallen. Slechts zo’n 13 procent van de vliegreizen start op een buitenlandse luchthaven, waarvan ongeveer een derde op Düsseldorf. Brussel is goed voor circa 3 procent.
Gemiddeld blijven reizigers 11 nachten van huis bij een vliegreis. Zakenreizigers gaan vaak (veel) korter. De helft van hen is hooguit vier dagen weg van huis.
Opvallend is de constatering dat het mensen niet zoveel uitmaakt waarheen zij vliegen. Ruim de helft van de reizigers geeft aan net zo goed een andere bestemming te kunnen kiezen. Bijzonder is dat ook 17 procent van de zakenreizigers aangeeft net zo goed een andere bestemming te kunnen kiezen.
Vooral met de auto naar het vliegveld
Reizigers komen in grote meerderheid met de auto naar Schiphol, al dan niet gebracht. Zij negeren daarmee massaal het advies om vooral met het OV te komen.
Een groot deel (77 procent) van de Nederlanders denkt ook in de toekomst vliegreizen te blijven maken. Wel is hier een duidelijk onderscheid te zien tussen mensen die het afgelopen jaar wel en niet vlogen: 97 procent van de eerste groep denkt door te gaan, terwijl maar 57 procent van de niet-vliegers in de toekomst verwacht een vliegreis te maken.
Als mensen niet meer vliegen, gebeurt dat vooral om milieu- of klimaatredenen (26%), vanwege de hoge kosten (19%), vliegangst (11%) of omdat zij er geen behoefte aan hebben (11%).
anton
Dat mensen uit Friesland ,Overijsel en Drenthe minder vliegen is wel verklaarbaar denk ik. Minder stress en schone lucht en ruimere leefomgeving in de bovengenoemde provincies.
Nog even dit: de regering is op zoek naar geld. Overstappers betalen 20 euries en de rest 10 maakt bij elkaar ruim 1 miljard. Vele vliegen in eén klap!!!
rrustema
Kort en krachtig, duidelijk. Lijkt me een goede petitie! Daar kan het hele hoger onderwijs gelijk voor tekenen. Maar het is niet iets wat spontaan als optie in beeld komt bij de onderhandelaars erover.
Frans
Of is de afstand naar het dichstbijzijnde grote vliegveld of hub te groot voor de mensen uit Friesland , Overijssel en Drenthe?
En 22 miljoen overstappers maal 20 euro is 440 miljoen.
HansB
Het gemarchandeer om Lelystad is weer begonnen: de gemeente Lelystad wil alleen gevechtsvliegtuigen toestaan op Lelystad Airport als het vliegveld ook opengaat voor vakantievluchten. Dat zegt de gemeente in een reactie op de mededeling van het ministerie van Defensie dat het vliegveld de meest geschikte locatie lijkt als nieuwe vliegbasis voor F-35’s.
W Lieverst
Gelukkig heeft de gemeente Lelystad geen zeggenschap in een eventuele defensiebestemming van het vliegveld.
Wel is het frappant dat de koers van het aandeel AirFranceKLM is aangedikt. Hebben ze in Amstelveen meer inside-information?
rrustema
Dit rapport is het grote failliet van het argument dat de Nederlandse economie zo afhankelijk is van Schiphol. Immers, toeristen brengen geld naar het buitenland. Hun euro’s dragen daar niet bij aan de Nederlandse economie. Alleen het vliegreisje en het reisbureau voor een deel.
Bizar dat 17% van de zakelijke reizigers ook niet kieskeurig zijn over hun bestemming, dus kennelijk hebben ze geen afspraak op een vaste lokatie bij klanten of een vergadering/congres?
Alleen de zakelijke reizigers die naar Schiphol vliegen blijven over als rechtvaardiging voor Schiphol. Die redden zich uitstekend met (veel) minder vluchten lijkt me.
Pieter
Precies, voornamelijk zakelijke reizigers NAAR Schiphol, zonder overstap. Die in Nederland moeten zijn. Belangrijk voor het zo geroemde vestigingsklimaat. Al is daar ook een hoop over geschreven.
Overstappers hebben hier niks te zoeken.
Frans
“Immers, toeristen brengen geld naar het buitenland”.
Ja, maar buitenlandse toeristen brengen juist geld via Schiphol naar Nederland. Welk bedrag is groter? Doet er dan niet veel toe.
Voor zakelijke reizigers geldt hetzelfde voor het verblijf dat ze in het buitenland bekostigen (eventueel gecombineerd met een vakantie!), maar ook dat ze zaken kopen én verkopen in het buitenland.
En buitenlandse zakenreizigers naar hier dus omgekeerd.
rrustema
Toeristen brengen geld naar Nederland? Maar die veroorzaken huurstijgingen en monocultuur. De winsten gaan vaak naar aandeelhouders in het buitenland en het loon komt bij werknemers die werk verrichten waar weinig scholing voor nodig is.
Er is al genoeg toerisme van Nederlanders zelf en vanuit de buurlanden door toeristen die met de auto komen. We missen er weinig aan als ze minder makkelijk kunnen vliegen. De toeristen aan de bovenkant van de markt zullen toch wel komen. Geeft juist meer status als het duur is.
Frans
Het gaat om het principe of buitenlandse passagiers op Schiphol, buiten de overstappers, hier geld uitgeven, en dat doen ze.
Er zijn gewoon pakweg 10 miljoen buitenlandse toeristen en zakenlui die hier geld uitgeven, dat zijn 20 mln passagiers op Schiphol.
Schipholwatch doet net alsof die 15 miljoen retourvluchten van inwoners van NL allemaal via Schiphol plaatsvinden (zijn er maar 10mln) en zegt dan dat dat 30 miljoen passagiers zijn DUS de rest is 30 miljoen overstappers, maakt totaal 60mln passagiers op alleen Schiphol. Klopt niet.
rrustema
“Slechts zo’n 13 procent van de vliegreizen start op een buitenlandse luchthaven” en het rapport zegt ook: “Dat zijn vaak mensen die nabij de grens wonen” en naar een luchthaven net over de grens rijden.
En dat terwijl men voornamelijk met de auto naar het vliegveld gaat, dus voor meer dan die 13% is die buitenlandse luchthaven ongeveer even ver rijden.
Dus zo prijsbewust shopt men niet. Ze willen vooral naar de zon, bestemming maakt ook niet zoveel uit staat er ook. Het lijkt erop dat ze reageren op aanbiedingen in Nederlandse reclames. Die gaan immers vooral (of volledig?) over het vliegen vanaf Schiphol.
Wat een schapen zijn consumenten toch. Zo geredeneerd zijn de acties van reclamefossielvrij.nl zo gek nog niet.
Rob
“Zo’n 80 procent van de vliegreizen wordt om privéredenen ondernomen, slechts 19 procent is zakelijk. ”
“Zakelijke trips gaan vooral naar het Verenigd Koninkrijk (13%, goed met de trein te bereiken), Spanje (12%, idem), Duitsland (9%, idem), Italië en de VS.”
“Opvallend is de constatering dat het mensen niet zoveel uitmaakt waarheen zij vliegen. Ruim de helft van de reizigers geeft aan net zo goed een andere bestemming te kunnen kiezen. Bijzonder is dat ook 17 procent van de zakenreizigers aangeeft net zo goed een andere bestemming te kunnen kiezen.”
Deze constateringen geven aan dat het ‘veelgeprezen’ grote netwerk vanaf Schiphol , in stand gehouden door de vele overstappers , maar weinig oplevert voor Nederland. De toeristische reiziger kiest gewoon voor een andere bestemming net als zakelijk toerisme zoals de jaarvergadering van de ANVR in een zonnig oord. Het zakelijk verkeer concentreert zich ook op courante bestemmingen die ook zonder overstappers onderhouden kunnen worden, En die enkele zakenreiziger op een incourante verre KLM bestemming stapt net zo makkelijk over indien het zo uitkomt (blijkt weer uit een ander KIM onderzoek).
HansB
Ik pik deze alinea er uit, deze informatie is een onderzoek op zich waard ….. “Het zijn volgens het KiM vooral de mensen uit de grote steden die veel vliegen: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, maar ook de steden in Noord-Brabant springen eruit. Het minste wordt gevlogen door mensen uit Friesland, Overijssel en Drenthe”
Josje
Het lijkt me weinig verbazingwekkend dat inwoners van de grote steden gemiddeld vaker vliegen, alleen al vanwege de zeer diverse bevolkingssamenstelling. Veel hoogopgeleiden, veel jongeren met een goede baan en een internationaal georiënteerde levensstijl, veel mensen met een buitenlands paspoort, van kapitaalkrachtige expats tot hier gesettelde ‘gelukszoekers’ die geregeld vliegreizen maken om familie te bezoeken. Maar net als elders wonen er in de steden ook veel mensen die weinig of niet vliegen.
De helft van het aantal is fair balance
De cijfers in bovenstaand artikel gaan alleen over de Nederlandse vliegreizigers, toch?
Over de andere helft, de buitenlandse hub overstappassagiers, is het onderzoek niet gegaan, toch? Die worden met hele lage vliegprijzen verleidt om via Nederland te vliegen, naar tankstation Schiphol. Totaal niet meer te rechtvaardigen of uitrit te leggen in de tijd dat we moeten minderen en stoppen met fossiele brandstoffen.
Schiphol kan met de helft van het aantal vliegbewegingen dus toe. En niet alleen dat, veel vliegtuigen zijn half leeg. De vele vliegtuigen op een dag naar Londen bv. Ook daar kunnen er een heleboel van geschrapt worden. Misschien ook wel de helft. En die zijn voornamelijk van KLM. Ik vraag me af wat er fair balance aan is om die vliegtuigen in de lucht te houden met zoveel geluidsoverlast en vervuiling voor omwonenden en het land tot gevolg.
Frans
Het zijn inwoners van Nederland die vliegen, dat is meer dan alleen “Nederlandse vliegreizigers”.